امکان تأمین بیش از 80 درصدی نیازهای شناوری و فراساحلی در کشور
عضو هیئت مدیره انجمن مهندسی دریایی گفت: بیش از 80 درصد از نیازهای شناوری و فراساحلی در داخل کشور قابل تأمین است از این رو امید داریم با دید ملی، فرصتی برای حمایت از صنایع داخلی، ایجاد اشتغال و آمایش سرزمینی فراهم شود.
پیمان مسعودزاده در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما افزود: انتظار داریم از دستاوردهای دوران تحریم حمایت شود و این دستاوردها را به نقطه قوتی تبدیل کنیم که هیچ بیگانه ای به خود جرأت ندهد ما را دوباره تحریم کند.
وی افزود: اگر تسهیلات با بهره کم در اختیار کشتی سازان قرار گیرد بخش عمده ای از سفارشات در این حوزه به سمت داخل سوق پیدا می کند.
مسعودزاده با بیان اینکه صنایع دریایی ، صنایع مادر و پایه است و از اوضاع اقتصادی بیشترین تأثیر را می پذیرد گفت: تحریم ها موجب شد که رکود در صنایع دریایی چشمگیرتر باشد اما بعد از لغو تحریم ها این ظرفیت وجود دارد که توسعه متناسب با نیاز داخل در این بخش اتفاق بیفتد.
وی اضافه کرد: بدهی های معوق صنایع ، ایفا نکردن بانک ها و بیمه ها به مسئولیت های خود و کاهش تقاضا به علت کاهش قدرت خرید کارفرماها از مهمترین چالش های کنونی صنایع دریایی است.
مسعودزاده گفت: برای حمایت از صنایع، محدودیت هایی برای واردات وضع می شود اما در حوزه دریا محدودیت های خاصی برای واردات وضع نمی شود و متأسفانه شناورهایی که سابقه ساخت در ایران دارد و مشکلی برای تولید در داخل وجود ندارد ازجانب بخش های مختلف نیمه خصوصی ، خصوصی و دولتی وارد می شود که ضربه ای به صنعت داخلی است.
وی گفت: در حوزه شناورهای متوسط و کوچک که نیاز و مشتریان زیادی در داخل برای آن وجود دارد بسیار توانمندیم و امکان ساخت داریم از این رو باید تدبیری اندیشیده شود تا سفارشات در این حوزه به صنعت داخلی سوق پیدا کند.
عضو هیئت مدیره انجمن مهندسی دریایی گفت: قانون حداکثر استفاده از توان داخلی و مصوبه اخیر برای ممنوعیت واردات شناورهای زیر 100 هزار تن ظرفیت تدبیری برای حمایت از صنایع داخلی است اما سوءاستفاده کنندگان با پرچم و کلاس رده بندی خارجی این قوانین را دور می زنند ضمن اینکه ممکن است برخی شرکت های نیمه دولتی از برخی قوانین مستثنی باشند و خریدها را از طریق بعضی شرکت های واسطه انجام دهند.