آخوندی : توسعه ریلی سیاست وزارت راه و شهرسازی
تمدن ایران تمدنیست تاریخی و حوزه جغرافیایی آن بسیاری از کشورهای منطقه را در بر می گیرد و بزرگترین سرمایه ملت های منطقه است .
به گزارش خبرگزاری صداوسیما ، وزیر راه و شهرسازی در یازدهمین اجلاس جهانی شهرداران جاده ابریشم گفت : هیچ مانعی در ارتباط با ملت های منطقه نیست ودر حوزه حمل و نقل و ارتباط ریلی با همسایگان طرحی در حال اجراست که قزوین را به رشت و سپس به آسیای میانه متصل می کند .
وی افزود : ما از سمت غرب به دنبال توسعه خط به عراق و در شرایط امنیت به سوریه و بندر لاذقیه هستیم .
وی همچنین از افتتاح خط ریلی به هرات در هفته پیش رو خبر داد.
بگفته آخوندی ، برای حمل و نقل بار و مسافر در تمام پایانه های مسافربری مرزی از جمله چزابه ، شلمچه و بازرگان و غیره بدنبال توسعه و نوسازی هستیم .
وزیر راه و شهرسازی ، تسهیلات عبور هوایی و نوسازی ناوگان هوایی و توسعه فرودگاههای بین المللی از سیاست های این وزارت خانه اعلام کرد و گفت : جاده ابریشم ریلی هوایی و زمینی اولویت ماست .
وی گفت : در موضوع بحث بازآفرینی شهری باید همه امکانات مادی بر بستر یک ارتباط فرهنگی استوار باشد و بدون آن امکان این حجم از سرمایه گذاری نیست .
بگفته آخوندی ، ما در حال بازخوانی فرهنگ ایران اسلامی هستیم .
وی گفت : اندیشه ما قرابت فرهنگی زیادی با شهرهای دیگر از جمله بخارا ، سمرقند دارد و مردم ایران با شهرهای جاده ابریشم در افعانستا ن ، هند ، چین ودیگر شهرها آشنا هستند .
وی اعلام کرد :به عنوان یکی نماد فرهنگی و تمدنی می توانیم تمام شهرها را ایرانشهر تعریف کرده و قزوین به عنوان شهر تاریخی همچون یزد و شیراز نماد ایرانشهر در مسیر جاده ابریشم است .
آقای آخوندی همچنین گفت : جمعیت شهری ایران 60 سال قبل کمتر از 6 میلیون نفر بوده و الان بیش از 60 میلیون نفر است که با
بیش از 9 برابر رشد شهر نشینی در 60 سال اخیر مواجه بوده ایم .
وی افزود : مسئله کیفیت زندگی در شهرهای ایران یکی از مسائل عمده وضعیت شهرنشینی در ایران است .
وزیر راه و شهرسازی گفت : امروز حدود 19 میلیون نفر از جمعیت شهر نشینی ایران در وضعیت بد مسکنی یا در حاشیه شهرهای هستند .
وی با اشاره به سیاست باز آفرینی شهرها گفت : بخش زیادی از ثروتهای مادی ، تاریخی و تجاری و فرهنگی در شهرهاست ، بنابراین راه بهینه استفاده مجدد و خلق مجدد همین شهرهاست.
وی از توجه به یکپارچگی حمل و نقل سبز سخن گفت و افزود : در آینده شهرنشینی ایران باید ریل چه در حمل و نقل بین شهری و چه درون شهری به عنوان حمل و نقل سبز نقش ایفا می کند .
شهرسازی ریل پایه باید به عنوان کانون اصلی فعالیت شهری اعم از فعالیت های فرهنگی ، تجاری و اجتماعی نقش محوری در ارتقای زندگی مردم داشته باشد .
یکپارچه شدن ایستگاههای راه آهن با حمل و نقل عمومی اتوبوس شهری از دیگر سیاست های ماست .
بسیاری از ایستگاههایی که در فاصله 10 و 12 کیلومتری شهرها بود به نزدیک شهرها منتقل می شود .
وی گفت : برنامه دیگر ما در حوزه ریل توسعه راه آهن تجاری است .
بگفته وزیر راه و شهرسازی ، تمام تلاش ما این است که مسافران را از مسیر جاده به مسیر ریلی منتقل کنیم ، به همین منظور دو خطه کردن مسیر قزوین به تهران افتتاح و تعداد قطارها افزایش خواهد یافت .