محدودیت واردات خودروهای لوکس با تاکید بر افزایش تعرفهها
عضو شورای سیاست گذاری خودرو گفت: واردات خودروهای لوکس به کشور را میتوان با افزایش تعرفهها محدود کرد.
به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما ، محمدرضا نجفی منش در مصاحبه با رادیو اقتصاد افزود: دولت با کسب درآمد قابل توجهی از محل تعرفه واردات خودروهای گران قیمت میتواند چشم انداز روشنی برای توسعه کمی و کیفی صنعت و صادرات خودرو ترسیم کند.
وی همچنین درباره احتمال تغییر تعرفه واردات خودروهای لوکس برای سال آینده و یا لغو ممنوعیت ورود این نوع خودروها اظهارداشت: هرساله کمیته تعرفه در وزارت صنعت، معدن و تجارت تشکیل و بررسیهای لازم در این کمیته صورت میگیرد.
عضو شورای سیاست گذاری خودرو گفت: به یقین کاهش تعرفه واردات خودرو به صورت عمومی نخواهد بود و برای واردات خودروهای لوکس هم دولت باید تصمیم گیری کند که تاکنون هیچ گونه تصمیمی در این زمینه نگرفته است.
وی درباره دیدگاه انجمن واردکنندگان خودرو درباره تغییر تعریف از خودروهای لوکس گفت: تقاضا برای خودروهای لوکس در جامعه وجود دارد بنابراین دولت ناگزیر به واردات چنین خودروهای به کشور است. این نوع خودروها را طبقات بالای جامعه خریداری میکنند بنابراین با تعیین تعرفه بالاتر میتوان واردات را محدود کرد.
نجفی منش ادامه داد: در بسیاری از کشورها واردات خودروهای لوکس را محدود است اما ممنوعیتی برای این نوع خودروها قائل نمی شوند.
وی تصریح کرد: در شرایطی که تولید داخلی در حد کفایت و نیاز به خودرو را تامین میکند، محدودیت واردات این نوع خودروها به نفع جامعه است.
عضو شورای سیاست گذاری خودرو با تاکید بر اینکه تنها راهکار برای محدودیت واردات خودرویهای لوکس افزایش تعرفههاست، بیان داشت: افزایش تعرفه واردات به نفع صادرات و همینطور به رشد کمی و کیفی صنعت خودروی کشور کمک شایان توجهی خواهد کرد.
به هر حال ورود خودروهای لوکس به کشور موافقان و مخالفان زیادی دارد. موافقان معتقدند که بخشی از جامعه متقاضی خودروهای لوکس هستند و حاضرند با قیمتهای چندبرابری خودروهای مزبور را در داخل کشور تهیه و حتی مالیات این نوع خودروها را هم بپردازند و مخالفان نیز بر این باورند که واردات این کالا به خروج ارز از کشور دامن میزند و به دلیل اینکه نوعی کالای لوکس به شمار میرود نیازی به ورود این نوع خودرو به کشور به بهای خروج ارز نیست البته ناگفته نماند در حال حاضر کشور با برخی مضیقههای ارزی به دلیل کاهش درآمدهای ارزی حاصل از فروش نفت مواجه است.
راهکار دولت نیز تا پیش از ممنوعیت خودروهای لوکس این بوده که تعرفه واردات را افزایش دهد تا خریداران خودروهای گران قیمت پول بیشتری را به جهت استفاده از این کالاهای لوکس وارداتی بپردازند اما حداقل تجربه چند سال گذشته نشان میدهد که تعیین تعرفههای بالا چندان کارساز نبوده و نتوانسته بازار خرید و فروش خودروهای مزبور را در کشور تحت تاثیر قرار دهد و همچنان عطش متقاضیان برای خرید این خودروها وجود دارد.
صنعت خودروسازی دارای اهمیت فراوان در افزایش اشتغال، رشد اقتصادی، صادرات و غیره است بنابراین برای موفقیت در این صنعت با توجـه بـه جایگـاه و اهمیـت آن در کشـور از لحاظ تولید و ارزش افزوده مسـتقیم و غیرمسـتقیم باید سیاستهای تولیـد و وارداتـی خودرو به گونهای طراحی شود که به مرور زمان زمینه رقابت برای این صنعت در انواع روشهای تولید بـا سـایر تولیدکنندگان خارجی و همینطور مقیاس اقتصادی تولید فراهم شود. علاوه بر سیاستهای حمایتی دولت در راستای بهبـود کیفیـت، کـاهش قیمت و بکارگیری دانش و فناوری جدید در این صنعت بسیار ضروری به نظر میرسد.