آخوندی گفت : فرایند صدور گواهینامه برای رانندگی در جادهها در حال سختتر شدن است اما در ایران نه تنها سخت نیست، بلکه سختگیری هم نمیشود.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ؛ عباس آخوندی در هفتاد و ششمین جلسه کمیسیون ایمنی راهها با اشاره به تعداد بالای رانندگان پرخطر در جادههای کشور گفت: علاوه بر سختتر شدن صدور گواهینامه و مهارتها، نیاز است درمورد رانندگان پرخطر نسبت به سلب مجوز رانندگی اقدام شود.
وی اظهار داشت: اکثر افرادی که در جادهها رانندگی میکنند فاقد مهارتهای لازم هستند و فقط یک گواهینامه با حداقل آموزش دارند.
اخوندی افزود: قوانین رانندگی در بسیاری از کشورها به گونهای است که دریافت بیش از 12 امتیاز منفی از سوی راننده باعث تعلیق گواهینامه به مدت دو سال و سلب اجازه رانندگی از وی میشود. اما چنین سیستمی در ایران وجود ندارد و این مساله باید در دستور کار قرار گیرد.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه «معضل رانندگی پرخطر در جادهها با جرایم200 هزار تومانی برطرف نمیشود» تاکید کرد: علاوه بر سختتر شدن صدور گواهینامه و مهارتها به سلب مجوز رانندگی نیز نیاز است.
آخوندی تصریح کرد: موضوع صدور انواع گواهینامه رانندگی و نحوه اعمال تخلفات در سابقه اشخاص و تاثیرگذاری آن بر وضعیت گواهینامه و همچنین انواع آموزشهای مورد نیاز برای ارتقای کیفیت آموزش رانندگان ناوگان حملونقل عمومی مورد بررسی و پیگیری قرار گیرد و پیشنهادهای مشخص برای اصلاح آییننامه راهنمایی و رانندگی ارائه گردد.
وی خاطرنشان کرد: زمانی در تهران یک میلیون و 200 هزار خودرو وجود داشت اما اکنون به 18 میلیون دستگاه افزایش یافته و به طور مرتب در حال اضافه شدن است. به همین خاطر بحث صلاحیت روانی کار بسیار سختی است، اما بررسی صلاحیت داشتن در مهارتهای رانندگی قابل اجرا است و باید در این مورد به خصوص از طریق رسانهها بحث و گفتگو کرد.
وزیر راهوشهرسازی همچنین ضمن عرض تبریک به کفاش، معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش بابت کسب مسئولیت کارگروه آموزش، فرهنگ و امور اجتماعی کمیسیون ایمنی راهها گفت: اگرچه اقدامات انتظامی و کنترلی در کنترل ایمنی بسیار مهم است، اما آموزش در سنین پایینتر پایهایترین بحث در ایمنی راهها به شمار میرود و امیدواریم با حضور کفاش اقدامات موثرتری صورت انجام شود.
با توجه به سهم قابل ملاحظه کاستیهای فرهنگی و آموزشی در بروز حوادث، و اهمیت جهتدهی به فرهنگ عمومی، بهبود سیستمهای آموزش ایمنی حملونقل و ترافیک، بهویژه در دانشآموزان، و همچنین اجرایی کردن طرح انسجام آموزش و فرهنگسازی ایمنی حملونقل و ترافیک، مصوب نشست 14 کمیسیون، مقرر گردید با برگزاری نشستهای منظم، گزارش و پیشنهادهای مناسب و موثر کارگروه به کمیسیون ارائه شود.
پیگیری اعمال سختگیری در صدور گواهینامه و تخلفات رانندگی در مجلس دهم
سردار حمیدی فرمانده راهور ناجا در ادامه جلسه با اشاره به اظهارات وزیر راه وشهرسازی در خصوص اعمال سختگیری در مهارتهای رانندگی یادآور شد: پلیس درخواستهای متعددی در این زمینه از مجلس نهم داشت که با مقاومتهایی روبرو شد اما باید در این دوره جدید مجلس دوباره پیگیری شود.
وی افزود: طبق تحلیل پلیس؛ سن رانندگان و ساعت تصادفات در شب هنگام علل اصلی تصادفات ناوگان حملونقل عمومی به شمار میروند که پیشنهادهای اصلاحی کاهش سقف سن رانندگان از 69 سال و ساعت کار کرد در شب هنگام برای دبیرخانه فرستاده شده است.