دبیرکل تراسیکا و معاون برنامهریزی و اقتصاد حملونقل وزیر راه و شهرسازی در وزارت راه و شهرسازی با یکدیگر دیدار و پیرامون نقش ایران در حملونقل منطقه خاورمیانه و آسیای مرکزی گفتگو و تبادل نظر کردند.
میرچا چوبراگا دبیرکل کریدور تراسیکا و امیر امینی معاون برنامهریزی و اقتصاد حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی بر نقش پر رنگ و حذف نشدنی ایران در حمل و نقل و ترانزیت آسیا به اروپا تاکید کردند.
امیر امینی با اشاره به جزئیات این دیدار گفت : پس از اجلاس دوازدهم تراسیکا در اودسا، آقای چوبراگا تقاضای خود مبنی بر سفر به ایران را مطرح کرد که بلافاصله از ایشان دعوت و روز جمعه وارد تهران شد.
وی افزود: چوبراگا درباره تعهدات ایران به تراسیکا صحبت کرد و ما نیز به معرفی ظرفیتهای منطقهای ایران از جمله کریدورهای توسعه کشور و اقدامات انجام شده در خصوص توسعه بنادر، حملونقل جادهای و ریلی، ناوبری هوایی و همچنین حمل و نقل چندوجهی به علاوه نقش بنادر شمالی و جنوبی در توسعه حملو نقل چندوجهی پرداختیم.
امینی اظهار داشت: از ایشان درخواست شد در تراسیکا به معرفی نقش پررنگ اقتصادی و تاثیرگذار کریدورهای 3 و 4 و 10 ایران برای اعضای این کریدور و سایر کشورها بپردازند. زیرا کریدور تراسیکا راه حل اتصال غرب چین به شرق اروپا محسوب میشود و کریدورهای ایران در داخل کشور میتوانند نقش مهمی در اتصال شرق و جنوب شرق چین به کریدور تراسیکا ایفا کند که در این میان کریدور 10 ایران و استفاده از ظرفیتهای سرزمینی مطرح شد.
معاون برنامه ریزی و اقتصاد حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تاکید دبیرکل تراسیکا به حمل و نقل چندوجهی گفت: این نکته برای کشورهای عضو بسیار مهم و مفید است و از سوی ما راهآهن قزوین-رشت-انزلی و همکاری ایران و روسیه برای توسعه راهآهن ایران به سمت آستارا و سرمایهگذازی در این پروژه مطرح شد.
وی با اشاره به توافق ایران با افغانستان و هندوستان برای سرمایه گذاری با هدف توسعه بندر چابهار اظهار کرد: علاوه بر سرمایهگذاری یک میلیارد دلاری در بندر چابهار طی سه تا پنج سال آتی، فرصتهایی که برای سرمایهگذاران خارجی در بندر چابهار مطرح است؛ از جمله فراهم کردن 10 هکتار زمین برای ایجاد شرکت و دفاتر مورد نظر، توضیح داده شد.
امینی گفت : دبیرکل تراسیکا از اشتیاق کشورهای افغانستان و پاکستان برای عضویت در کریدور تراسیکا خبر داد و گفت: در اجلاس بعدی تراسیکا که در نوامبر در گرجستان برگزار میشود، پیشنهادهای خود را ارائه میکنیم تا نقش بیشتر و موثری ایفا کنیم.
معاون برنامه ریزی و اقتصاد حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: به دلیل ظرفیت های موجود داخلی، تمام کشورها به نقش پررنگتر و حذف نشدنی ایران نسبت به سایر کشورها واقف هستند و به استفاده از همین ظرفیت ها تمایل دارند و ما میتوانیم نقش و جایگاه ایران را نسبت به گذشته پررنگتر کنیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی به اهمیت کریدور خلیج فارس-دریای سیاه و دعوت از میرچا چوبراگا در جشن امضای توافق نهایی میان وزرای حمل و نقل کشورهای عضو، یادآور شد: پیشنهاد ایران، معرفی کریدور خلیج فارس-دریای سیاه به عنوان یکی از کریدورهای تراسیکا بود که دبیرکل تراسیکا رویکرد مثبتی به ان نشان داد و امیدواریم بتواند این مساله را در سیاستگذاریهای خود به تصویب برساند.
برنامه کریدور تراسیکا در ماه می 1993 میلادی در نشست وزرای حمل و نقل و تجارت هشت کشور عضو (پنج کشور جمهوری آسیای میانه و سه جمهوری قفقاز) در بروکسل ارائه و برمبنای آن کریدور حمل و نقل شرق - غرب از طریق دریای سیاه - جمهوری قفقاز - دریای خزر و آسیای میانه، میان اروپا و آسیای میانه تعریف شد.
تراسیکا به عنوان مسیری که کمترین هزینه و زمان را برای اتصال جمهوریهای آسیای میانه به بازارهای جهانی و بنادر اروپایی دارد، معرفی شده است و اعضای تراسیکا شامل کشورهای آذربایجان، ایران، ارمنستان، گرجستان، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ازبکستان، بلغارستان، مولداوی، رومانی، ترکیه، اوکراین است.
*دریای خزر نیازمندِ شناور های خاص
مدیر کل نجات و حفاظت دریایی سازمان بنادر دریانوردی گفت : با توجه به طبیعت وحشی دریای خزر، این دریا نیازمندِ شناورهای خاصی است که در توفان بتوانند حرکت کنند.
محمد رضا قادری در گفتگو با شبکه اطلاع رسانی مانا با اشاره به جایگاه سازمان بنادر بعنوان تنها مرجع متولی توسعه گردشگری دریایی کشور گفت: با دستور وزیر راه و شهر سازی ، توسعه گردشگری دریایی و استفاده تفریحی از دریا در اولویت برنامه های سازمان بنادر و دریانوردی قرار گرفته است.
وی تصریح کرد : شعار سال 2017 میلادی برقراری ارتباط مردم با بنادر و کشتی ها (contacting ships & ports people) است در واقع سازمان بین المللی دریایی نیز به دنبال چگونگی برقراری این ارتباط بوده و امید است با توجه به ظرفیت های موجود بتوانیم با یک نگرش جدید پیش رویم تا هم افزایی بین ارگان ها و فعالان گردشگری دریایی ایجاد شود البته با حضور معاون جدید امور دریایی سازمان بنادر یک اراده جدی و عزم راسخ برای تحقق این امر در سازمان ایجاد و این مسئولیت برعهده معاونت دریایی نهاده شده است.
عضو کمیته صدور مجوز اسکله تفریحی همچنین با اشاره به صدور مجوز برای اسکله های تفریحی اذعان داشت : سکو و اسکله تفریحی در کمیته صدور مجوز، در دو بخش مجزا قرار دارد و برای صدور مجوز اسکله و سکوی تفریحی تعهد نامه بعنوان اجرای استاندارد دریافت می شود. این تعهد نامه ، فرد متقاضی را متعهد می کند که استانداردهای لازم را رعایت کند.
قادری درباره بررسی انواع استانداردهای جهان در ساخت مارینا به نمونه ای این استاندارسازی در ژاپن اشاره کرد و گفت : تحقیقاتی درباره استانداردسازی انواع گردشگری دریایی و هتل دریایی (مارینا) در ژاپن و کشورهای دیگر صورت گرفته است که به نظر می رسد در ایران نیز متقاضی سرمایه گذاری برای احداث مارینا وجود دارد اما باید در ابتدا یک الگو مطلوب پیاده شود تا مورد استقبال قرار گیرد. مانند هتل کندوان تبریز، هتل کپرنشین کرمان که تقاضا برای استفاده از این هتل ها طی سه ماه تابستان از سوی گردشگران خارجی بالا است.
وی ادامه داد: برای توسعه گردشگری دریایی و درآمدزایی نیاز به احداث مارینا و هتل دریایی با ایجاد امکاناتی همچون شهر آبی، هتل و رستوران است در غیر این صورت این فعالیت توجیه اقتصادی ندارد.
مدیر کل نجات و حفاظت دریایی سازمان بنادر دریانوردی با تاکید بر حمایت از توسعه گردشگری دریایی گفت : پیشنهاد می شود با متقاضیان سرمایه گذاری در این حوزه جلساتی برگزار شود و استانداردهایی برای هتل دریایی تعریف و چند نمونه در کشور اجرا شود تا آنطور که شایسته است گردشگری دریایی در کشور ارتقاء یابد و مورد حمایت قرار گیرد.
قادری در ادامه به گردشگری دریایی در دریای خزر و اکوسیستم این دریا اشاره کرد و اظهار داشت : در بنادر شمالی کشور باید الگوی استاندارد ایجاد و از سرمایه گذاران دعوت و ظرفیت ها و قابلیت ها معرفی شود. به عنوان مثال با توجه به اینکه دریای خزر دارای یک طبیعت وحشی است و اکثریت روزهای سال توفانی، باید از شناورهای مخصوص این شرایط استفاده شود که بتوانند در توفان حرکت کنند. همانند برزیل و آلمان که شناورهای برای این شرایط آب و هوایی تعریف شده، دارند.
وی تاکید کرد: باید استانداردهای ایمن برای ساخت شناور برای شرایط خاص از سوی سازمان بنادر مشخص شود در نتیجه سرمایه گذاری در بنادر شمالی نیز اقتصادی خواهد بود. برای نمونه با توجه به اقداماتی که در تالاب میانکاله صورت گرفته است این تالاب بسیار جذاب شده و در حال حاضر طرفداران زیادی دارد و باید تور میانکاله بعنوان مقصد گردشگری دریایی فعال شود و سازمان محیط زیست مجوز دهد تا این صنعت رشد کند.