محمد فرهادی:
برگزاری 725 کرسی آزاد اندیشی در 2 سال
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: کرسی های آزاد اندیشی در سال 94 نسبت به سال 93 رشد 20 درصدی داشته و در این دو سال 725 کرسی آزاداندیشی برگزار شده است.
به گزارش خبرنگار
خبرگزاری صدا و سیما؛ محمد فرهادی در همایش تبیین دست آوردهای فرهنگی دولت تدبیر و امید با یادکردن از شهدای انقلاب اسلامی، شهیدان رجایی و باهنر گفت: براساس وعده های رئیس جمهور تقویت هویت ایرانی-اسلامی، ارتقاء آگاهی، افزایش امید و نشاط اجتماعی از مهمترین محورهای دولت یازدهم است.
وی افزود: راهبرد اساسی ما برای تحقق اهداف فرهنگی در دولت یازدهم و به خصوص در وزارت علوم که مخاطبان آن نخبگان علمی و نسل جوان هستند ارتقاء مشارکت و تقویت گفتگوی همدلانه و سازنده با شعار امید، آگاهی و نشاط است.
وزیر علوم ادامه داد: ما به جامعه دانشگاهی و دانشجویی کشور به مثابه فرصت و سرمایه نگاه می کنیم و باور داریم که بیشتر جوانان دانشگاهی ما معتقد به آرمان های نظام و مصالح کشور هستند.
فرهادی گفت: راه درست مقابله با تهدیدهای فرهنگی خارجی محدود کردن عرصه بر جوانان کشور نیست، بلکه گشودن فضا، تقویت اعتماد به نفس جامعه دانشگاهی و ارتقاء مشارکت اجتماعی است.
وی افزود: در همین راستا وزارت علوم بیش از 100 هزار برنامه فرهنگی در دانشگاه ها اجرا کرده است.
فرهادی گفت: ما انقلابی هستیم و امام خمینی (ره) این انقلاب را با اتکاء به مشارکت مردم پیش برد؛ همین مردم قهرمان و نخبگان علمی انقلاب بودند که در زمان انقلاب، هشت سال دفاع مقدس و عرصه های بعد درخشیدند.
وزیر علوم افزود: اتکاء به مردم و اعتماد به آن ها جزئی از رویکرد انقلابی ماست که از امام راحل و مقام معظم رهبری آموخته ایم و جامعه دانشگاهی نیز به گواه مطالعات و پیمایش های موجود یکی از سالم ترین و توانمندترین بخش های جامعه است.
وی ادامه داد: در برخی دوره ها به دلیل سیاست های نادرست جامعه نتوانست آنچنانکه شایسته است از توانمندی های دانشگاهیان استفاده کند، این در حالی است که دولت تدبیر و امید تلاش کرد با دمیدن امید در دانشگاه ها و تامین آرامش برای انجام کارهای علمی و فرهنگی نواقص پیش آمده در دولت های قبل را جبران کند.
فرهادی گفت: وزارت علوم برای دستیابی به اهداف دولت تدبیر و امید در دانشگاه ها فعالیت کرده است که توسعه کرسی های آزاد اندیشی یکی از مهمترین آن هاست.
وزیر علوم ادامه داد: این کرسی ها سال 94 نسبت به 93 رشد 20 درصدی داشته است و در این دو سال 725 کرسی آزاداندیشی برگزار شده است.
فرهادی گفت: نشریات دانشجویی نیز نسبت به سال 92 رشد 37درصدی داشته اند و هم اکنون 4 هزار و 300 نشریه در دانشگاه های سراسر کشور منتشر می شود، کانون های فرهنگی و هنری نیز در طول سه سال گذشته فعالیت های خوبی داشته اند و با برگزاری جشنواره رویش اتفاقات خوبی در این کانون ها افتاده است و رشد بیش از 90 درصدی در آثار و دست آوردهای کانون ها نسبت به سال 92 و رشد 47درصدی در تعداد آن ها از اتفاقات این دوره است، اکنون شاهد فعالیت 3 هزار و 100 کانون فرهنگی و هنری اجتماعی و غیره هستیم.
وی افزود: در حال حاضر 8 هزار و 555 انجمن علمی در دانشگاه ها به ثبت رسیده است که نسبت به سال 92 شاهد رشد 37 درصدی بودیم و 2 هزار و 850 انجمن علمی جدید در دانشگاه ها تاسیس شده است.
وزیر علوم گفت: جشنواره علمی «حرکت» ویژه این کانون ها برگزار می شود و از جشنواره هشتم رویش شاهد بین المللی شدن آن بوده ایم، اقدام مهم دیگر وزارت علوم حمایت از شکل گیری انجمن های علمی دانشجویی بود به گونه ای که رشد 340 درصدی در سال 94 نسبت به 93 داشته است.
وی ادامه داد: در حوزه فعالیت های سیاسی و تشکل ها نیز به سمت فضای وعده داده شده توسط رئیس جمهور حرکت کردهایم، یکی از جلوه های امید و نشاط را در مراسم 16 آذر می بینیم که با حضور آقای رئیس جمهور رقم می خورد؛ 16 آذر در سه سال اخیر جلوه و نمایش مناسبی از مردم سالاری و مشارکت در جمهوری اسلامی است، فضای نقادانه پرشور و گفتگویی این مراسم در حضور رئیس جمهور یکی از توفیقات در زمینه دگرگونی فضای دانشگاه هاست.
فرهادی گفت: در حوزه فعالیت های دینی انقلابی نیز به رقم برخی تبلیغات غیر منصفانه فعالیت های زیادی کردیم.
وزیر علوم ادامه داد: اجرای طرح نهضت رضوی و 45 جشنواره ملی علمی فرهنگی و هنری بواسطه آن، کنگره ملی شهدای دانشجو در 500 دانشگاه دولتی و آزاد در 30 استان کشور، برگزاری بیش از 60 نشست علمی پیرامون اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل در دانشگاه ها و حمایت مادی و معنوی از اردوهای راهیان نور از دیگر اقدامات وزارت علوم است.
فرهادی گفت: اکنون 254 کانون مذهبی در دانشگاه ها فعال است و پایان نامه های قرآنی در سال 94 نسبت به 92 رشد 4/10 درصدی داشته است و شرکت کنندگان جشنواره قرآن و عترت رشد 27 درصدی نسبت به سال 93 و تعداد شرکت کنندگان جشنواره الغدیر 54 درصدی نسبت به سال 92 داشته اند.
وی در پایان افزود: توجه جدی به مسئولیت دانشگاه ها در تشکیل اتاق های فکر استانی با حضور بیش از 2 هزار فرهیخته شده است و از دل این اتاق های فکر گزارش های مسئله شناسی بیرون آمده است.