کسب و کارهای کوچک و متوسط موتور محرکه توسعه اقتصادی
عضو کمیسیون سرمایه گذاری اتاق بازرگانی ایران گفت: کارآفرینی و ایجاد کسب و کارهای کوچک و متوسط به عنوان موتور محرکه توسعه اقتصادی و اجتماعی نقش اساسی در فرایند توسعه جوامع مختلف برخوردارند.
به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما ، احمد کیمیایی اسدی در مصاحبه با رادیو اقتصاد افزود: بنگاههای خرد، کوچک و متوسط نقش مهمی در کاهش نرخ بیکاری و افزایش اشتغال در جامعه دارند.
وی همچنین با بیان اینکه نظام بانکی باید از مشاغل خانگی، خرد و کوچک حمایت جدی داشته و یاور اقتصاد باشد، اظهارداشت: نرخ تورم طی چند سال اخیر از 40 درصد به زیر 9 درصد رسیده اما نرخ سود تسهیلات بانکی کاهش چندانی نداشته و اگر هم داشته در حد 4 تا 5 درصد بوده است که به هیچ وجه رضایت بخش نیست.
عضو کمیسیون سرمایه گذاری اتاق بازرگانی ایران اشتغال را از موضوعات کلیدی کشور دانست و گفت: توسعه اشتغال در کشور تلاش همه جانبه بخش دولتی و خصوصی را میطلبد.
وی افزود: توسعه و گسترش بنگاههای کوچک و متوسط کارآفرینی از عمدهترین راهکارها برای ایجاد فرصتهای شغلی پایدار در جامعه محسوب میشوند.
کیمیایی اسدی گفت : کارآفرینی و ایجاد کسب و کارهای کوچک و متوسط به عنوان موتور محرکه توسعه اقتصادی و اجتماعی نقش اساسی در فرآیند توسعه جوامع مختلف دارند.
وی تصریح کرد: کشورهای پیشرفته همواره با اختصاص مشوقهای متنوع، سیاست گذاری و برنامه ریزیهای بلند مدت شرایطی را به وجود میآورند تا از پتانسیل سازنده کسب و کارهای کوچک و متوسط برای دستیابی به رشدی پایدار استفاده کنند.
عضو کمیسیون سرمایه گذاری اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: تولید داخلی به دلیل ارتباط مستقیمی که با مقوله اشتغال و رفاه دارد از اهمیت بالایی در برنامههای توسعهای و بالادستی کشور برخوردار است.
وی اذعان داشت: تولید ملی با توجه به جمعیت زیاد جوانان کشور که به تدریج وارد بازارکار میشوند به سرنوشت جامعه گره خورده و برهمین اساس باید در اولویت برنامهها قرارگیرد.
کیمیایی اسدی گفت: تمام کشورهای توسعه یافته و صاحب فناوری به این نتیجه رسیدهاند که نمیتوانند تمام کالاهای مورد نیاز خود را درچارچوب مرزهای خود تولید کنند و با توجه به صرفه اقتصادی باید روی کالاهایی سرمایه گذاری و تمرکز کرد که رقابت پذیر بوده و صادرات گرا باشد.
وی افزود: برای مثال کره جنوبی که هم اکنون جزو کشورهای صنعتی محسوب میشود روی چند رشته که دارای اشتغالزایی و مزیت اقتصادی بود سرمایه گذاری کلانی نمود ولی درعین حال بسیاری از کالاهای مورد نیاز خود را وارد میکند و این واردات هیچ آسیبی به اقتصاد این کشور وارد نکرده است.
عضو کمیسیون سرمایه گذاری اتاق بازرگانی ایران بیان داشت: بر این اساس در ایران نیز باید درخصوص شناسایی کالاها و صنایعی که برای مملکت مزیت و صرفه اقتصادی دارد به جمع بندی رسید.
وی تصریح کرد: درحال حاضر برخی از کالاها مانند کشاورزی به دلیل مشکل کم آبی و آب بری بالا به هیچ عنوان صرف تولید ندارد و واردات این نوع محصولات اقتصادیتر است.
کیمیایی اسدی گفت: براین اساس هرکشور براساس مزیتهای نسبی و رقابتی روی کالاهایی که درآن برتری دارد باید سرمایه گذاری و تمرکز کند تا بتواند حضور قوی در بازارهای صادراتی دنیا داشته باشد.
وی افزود: همه کشورها برای تولید همه کالاها مزیت ندارند و باید بخشی از نیازهای خود را براساس قیمت تمام شده وارد کنند.
عضو کمیسیون سرمایه گذاری اتاق بازرگانی ایران یادآورشد: دوری از تولید کالاهایی که مزیت ندارند به هیچ عنوان نافی وظیفه برای تقویت تولید داخلی نیست و بدین ترتیب باید روی صنایعی سرمایه گذاری کرد که بازدهی و توجیه اقتصادی بالایی داشته باشد.