در کنفرانس خبری کاخ سفید؛
جاش ارنست: امنیت ملی آمریکا آسیب دید
سخنگوی کاخ سفید تاکید کرد ادوارد اسنودن با افشای اطلاعات به امنیت ملی آمریکا لطمه زده است.
به گزارش سرویس بین الملل
خبرگزاری صداوسیما به نقل از رویترز، سخنگوی کاخ سفید تاکید کرد اسنودن با افشای اطلاعات به امنیت ملی آمریکا لطمه زده است.
جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید در کنفرانس خبری درباره سرنوشت ادوارد اسنودن، پیمانکار سابق آژانس امنیت ملی آمریکا و از افشاگران اسرار امنیت ملی آمریکا گفت: باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا موضع مشخصی درباره ادوارد اسنودن دارد. اول اینکه اتهاماتی جدی و سنگین ضد اسنودن مطرح است. سیاست دولت آمریکا این است که اسنودن باید به کشور بازگردد تا محاکمه شود. شکی نیست اگر اسنودن به آمریکا بازگردد مراحل قانونی درباره او اجرا می شود و نظام قضایی آمریکا طوری است که اطمینان حاصل شود که محاکمه او عادلانه و مطابق قانون باشد و این باور رئیس جمهور است. روش اسنودن برای افشای اطلاعات به آمریکا لطمه وارد کرد و به امنیت ملی ما آسیب رساند و مردم آمریکا را در خطر بیشتری قرار داد. شکی نیست مکانیسمهایی وجود داشت که اسنودن می توانست از طریق آنها نگرانیهای خود را درباره این مسائل ابراز کند. او می توانست این اطلاعات را به شکلی مسئولانه تر منتشر کند.
اوباما مصوبه کنگره درباره شکایت از عربستان را وتو می کند
جاش ارنست درباره تصویب طرحی در کنگره آمریکا که به قربانیان حملات یازدهم سپتامبر اجازه می دهد از کشورهای مرتبط با آن حملات و به طور خاص از عربستان سعودی شکایت کنند، گفت کاخ سفید همچنان در نظر دارد در صورتی که این مصوبه به روی میز رئیس جمهور رسید، آن را وتو کند. هم اکنون رویه ای در قوه مجریه حکومت آمریکا وجود دارد که مربوط به برخی از کشورهایی است که حامیان دولتی تروریسم شناخته می شوند. چند کشوری هستند که ویژگیهای این فهرست را دارند. کشورهایی که در این فهرست قرار می گیرند، با محدودیتهای جدی روبرو هستند که نه فقط دسترسی آنها را به آمریکا قطع می کند بلکه در موارد بسیاری از بقیه جهان نیز منزوی می شوند. البته قبل از آنکه اسم کشوری در این فهرست قرار گیرد، باید ثابت شود که برخی از ویژگیهای مشخص شده را دارد. البته زمانی که اطمینان حاصل شد کشوری ویژگیهای این فهرست را دارد، نامش اعلام می شود. از نظر ما، تاثیر مصوبه کنگره می تواند شرایطی ایجاد کند که قضات در سطوح و دادگاههای مختلف در سراسر کشور با تشخیص خود فهرست مشابهی را تنظیم کنند و اسامی کشورهای خاصی را در آن قرار دهند. در واقع ممکن است درباره یک کشور، قضات نظرات متفاوتی داشته باشند. در واقع چنین مصوبه ای نمی تواند روش موثر و قوی برای مقابله با تروریسم باشد. روش قوی و موثر برای مقابله با تروریسم این است که به شکلی کامل و جامع درباره نقشی که هر کشور می تواند در حمایت از تروریسم داشته باشد، تحقیق شود. اگر شواهد و مدارک قانع کننده ای پیدا شد که کشوری حامی تروریسم است، طبق مقررات آن را در فهرست مورد نظر قرار می دهیم و طبق مقررات عمل می کنیم. به باور رئیس جمهور آمریکا این بهترین و موثرترین روش برای مقابله با دولتهای حامی تروریسم است. نگرانی دیگر ما که بیان کرده ایم این است که این مصوبه این خطر را دارد که آمریکا را در معرض شکایات افراد در کشورهای دیگر قرار دهد. مفهوم مصونیت کشورها قانونی است که از آمریکا مثل کشورهای دیگر در سراسر جهان محافظت می کند. بنابراین این احتمال وجود دارد که کشورهای دیگر از این قانون به عنوان بهانه ای برای شکایت علیه دیپلماتها یا نظامیان آمریکایی یا حتی شرکتهای آمریکایی در دادگاههای سراسر جهان استفاده کنند. نگرانی ما فقط درباره پیامدهای این مصوبه برای روابط ما با یک کشور خاص نیست بلکه این مصوبه می تواند بر روابط ما با تک تک کشورهای جهان تاثیر منفی بگذارد و این مسئله می تواند آثار منفی برای آمریکا و امنیت ملی آمریکا و نظامیان ما داشته باشد. بنابراین می توان پیش بینی کرد وقتی این مصوبه روی میز رئیس جمهور قرار گیرد، آن را وتو کند.