عضو شورا: تامین نشدن سرانه آموزشی در چند منطقه تهران
رئیس کمیته ایمنی شورای اسلامی شهر تهران گفت: وضع موجود فضاهای آموزشی مناطق 22گانه تهران نشان داده است مناطق 22، 13، 5 و 4 با محرومیت شدید سرانه آموزشی مواجه هستند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما ، معصومه آباد در نطق پیش از دستور دویست و نود و سومین جلسه شورا افزود: با نواختن زنگ مهر در مدرسه شهید محراب مدنی منطقه 15 خواستار حمایت از حق سواد آموزی کودکان افغان در شهرمان شدیم فارغ از اینکه در گوشه ای دیگر شهر کودکان تهرانی خودمان نیز از حق تحصیل در محل زندگی خود محروم هستند و به واسطه تامین نشدن سرانه های آموزشی مصوب در طرح جامع، زنگ مدرسه از چند فرسخ دورتر از محل زندگی برایشان نواخته می شود.
وی گفت: موضوع بسیار تکان دهنده وضعیت نگران کننده فضاهای آموزشی مورد نیاز جمعیت در حال رشد به ویژه در مناطق رو به رشد غربی تهران است بررسی وضعیت موجود فضاهای آموزشی مناطق 22گانه تهران نشان داده است مناطق 22، 13، 5 و 4 با محرومیت شدید سرانه آموزشی مواجه هستند.
آباد افزود: در این میان منطقه 22 با جمعیتی بالغ بر 170 هزار نفر و وسعت 110 کیلومتر مربع دارای فقر شدید سرانه آموزشی است علی رغم اینکه سرانه پیشنهادی کاربریهای آموزشی در طرح جامع معادل 87 متر مربع معرفی شده است، مجموع سرانه آموزشی بر پایه جمعیت موجود این منطقه معادل 27متر مربع است یعنی یک چهارم حداقل میزان مورد نیاز. این در حالیست که بر اساس مطالعات جمعیت پذیری شهر تهران، نرخ رشد جمعیت این منطقه 2 برابر میزان نرخ رشد جمعیت کل شهر تهران در دهه اخیر بوده است. در حال حاضر حدود 21 هزار دانش آموز در این منطقه بصورت مهاجر در مدارس غیر بومی محل زندگی خود مشغول به تحصیل هستند.
رئیس کمیته ایمنی شورای اسلامی شهر تهران گفت: با توجه به اینکه بر اساس پیش بینی های صورت گرفته جمعیت این منطقه پس از تکمیل و تحویل پروژه های انبوه سازی، به حدود 600 هزار نفر افزایش می یابد، تعداد دانش آموزان متقاضی تحصیل در این منطقه به بیش از 150 هزار نفر خواهد رسید که این موضوع با توجه به عدم تعیین تکلیف لکه های آموزشی مصوب در این منطقه، به شدت نگران کننده است.
آباد افزود: از سوی دیگر نیمی از همان حداقل فضاهای آموزشی موجود نیز به مدارس غیر دولتی اختصاص پیدا کرده این در حالی است که تعداد دانش آموزان شاغل به تحصیل در مدارس دولتی این منطقه، 5 برابر تعداد کل دانش آموزان مدارس غیر دولتی آن ها است؛ دوری از محل زندگی، مواجهه با مخاطراتی که در بین مسیر متوجه دانش آموزان خواهد بود، حوادث رانندگی، افزایش بار ترافیکی در منطقه، کمبود مدارس دولتی در منطقه، جمعیت بسیار بالا و غیر استاندارد کلاس های درسی همه و همه منجر به اختلال در یک نظام آموزشی سالم در منطقه خواهد شد که اثرات سوء آن در سال های آتی به طور تصاعدی افزایش خواهد یافت.
وی با اشاره به ماده 18 قانون شوراهای آموزش و پرورش مصوب سال 1372 و تبصره های الحاقی آن در سال 1379 گفت: بر اساس این قانون ، احداث کنندگان شهرکهای مسکونی مکلفند همزمان با ساخت واحدها، برای احداث و تامین فضای آموزشی و پرورشی مورد نیاز در مقاطع مختلف بر اساس استانداردهای مصوب، بطور مستقیم یا با پرداخت هزینه مربوط به سازمان نوسازی و توسعه و تجهیز مدارس، بر طبق نظر منطقه اقدام کنند. همچنین شهرداری نیز مکلف بوده است تا همزمان با صدور مجوز احداث سرانه های آموزشی انبوده سازان را تعیین و آنها را ملزم کند همزمان با احداث واحدهای مسکونی، فضای آموزشی مورد نیاز را نیز تأمین کند اما متاسفانه علی رغم آنکه مجوز تعداد زیادی از این انبوه سازان صادر شده ولیکن سرانه های آموزشی محقق نشده است.
رئیس کمیته ایمنی شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: طی بررسی های به عمل آمده از تعاونیهای انبوه سازان مسکن در سطح منطقه 22 ، تعداد 45 مورد انبوه ساز در سطح منطقه شناسایی شده که تنها 5 (پنج) مورد آنها سرانه های آموزشی را تامین کرده اند. متاسفانه علی رغم آنکه علیه تعدادی از انبوه سازمان برای الزام به تامین فضای آموزشی اقامه دعوی و محکومیت الزام به تأمین فضای آموزشی نیز صادره شده است اما به واسطه صدور پایان کار آنها از سوی شهرداری، دیگر ضمانت اجرایی آرای صادره از بین رفته و قابلیت اجرای رأی وجود ندارد.
آباد گفت: در این راستا برخی از سازندگان در زمان رسیدگی به پرونده در محاکم قضایی، اظهار کرده اند که تعهداتشان را در قالب رعایت دستورالعمل 70 ـ30 مقررات شهرسازی اجرا کرده اند. از این رو ارائه تفاهم نامه فیمابین با شهرداری که حاکی از پرداخت سرانه های آموزشی مورد نیاز بوده، منجر به صدور حکم منع تعقیب برای بیشتر سازندگان شده است لذا ضرورت دارد سرانه های آموزشی انبوه سازانی که در قالب دستورالعمل 70 ـ30 در زمان صدور جواز ساخت و ساز توسط مسئولین وقت شهرداری منطقه 22 دریافت شده، ضمن بررسی دقیق و کارشناسی میزان سرانه های آموزشی مشخص، به وزارت آموزش و پرورش پرداخت شود.
وی در بخش دیگری از نطق پیش از دستور گفت: مطابق طرح تفضیلی، سرانه فضاهای آموزشی در حال احداث و پیش بینی شده در سطح منطقه 22 شامل 12 هزاز متر مربع از محل املاک واگذار شده به آموزش و پرورش، که شامل 774 هزار متر مربع مجموعه های دانشگاهی، 74 هزار متر مربع از محل فضاهای آموزشی داخل سایت های مسکونی و 80 هزار متر مربع از محل زمینهای آموزشی به تفکیک مالکیت ها است این در حالیست که همچنان برای بخش قابل توجهی از سایت های پیش بینی شده تعیین تکلیفی صورت نگرفته و تنها سهم اندکی در حال احداث و یا در شرف واگذاری به آموزش و پرورش است.
آباد افزود: قابل ذکر است برخی املاک با کاربری آموزشی دارای مالکیت حقیقی بوده و مالکین تمایلی به احداث فضای آموزشی ندارند متاسفانه در این بخش نیز با توجه به شکایت مالکین و رای دیوان عدالت اداری به استناد قانون تعیین وضعیت املاک واقع در طرحهای دولتی و شهرداریها، شهرداری ملزم به صدور پروانه ساختمانی شده، که همین امر نیز منجر به کاهش فضاهای آموزشی منطقه شده است.
وی در بخشی دیگر از سخنان خود به منظور رفع چالش موجود پیشنهاداتی را ارائه کرد از جمله این پیشنهادات، معرفی کامل لکه های آموزشی موجود در سطح منطقه 22 همراه با نقشه 200/1 طرح تفصیلی از سوی شهرداری منطقه به آموزش و پرورش و جلوگیری از تغییر کاربری در این لکه ها و بررسی دقیق و تعیین میزان سرانه های آموزشی اخذ شده از سوی مسئولین وقت شهرداری در اجرای دستور العمل70 ـ 30 مقررات شهرسازی در سنوات گذشته است.