وی گفت: طرح احداث کمربندی جدید قم قرار است در اعتبارات سال آینده در ردیف بودجه قرار گیرد تا عملیات اجرایی آن آغاز شود.
*دومین همایش شهرسازی ریل پایه برگزار میشود
دومین همایش شهرسازی ریل پایه با هدف استفاده حداکثری از حمل و نقل عمومی درون شهری، منطقهای و برون شهری؛ 5 و 6 بهمن ماه سالجاری برگزار میشود.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی راه آهن جمهوری اسلامی ایران این همایش با هدف بررسی و بسترسازی توسعه همزمان و یکپارچه شهری و منطقهای، مبتنی بر توسعه خطوط پرسرعت ریلی درون و برون محدودههای هر یک از مجموعههای شهری کشور برگزار خواهد شد.
مبانی نظری شهرسازی نوین؛حملونقل، توسعه اجتماعی، محیط زیست، توسعه اقتصادی، ارتقا کیفیت زندگی، شهرسازی ریل پایه و ابعاد اجرایی (مالی،حقوقی و فنی) ،شهرسازی ریل پایه و توسعه اجتماعی و همچنین شهرسازی ریل پایه ؛فرهنگ و ارتباط از محورهای این همایش خواهد بود.
این همایش با حضور وزیر راه و شهرسازی، مشاوران وزیر و همچنین جمعی از مدیران و متخصصان این حوزه برگزار خواهد شد.
*همزیستی مسالمت آمیز ریل و شهر ؛ انباشت تجربی وعلمی دنیا
هر چند که مسئولان شهری و شهرداری تهران تاکید دارند که ایستگاه راه آهن تهران باید به خارج از شهر منتقل شود اما تجربه شهرهای بزرگ در دنیا نشان می دهد در صورت انجام این کار، مردم برای ترددهای برون شهری خود با مشکلات عدیده ای مواجه خواهند شد.
طبق تجربه شهرهای بزرگ، ایستگاه راه آهن البته ایستگاه های بزرگ در مرکز شهر واقع شده اند به طوری که ایستگاه راه آهن نیویورک که قدمتی بسیار طولانی داشته در طول تمام این سالها به عنوان یک مرکز تجاری، فرهنگی و ترانزیتی شناخته شده است.
همچنین شهر پاریس نیز نه تنها ایستگاه راه آهن را از مرکز به حومه انتقال نداده بلکه برای خود ایستگاه های متفاوت تعبیه کرده است.
در کنار این شهرها ، شهر لندن نیز یکی از قدیمیترین و بزرگترین ایستگاههای راهآهن جهان را به خود اختصاص داده و مهمتر از همه برلین به عنوان پایتخت کشور آلمان نیز شبیه به لندن، ایستگاه راه آهن آن در همسایگی دانشگاه بزرگ و یکی از بزرگترین هتلهای شهر برلین قرار گرفته است.
تجاربی شبیه به این در کشورهای شرقی نیز دیده میشود به طوری که شهر مسکو در روسیه که یکی از تاریخیترین ایستگاههای قطار جهان را دارد راهآهن خود را به یکی از مرکزیترین خیابانها رسانده و مهمتر از همه در کشور ژاپن نیز به عنوان یکی از پیشروترین کشورهای آسیایی در استفاده از راهآهن اکثر، قریب به اتفاق ایستگاهها در نقاط مرکزی شهرهای بزرگ واقع شده است.
هر چند نمیتوان صرف تجربه کشورهای خارجی را به عنوان یک الگوی موفق در این بین به حساب آورد اما استفاده از تجارب کشورهایی که به نسبت ایران از سابقه طولانیتری در مدیریت حمل و نقل در شهرهای بزرگ برخوردارند قطعا امتیازی مهم برای ایران خواهد بود.
در بسیاری از شهرهای بزرگ جهان، تصمیم گیران شهری برای تسهیل تردد مردم از ایستگاه راه آهن به نقاط مختلف شهری، قطار شهری (مترو) و سایر وسایل نقلیه عمومی را به طرق مختلف به ایستگاه های راه آهن متصل می کنند تا مردم بتوانند پس از پیاده شدن از قطار بدون صرف هزینه زیادی به سهولت به منازل و محل کار خود مراجعه کنند.
امروز جایگاه ایستگاه راه آهن تهران در تردد مسافران و نیز مناطق همجوار از طریق خطوط ریلی به نحوی است که اکنون یکی از سامانه اتوبوس های تندرو شهری، یک خط مترو به همراه یک پایانه اتوبوسرانی و تاکسیرانی در محدوده آن قرار گرفته است.
چندی پیش دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در مصاحبه ای که با یکی از رسانه ها داشته ضمن ابراز مخالفت با خروج ایستگاه راه آهن از تهران گفت: با توجه به اینکه شرکت راه آهن در زمینه حمل و نقل حومه کلانشهرها ورود کرده است، نه تنها نباید ایستگاه راه آهن از شهر خارج شود، بلکه باید اتصالش را به مرکز شهر تقویت کرد.
پیروز حناچی افزود: موضوعی که در دبیرخانه شورای عالی شهرسازی و معماری و وزارت راه و شهرسازی پیگیری می شود و پیش از این نیز در مطالعات مجموعه شهری تهران به آن اشاره شده است؛ برخورداری کلانشهرها از یک سیستم یکپارچه حمل و نقل در حوزه نفوذ آنهاست به این معنا که حمل و نقل درون، حومه و برون کلانشهرها با هماهنگی نسبت به یکدیگر عمل کنند.
به اعتقاد بسیاری از اقتصاددانان و مطالعات انجام شده در سطح کلان اقتصادی برخی کشورها نشان می دهد که سرمایه گذاری در حمل و نقل ریلی موجب افزایش رشد اقتصادی این کشورها شده و با افزودن بر بازدهی اجتماعی در سرمایه گذاری های خصوصی موجبات سرمایه گذاری درزیرساخت های حمل و نقل می شود.
پیش از این نیز مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفته بود که با توجه به تجربه موفق کشورهای توسعه یافته در استفاده از راه آهن در مراکز شهری در توسعه شهرهای بزرگ، ایده انتقال ایستگاه راه آهن تهران به خارج از شهر طرح غیرمنطقی و غیرکارشناسی است.
پورسیدآقایی در این باره تاکید کرده که اگر نگاهی به تجربه دیگر کشورها داشته باشیم، می بینیم که در شهرهای بزرگ و پرجمعیت جهان نه تنها راه آهن به خارج از شهر منتقل نشده بلکه در ساختارهای جدید این شهرها ایستگاه های راه آهن در مراکز اصلی و پرجمعیت شهر ساخته شده اند.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه دسترسی آسان و در زمان کوتاه به ایستگاه های قطار یکی از اصلی ترین دغدغه های راه آهن به حساب می آید، گفت: ما باید کاری کنیم که مسافران در کوتاه ترین زمان ممکن و با صرف کوتاه ترین مسیر به ایستگاه راه آهن برسند تا از آنجا بتوانند به مقاصد مورد نظر خود سفر کنند.
بدون شک دست اندرکاران ریلی در اکثر نقاط دنیا سال ها پیش به این نتیجه رسیده اند که ایستگاه های راه آهن نباید در حاشیه شهرها قرار گیرند، زیرا ایستگاه های راه آهن محل رفت و آمد مردم است و باید با تغییر کاربری های مناسب به خصوص با رویکردهای فرهنگی به عنوان یک فضای شهری مورد توجه قرار گیرند.
در همین راستا ایستگاه های راه آهن و توسعه خطوط ریلی نیازمند نگاهی جامع است چرا که دور شدن ایستگاه های راه آهن در حاشیه شهرها به منزله سخت شدن سفر با قطار برای مردم است، ضمن اینکه این مساله باعث به وجود آمدن مشکلات زیادی برای مردم خواهد شد.
علی اکبری عضو کمیسیون کشاورزی و منابع طبیعی نیز در این باره اظهار کرد: موضوع آلودگی محیط زیست یکی از مسائلی است که مسئولان حمل و نقلی بایستی به آن توجه ویژه داشته باشند.
وی افزود: با توجه به سرمایه های بسیاری که صرف احداث ایستگاه های راه آهن می شود بهتر است مردم با سهولت بتوانند به محض پیاده شدن از قطار به دیگر وسایل حمل و نقلی نیز دسترسی داشته باشند.
نماینده مردم شیراز خاطر نشان کرد: یکپارچگی وسایل حمل و نقلی با یکدیگر باید در دستور کار دست اندرکاران حمل و نقلی به خصوص حوزه ریلی قرار گیرد.
در مجموع متخصصان حمل و نقل بر این باورند که بین کارآیی در بخش حمل و نقل و کارآیی عمومی اقتصاد و رشد اقتصادی، رابطه مستقیمی وجود دارد و حمل و نقل را واسطه میان فعالیت های کشاورزی، صنعتی، بازرگانی و خدماتی در سطح ملی و بین المللی می دانند و در این بین برای نقل و انتقال کالا و مسافر به حمل و نقل ریلی توجه ویژه ای دارند.
*آشنایی با فناوری هایپرلوپ در حملونقل ریلی
در جهان، کشورهایی هستند که به آرامی و در سکوت خبری، راهی را میپیمایند که شاید چندین سال بعد سایر کشورها آن نوع فناوری های برتر را شاخص توسعه صنعت حمل و نقل خود قرار دهند.
روزهای گذشته قراردادی میان شرکت Hyperloop One و شرکت DP Worldدر دوبی امضا شد که بر اساس آن، ظاهرا به زودی قرار است فناوری «هایپرلوپ» پای خود را به خطه خاورمیانه نیز باز کند.
این همکاری قرار است امکان اجرایی شدن این تکنولوژی را که مربوط به حمل و نقل سریع السیر و مافوق صوت است، در بندر «جبل علی» دوبی بررسی کند و البته این تازه شروع کار است.
ایدهای به نام هایپرلوپ برای نخستین بار از سوی «ایلان ماسک» مدیر عامل شرکت تسلا و پروژه Space X مطرح شد. این ایده واکنشی بود در برابر طرح سیستم حملونقل ریلی سریع السیر کالیفرنیا، که اکنون در حال توسعه است.
ایدهیهایپرلوپ تشکیل شده از دو تونل بزرگ است که بین سانفرانسیسکو و لسآنجلس کشیده می شود و مسافران قادر هستند در درون این تونل ها با سرعتی برابر با 700 مایل در ساعت یا بیش از 1120 کیلومتر در ساعت جابجا شوند.
در واقع کابین های مخصوص هایپرلوپ حالتی شناور در تونل ها دارند که به این ترتیب موضوع اصطکاک تا حد زیادی از بین رفته و با توجه به فشار پایین هوا امکان رسیدن به سرعتی نزدیک به صوت فراهم می شود. این گونه از حملونقل را به عنوان پنجمین نسل از حملونقل و تکنولوژی دوستدار طبیعت و کم مصرف تلقی می کنند.
این ایده هنوز در حال تکمیل است، اما امارات عربی متحده می خواهد آن را در دوبی پیاده سازی کند.
دوبی در نظر دارد این فناوری را در بندر جبل علی و برای حمل و نقل کالاها و مسافرانی که با کشتی به این بندر می رسند اجرایی کند.
پیتر دیاماندیس، مدیر ارشد شرکتHyperloop One در مورد این پروژه می گوید : این تکنولوژی در دل کریدورهای فعلی حمل و نقل دوبی قابلیت پیاده سازی دارد، چرا که با خارج کردن کامیون ها و تریلی های حمل بار از جاده ها، تا حد زیادی بار ترافیکی کاهش می یابد و هزینه های حمل و نقل نیز به شدت کم خواهد شد.
امروز اکثر کشورهای دنیا در حالی به سمت استفاده از تکنولوژی برتر ریلی پیش می روند که حفظ محیط زیست و کاهش آلودگی آب و هوا برای آنان در درجه و جایگاه اول قرار دارد. فراموش نکنیم الگو گیری از تکنولوژی های برتر ریلی و کسب تجارب کشورهای
توسعه یافته در بخش ریلی، اهداف راه آهن کشور را محقق خواهد کرد.
*تکمیل راه آهن اردبیل با اوراق مشارکت و اسناد خزانه
معاون حقوقی امور مجلس و هماهنگی استانهای وزارت راه و شهرسازی گفت: تکمیل راه آهن اردبیل - میانه از محل اوراق مشارکت و اسناد خزانه قابل تسهیل است.
علیرضا محفوظی گفت: تکمیل راه آهن اردبیل با بودجه عمومی دولت امکان پذیر نیست و باید از محل اوراق مشارکت و اسناد خزانه و سازوکارهای قانونی این مشکل را بصورت نظام مند و سیستماتیک تسهیل کنیم و به سرانجام رساند.
وی با تاکید بر استفاده از سرمایه گذاریهای خرد و کلان برای تکمیل این پروژه که در کشور وجود دارد ، افزود: در استفاده از این سرمایهها نیز باید نرخ سرمایه گذاری و نرخ بازگشت سرمایه مشخص باشد تا سرمایه گذار راغب به این مشارکت باشد.
محفوظی گفت: برخی موارد فنی مانند بحث رانشها و ریزشها نیز در این پروژه قابل تامل است و مهندسین مشاور باید با دقت در موضوعات زمین شناسی مسائل فنی را هم جدی بگیرند.