همه محصولات صادراتی کشاورزی در بورس کالا پذیرش شده است
مدیر مطالعات اقتصادی و سنجش ریسک بورس کالا از پذیرش تمامی محصولات صادراتی کشاورزی در بورس خبرداد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ؛ علیرضا ناصرپور در مصاحبه با رادیو اقتصاد با اعلام اینکه در حال حاضر معاملات محصولات کشاورزی در بورس کالای ایران به 10 درصد معاملات کل بورس کالا رسیده است، افزود: این میزان طی سالیان گذشته تنها نیم درصد بوده است.
وی همچنین اظهارداشت: ظرفیتهای مناسب برای معامله محصولات کشاورزی ایجاد شده است و در بورسهای معتبر دنیا معامله این محصولات در بورس کالا با استقبال مناسب عرضه و تقاضاکننده مواجه میشود.
مدیر مطالعات اقتصادی و سنجش ریسک بورس کالا گفت: خرید تضمینی دو محصول مهم کشاورزی از قبیل ذرت و جو بهطور کامل در بورس کالای ایران انجام میشود و عرضه شکر و مرغ هم در بورس کالا قابلتوجه است.
وی افزود: فضای عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالای ایران در حال حاضر تغییر پیدا کرده و تا پایان سال درصد رشد بیشتری را تجربه خواهد کرد.
ناصرپور بیان داشت: تمامی محصولات صادراتی کشاورزی در بورس کالا پذیرش شدند و از این نظر مشکلی وجود ندارد حال اینکه تولیدکنندگان این محصولات در بورس کالای ایران محصولات خود را عرضه کنند یا خیر به سیاستهای عرضهکنندگان باز میگردد.
وی ادامه داد: از گذشته بسیار دور یعنی از زمان بورس محصولات کشاورزی که قبل از تشکیل بورس کالا بهصورت مستقل وجود داشت این بازار به اندازه کافی موفق نبود.
مدیر مطالعات اقتصادی و سنجش ریسک بورس کالا گفت: به موازات افزایش حجم معاملات محصولات کشاورزی در بورس کالا باید در محصولات دیگر هم ورود پیدا کرد.
وی اظهارداشت: در حالحاضر در بورس کالا 4 محصول ذرت، جو، شکر و مرغ حضور گسترده دارد و این روند در سالهای آینده هم گسترش پیدا کند و این موضوع بستگی به نوع، حجم، ارزش، نیاز و تقاضای کالا دارد.
ناصرپور درباره اینکه در بورسهای معتبر دنیا معاملات محصولات کشاورزی اغلب در بازار آتی اتفاق میافتد و این مکانیزم در ایران وجود ندارد و محصولات بهصورت نقدی عرضه میشود، افزود: قدیمیترین بورس کالایی کشاورزی که در دنیا بهصورت امروزی خودش وجود دارد بورس «سی تی او پی» است یا بورس تجاری شیکاگو که در سال 1848 یعنی در حدود 170 سال قبل به وجود آمد.
وی بیان داشت: در حال حاضر که محصولات کشاورزی با این حجم در بورس کالا معامله میشود این آشنایی و فرهنگسازی تا حد زیادی انجام گرفته ولی به هر حال موفقیتآمیز بودن این روند یک فعالیت زمانبر است.
مدیر مطالعات اقتصادی و سنجش ریسک بورس کالا افزود: به جهت آشنایی بیشتر صنعت کشاورزی کشور با «بورس کالا» و «ابزارهای نوین این بورس» باید فرهنگسازی عملی در جامعه انجام شود.