پخش زنده
امروز: -
خط آهن ایران و افغانستان در توسعه روابط کشورهای منطقه نقش موثر ی دارد.
به گزارش خبرنگار خراسان رضوی،خبرگزاری صدا وسیما،استاندار خراسان رضوی امروز در حاشیه آیین آغاز ریل گذاری راه آهن خواف – هرات در مرز دو کشور که با حضور وزیر راه وشهرسازی و مقامات کشور افغانستان برگزار شد گفت: راه آهن خواف – هرات به عنوان نخستین خط آهن میان دو کشور ایران و افغانستان، نقش موثری در توسعه روابط ،بویژه مناسبات اقتصادی کشورهای منطقه دارد.
علیرضا رشیدیان با بیان اینکه بخشی از این پروژه که در خاک جمهوری اسلامی ایران است به انجام رسید، افزود:اجرای این طرح علاوه بر توسعه و پیشرفت منطقه بویژه افغانستان در تکمیل و توسعه شبکه ریلی کشورهای عضو اکو و نیز ارتقای ترانزیت کالا از کشورهای آسیای میانه به اقیانوس هند و ترکیه و اروپا تاثیر بسزایی دارد.
رشیدیان درباره مزایای دیگر این پروژه گفت: گسترش شبکه ریلی کشور، کمک به توسعه و پیشرفت شهر خواف و محدوده مرزی ایران و افغانستان، ایجاد شبکه ریلی مواصلاتی بین ایران و افغانستان و امکان صادرات و واردات بین دو کشور از طریق شبکه ریلی و اتصال افغانستان به آبهای آزاداست.
وی با بیان اینکه هم اکنون ریل گذاری قطعه سوم این مسیر آغاز شده است، افزود: طول کل این مسیر ریلی 686 کیلومتر با 6 ایستگاه طراحی شده و بر اساس برنامه ریزی ها برای سال نخست راه اندازی این مسیر ظرفیت جابه جایی مسافر تا 200 هزار نفر و بار چهار میلیون تن پیش بینی شده که در سال های بعد این ظرفیت افزایش خواهد یافت.
استاندار خراسان رضوی گفت: قطعه چهارم این پروژه در تعهد افغانستان است که کار برای ساخت آن شروع شده است.
او افزود: بر اساس طراحی انجام شده این پروژه در آینده از هرات تا میمند –شیرغان و شیرخان ادامه یافته و در ادامه به شبکه ریلی کشورهای تاجیکستان ، ازبکستان و ترکمنستان متصل می شود.
این طرح در راستای توسعه شبکه ارتباطی و گسترش مبادلات تجاری و ترانزیت ریلی کالا و مسافر به طول 213 کیلومتر بین جمهوری اسلامی ایران و افغانستان از چند سال قبل اجرایی شده است.
این مسیر ریلی نخستین خط آهن بین دو کشور است که در چهار قطعه عملیاتی شد و قطعه های یک و دو آن از شهرستان خواف تا مرز شم تیغ و قطعات سه و چهار از مرز شم تیغ تا شهر هرات در افغانستان ادامه می یابد.
راه آهن خواف – هرات در بخش ایران از محدوده راه آهن سنگان در نزدیکی ایستگاه خواف شروع و در امتداد شمال غربی به جنوب شرقی ادامه می یابد و در محدوده جاده تایباد – خواف پس از عبور از جاده معدن سنگان به صورت زیرگذر در مجاورت نوار مرزی قرار گرفته و به مرز شمتیغ می رسد.