پخش زنده
امروز: -
مدرس گرافیک خبری و اطلاع رسان تأکید کرد پابیندی طراحان گرافیک اطلاع رسان و خبری به اصول روزنامه نگاری ضروری است.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه ها ، خانم مریم سلیمی در سومین روز از تور رسانه گردی، طراحان اینفوگرافیک را روزنامه نگاران بصری دانست که ضمن تسلط بر حوزه گرافیک، باید به تمامی اصول روزنامه نگاری پایبند باشند.
نویسنده کتاب گرافیک خبری و اطلاع رسان به تشریح گامهای عملی طراحی برای ساخت گرافیک خبری و اطلاع رسان پرداخت و اظهارداشت: 4گام اساسی در طراحی یک گرافیک اطلاع رسان شامل تبیین ، اطلاعات، طرح ریزی و اجراست.
وی افزود: در گام تبیین؛ اقداماتی همچون تعیین هدف و موضوع، تعیین شیوه نمایش و قابلیتها، تعیین نرم افزارهای مورد استفاده، تعیین اعضای تیم و ترکیب کاری (تقسیم کار) و تعیین زمان در اختیار و زمان بندی ، ضروری است.
سلیمی با بیان اینکه گرافیک اطلاع رسان از ترکیب گرافیک و اطلاعات به اضافه دانش بصری سازی محتوا حاصل می شود ، گفت: در گام اطلاعات، تعیین منابع اطلاعاتی (با تأکید بر اعتبار منبع و صحت اطلاعات)، پژوهش و گردآوری اطلاعات، پالایش اطلاعات، دسته بندی اطلاعات و نیز خلاصه سازی اطلاعات الزامی است و هر آن تلاشی که در این بخش صورت می گیرد نگاه محتوایی و اطلاعاتی دارد.
وی در تشریح گام طرح ریزی به ایده پردازی، تهیه گزینه ، تهیه طرح اولیه، ویرایش طرح اولیه و نهایی کردن طرح اولیه اشاره کرد و گفت : تلاش های صورت گرفته در این بخش به اتکای دانش بصری سازی ، در تبدیل محتوای نوشتاری به بصری انجام می شود.
وی که یکی از مترجمان کتاب گرافیک اطلاع رسان2است ، اظهارداشت: در گام اجرا، به بهره گیری از نرم افزارهای مورد نیاز در راستای هدف، گردآوری و یا طراحی ابزارهای تبصری مورد نیاز، انتخاب دقیق رنگها، ابعاد، تکنیک بصری و... متناسب با محتوا صورت گرفته و پس از اجرای طرح و ویرایش آن، طرح مربوطه آماده انتشار در هر یک از شیوه های نمایش مورد هدف می شود.