پیش بینی سرعت 250 کیلومتردر راه آهن پرسرعت تهران - قم - اصفهان
مجری طرح راه آهن سریع السیر تهران - قم - اصفهان از پیش بینی سرعت 250 کیلومتر خبر داد.
مجری طرح راه آهن سریع السیر تهران - قم - اصفهان با بیان این که سرعت عملیات زیرسازی بر مبنای 300 کیلومتر در ساعت طراحی شده است، گفت: سرعت سیر و بهره برداری این پروژه بر مبنای 250 کیلومتر در ساعت پیش بینی شده است تا در صورت نیاز بتوان تا 300 کیلومتر بر ساعت نیز ارتقا داد.
به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما ، جبار علی ذاکری با اشاره به آغاز عملیات کارگاه پایانی راه آهن سریع السیر تهران- قم - اصفهان اظهار داشت قرارداد این پروژه به صورت DB&F و با مشارکت شرکت CBRC منعقد شده است و به لحاظ مالی و گشایش ال سی مشکلی نخواهد داشت.
وی افزود: سرعت عملیاتی زیرسازی این پروژه بر مبنای 300 کیلومتر در ساعت طراحی شده است و طبق پیش بینی های انجام شده سرعت سیر و بهره برداری نیز بر مبنای 250 کیلومتر بر ساعت درنظر گرفته شده تا در صورت نیاز بتوان آن را تا 300 کیلومتر بر ساعت نیز ارتقا داد.
مجری طرح راه آهن سریع السیر تهران - قم - اصفهان تا بیان این که مسیر به صورت دو خطه و فقط برای جابه جایی مسافر انجام می شود ، گفت پیش بینی ما بر مبنای جابجایی 16 مسافر با وجود 22 ست قطار 8 واگنه است که در فاز اول 16 و در فاز دوم به 22 ست خواهد رسید.
ذاکری ضمن ابراز امیدواری نسبت به حمایت مسئولان استانی بیان داشت: امیدواریم با همکاری مسئولان استانی در مدت 4 سال این پروژه را به پایان برسانیم، زیرا انجام پروژه در مدت مذکور امکان پذیر است.
وی در ادامه ضمن تاکید بر حضور ایستگاه های راه آهن در قلب شهرها بیان داشت، نمی توان کلان شهری را بدون در نظر گرفتن ایستگاه راه آهن مجسم کرد و حضور ایستگاه راه آهن در داخل شهرها با سرعت بالا مزیتی نسبت به حمل و نقل هوایی محسوب می شود.
مجری طرح راه آهن سریع و سیر تهران - قم - اصفهان از گشایش ال سی 4 میلیارد یوآنی این پروژه خبر داد و گفت: مطالعات فاز اول این پروژه تا آبان ماه انجام خواهد شد.
به گفته ذاکری راه آهن سریع السیر تهران - قم - اصفهان یکی از پرترددترین قطار های سریع السیر جهان خواهد بود. وی با اشاره به تملک اراضی در 35 کیلومتری باقی مانده تا شهر گفت: در این زمینه نامه ای به سازمان ملی زمین و مسکن برای تعویض زمین با مالکان ارسال شده و امیدواریم هماهنگی های اولیه از سوی ادارات راه و شهرسازی با استانداران انجام شود.همچنین قرار است باقی مسایل از طریق پرداخت نقدی رفع شود.
رییس دانشکده مهندسی راه آهن دانشگاه علم و صنعت در ادامه از آغاز فعالیت پنجمین کارگاه نزدیک تونل کندیوش شروع به کار می کند.
ذاکری با بیان اینکه موانع اجرای کار با مساعدت جدی وزیر راه و شهرسازی برطرف شده است ،خاطرنشان کرد مسایل مربوط به نوع زمین و انتخاب مسیر برطرف شده اما به دنبال معافیت مالیاتی برای ال سی و دریافت کمک از قرارگاه خاتم الانبیا به عنوان پیمانکار اولیه در تملک اراضی هستیم.
ذاکری با اشاره به سرعت سیر راه آهن سریع السیر تهران- قم - اصفهان یادآور شد گزارش هایی در خصوص سرعت 250 - 300 کیلومتر بر ساعت تهیه و به مراجع بالادستی ارایه شده است، اما برای انجام قرارداد نهایی باید با طرف چینی پروژه این موضوع نهایی شود.
ذاکری در پایان خاطرنشان کرد: شاید برای بسیاری از مسئولان و دست اندرکاران شرایط اجتماعی ، اقتصادی و فرهنگی این پروژه ملموس نبوده باشد، اما باید در نظر داشت که اجرای این پروژه موجد تغییر سکونت گاه ها نیز خواهد شد.
آمادگی راه آهن شمال برای حمل و ترانزیت محصولات کشاورزی و دامی
مدیرکل راه آهن شمال از آمادگی این اداره کل برای تامین واگن های یخچال دار جهت حمل و صادرات محصولات کشاورزی و فرآوردههای دامی خبر داد و گفت:در حال حاضر واگن های کانتینری یخچالدار در اسرع وقت در اختیار شرکتها و بازرگانان قرار میگیرد.
به گزارش روابط عمومی شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران؛ یوسف گران پاشا در نشست مسئولان این اداره کل با نمایندگان اتاق بازرگانی، سازمان صنعت، معدن و تجارت، نماینده اداره کل بازرگانی و بازاریابی راه آهن و صادرکنندگان محصولات کشاورزی اظهارداشت: با توجه به اینکه مازندران یکی از قطب های کشاورزی کشور است و راه آهن شمال نیز در مسیر کریدور ریلی شمال – جنوب قرار دارد و به بندر امیرآباد نیز متصل است، مناسب ترین موقعیت برای سرمایه گذاران، تجار و بازرگانان و شرکتهای تجاری است که می توانند با استفاده از مزیت های موجود خطوط ریلی این حوزه، کالا و محصول خود را با هزینه کم، امنیت و حجم بالا از هر نقطه کشور به کشورهای حاشیه دریای خزر و حاشیه خلیج فارس صادر و حمل کنند.
گران پاشا ، صادرات را یکی از مهمترین عوامل تحول اقتصادی و فرصت مناسب برای سرمایه گذاری و توسعه تجارت استان و کشوردانست و گفت: درحال حاضر سیاست راه آهن بر مبنای کاهش حق دسترسی است.
وی اضافه کرد: در گذشته راه آهن بابت حمل بار57 درصد حق دسترسی دریافت می کرد و در حال حاضر با تخفیفات در نظر گرفته شده این رقم را کاهش داده و به پایین ترین سطح ممکن خواهیم رساند.
مدیر کل راه آهن شمال افزود : راه آهن این توانایی را دارد تا با احداث خطوط فرعی و سکوهای بارگیری در صورت وجود بار مستمر با تناژ بالا، از طریق حملونقل ریلی در اسرع وقت و به سلامت بار را به مقصد برساند.
گران پاشا با اشاره به اینکه در حملونقل ریلی، انواع واگن وجود دارد و برای حمل محصولات مختلف از واگن مخصوص استفاده می شود ، گفت: برای حمل محصولات کشاورزی و دامی نیازمند واگنهای مخصوص حمل این محصولات هستیم و با توجه به سیاست های راه آهن برای توسعه حمل و صادرات بار در حال حاضر این نوع واگن های کانتینری یخچال دار در راه آهن آماده بهره برداری است و در اسرع وقت جهت حمل محصولات کشاورزی و فرآوردههای دامی در اختیار شرکتها و بازرگانان قرار میگیرد.
در ادامه این نشست جاهد دبیر اتاق بازرگانی با اشاره به اینکه باید نسبت به گذشته تغییراتی را ایجاد و حمل ریلی را نیز باید در برنامه قرار داد گفت: درگذشته تقسیم بار در ترکمنستان صورت می پذیرفت و درحال حاضر نیز این کشور مشکلاتی را برای حمل جاده ای بوجود آورده است اما اکنون با وجود این کانتینر ها نگرانی فساد محصولات وجود ندارد و این امر هزینه حمل با این کانتینر ها را توجیه می کند.
وی با مثبت خواندن این جلسه هم اندیشی مقررکرد تا در آینده ای نزدیک با حضور صاحبان کالا و افراد حاضر درین جلسه ، جلسه دیگری در محل اتاق بازرگانی استان مازندران برگزار شود.
کانتینرهای یخچالدار دارای ظرفیت حمل 35 تن بار بوده و ومجهز به سامانه موقعیت یاب GPS است.
این کانتینرها خود شارژ بوده و با گازوئیل تا 20 روزکار میکنند و قابلیت تنظیم هر دمایی را بصورت ثابت و متغیر دارند.
استفاده از این کانتینر ها جهت حمل فراورده های گوشتی ، لبنی و دیگر محمولات که نیاز به سردخانه دارند بسیار موثر است.
آغاز حمل خودروهای کرمان موتور و مدیران خودرو با راهآهن
مدیرکل راه آهن کرمان گفت: بخش عظیمی از تولیدات کارخانههای خودرو کرمان موتور و مدیران خودرو استان کرمان با راه آهن حمل میشود.
به گزارش روابط عمومی شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران؛ سید رضا سادات حسینی با اعلام
توافق با دو خودروساز کرمانی برای حمل خودروهای تولیدی از طریق ریل افزود: ماهانه بیش از یک هزار خودرو از کارخانههای کرمان موتور و مدیران خودرو با راه آهن کرمان به مقصد تهران و سایر استان ها حمل میشود.
وی تاکید کرد: حمل خودرو از این کارخانهها از شهریور سال جاری آغاز شده است.
مدیرکل راه آهن کرمان با اشاره به اینکه جذب بار و حمل حداکثری از آن در شبکه ریلی از اولویت های راه آهن است تصریح کرد: اداره کل راه آهن کرمان آمادگی حمل کامل تولیدات کارخانه های خودروسازی ارگ جدید بم را به سایر نقاط کشور دارد.
وی تصریح کرد: این حمل خودرو با همکاری دو شرکت حمل بار بخش خصوصی راه آهن انجام می گیرد.