• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۱۲۴۹۵۹۶
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۳
اقتصادی » مسکن

تهران باید به قطب هوایی منطقه تبدیل شود

وزیر راه و شهرسازی گفت: تهران باید به قطب هوایی منطقه تبدیل شود چون قابلیت پرواز روزانه 1500 هواپیما در آسمان ایران وجود دارد.

تهران باید به قطب هوایی منطقه تبدیل شود
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، عباس آخوندی در جلسه شورای‌عالی اداری استان قم که با حضور مسئولان استانی و شهرداران و اعضای شورای این شهر برگزار شد ، تصریح کرد : باید بتوانیم از موقعیت ژئوپلیتیک کشور در شبکه‌سازی حمل ونقل استفاده کنیم تا نه تنها استان بلکه سهم کل کشور از این کیک اقتصادی بیشتر شود.
 
وی با اشاره به سیاست‌های کلان وزارت راه و شهرسازی در خصوص دو بخش مسکن و حمل ونقل اظهار داشت: در حوزه حمل ونقل دریایی کرانه‌های ایران دروازه‌های ورود و خروج کشورهای آسیایی و آسیای میانه به شمار می‌رود؛ اما تحریم‌ها و توسعه بنادر حوزه جنوب خلیج فارس نه تنها باعث جلوگیری از پهلوگیری کشتی‌های بزرگ در سواحل ایران شد بلکه باعث تخلیه بارهای مقصد ایران در سواحل کشورهای جنوب خلیج فارس و ارسال آن از طرق قایق‌های کوچک به کشور شد.

وی در ادامه به قابلیت عبور سه کریدور هوایی از فراز آسمان ایران اشاره کرد و گفت: کشور ایران به تنهایی قابلیت عبور روزانه هزار و 1500 پرواز را دارد که با اقدامات و تلاش‌های ما امروز شاهد افزایش تعداد پروازها از 450 به حدود هزار و 80 پرواز در روز هستیم و در نظر داریم که کشورهای جهان آسمان ایران را به عنوان خطوطی امن برای تردد انتخاب کنند که لازمه آن نوسازی کامل ناوگان هوایی است.

وزیر راه و شهرسازی بابیان اینکه سیاست ما در حمل ونقل عمدتا باز تعریف کلی شبکه حمل ونقلی ایران است، تاکید کرد : باید شبکه حمل ونقل هوایی را طوری تنظیم کنیم که ایران به عنوان یک اسمان امن از سوی جهان انتخاب شود و این کار نیازمند نوسازی کل سیستم ناوبری و هدایت هواپیماها است که این مسئله به دلیل افزایش سه برابری حجم فعلی از نظر کیفیت با پیچیدگی روبرو خواهد شد.

آخوندی تصریح کرد: طبق هدف‌گذاری‌های صورت گرفته از سوی وزارت راه و شهرسازی تهران باید به قطب هوایی منطقه تبدیل شود و انتقال این وضعیت به دوبی، عمارات و قطر به صورت غیرمنطقی و با هزینه گزافی انجام شده است اما برای بازگرداندن آن به دنبال ایجاد ناوگان هوایی قابل رقابت با ناوگان هوایی منطقه هستیم.

وی در ادامه به جایگاه پنجمی ناوگان هوایی ایران در میان کل کشورهای جهان در گذشته اشاره کرد و گفت: وجود تنها 12 فروند هواپیمای ساخت 20000 به این سو در ناوگان هوایی ایران در اثر تحمیل کشورهای جهان بوده است و با اقدامات مناسب می‌توان آن جایگاه را مجدد کسب کرد.

این مقام مسئول با اشاره بر سخنان مقام معظم رهبری مبنی بر قرارگیری ایران در مرکز کریدور ترانزیتی جهان بیان داشت: باید علاوه بر ارتقای شبکه جاده‌ای کشور به کریدورهای بین‌المللی نیز متصل شویم. همچنین شبکه ریل ملی نیز باید به شبکه ریلی آسیا متصل شود.
آخوندی به سفر یک روزه به کشور آذربایجان و نشست سه جانبه روسای جمهور ایران، روسیه و اذربایجان با محوریت کریدور شمال-جنوب در هفته جاری اشاره کرد و گفت: تمام کشورها از جمله روسیه، آذربایجان و هند پیگیر راه‌اندازی این کریدور بودند و دولت نیز به دنبال کسب حداکثری امتیازات به نفع ملت ایران است.

بنا بر گزارش پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی عضو کابینه دولت تدبیر و امید با توجه به تحولات حمل ونقل ریلی در سطح دنیا طی چند دهه اخیر خاطرنشان کرد: در حالی که 50 سال پیش سرعت متوسط سیر یک قطار 40 تا50 کیلومتر بود امروز شاهد سرعت 250 کیلومتر در ساعت به عنوان سرعت متوسط سیر رایج هستیم و این حق ملت ایران است که باید به آن دست یابند.

وی با اشاره به افزایش سرعت سیر و تاثیر آن بر سطح زندگی مردم ابراز داشت: اگر قرار باشد که یک مسافر از تهران تا قم و بالعکس در عرض 25 دقیقه رفت و آمد کند و سپس از هر طرف یک ساعت صرف دسترسی به مقاصد خود در داخل شهرهای مذکور کنند ، اجرای پروژه راه‌آهن سریع السیر ارزشی نخواهد داشت بنابراین وقتی خودروی شخصی کنار گذاشته می‌شود که حمل ونقل ریلی قابلیت رفع نیازهای مردم و دسترسی آنها را فراهم کنند.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به پروژه راه آهن سریع السیر تهران-قم -اصفهان اظهار داشت: در مشاهده مجدد این پروژه به این جمع بندی رسیدیم که باید بخش اعظم کار در حد فاصل تهران-قم باشد؛ به گونه ای که اگر ایستگاه‌ها در ابتدای شهرهای مذکور قرار گیرد نیاز به تعویض مد حمل ونقلی و صرف مدت زمان بیشتری از سوی مسافرین برای دسترسی به مقاصد نهایی خود است. به همین خاطر مسیرها را طوری طراحی کردیم که ایستگاه‌ها به داخل شهرها منتقل شوند و مسیر راه‌آهن از زیر فرودگاه امام خمینی عبور کند. همچنین در حال بررسی چگونگی اتصال شبکه راه قم به آزادراه حرم تا حرم هستم.

استفاده از از موقعیت ژئوپلیتیک ایران در شبکه سازی حمل ونقل

آخوندی با اشاره به فرصت ایجاد شده برای ارتقای سطح فناوری کشور به سطح بین المللی گفت: باید بتوانیم از موقعیت ژئوپلیتیک کشور در شبکه سازی حمل ونقل استفاده کنیم و در صورت چنین رخدادی نه تنها سهم استان بلکه سهم کل کشور به ویژه در بخش رفاهی افزایش می‌یابد و ایران می‌تواند از این کیک اقتصادی سهم بیشتری داشته باشد.

وی با اشاره به هماهنگی های انجام شده میان وزارت راه و شهرسازی و شهرداری و استانداری قم یادآور شد: همکاری صورت گرفته باعث ایجاد یکپارچه سازی شبکه راه آهن و مترو این دو کلانشهر شد و این جای تقدیر و تشکر دارد، زیرا بدون یکپارچگی در حمل ونقل نرخ بهره‌وری به شدت کاهش می‌یابد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه این اتفاق ایستگاه راه آهن قم به یکی از مراکز شهری تبدیل می‌شود، افزود: بحث‌های زیادی برای تبدیل شدن ایستگاه به مرکز شهری وجود دارد اما من از یک شرکت مشاور فرانسوی به منظور همکاری با یک شرکت ایرانی برای طراحی یک ایستگاه درخور ملت قم درخواست کردم.

آخوندی بیان داشت: سیاست من حمایت از شهرداری‌هاست و تاکنون دو هزار تن از 8 هزار تن قیر درخواستی شهرداری قم واگذاری شده و در آینده میزان باقی مانده نیز در اختیار آنها قرار می‌گیرد.

امتداد راه آهن سریع السیر تهران-قم- اصفهان به غرب کشور

وی افزود: راه آهن سریع السیر فقط به تهران-قم-اصفهان ختم نمی‌شود و باید به غرب کشور متصل شود.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به روند توسعه شهری استان قم گفت: شهر قم زمانی فقط 160 هزار نفر جمعیت داشت و در کمتر از 40 سال جمعیت آن به یک میلیون و 200 هزار نفر رسیده است لذا سیاست توسعه شهری نیاز به بازنگری جدی دارد و اگر از نظر شهرداری قم نیاز به افزایش جمعیت شهری نیست باید به دنبال ارتقای سطح کیفی شهر رفت.

آخوندی با اشاره به تردد 20 میلیون مسافر از استان قم تاکید کرد: با توجه به حجم خودروهای شخصی که به قم می‌آیند باید تا حد امکان مسافران را به ریل منتقل کنیم که تاثیر بسیار بزرگی در ارتقا و کیفیت زندگی و کاهش ترافیک خواهد گذاشت.

وی در ادامه به پرداخت وام های 60 میلیون تومانی برای فرد و 120 میلیون تومانی برای زوجین جهت خرید مسکن اشاره کرد و گفت: شرط داشتن خانواده برای خرید یا ساخت مسکن در بافت فرسوده برداشته شده و هر فردی می‌تواند در بافت فرسوده اقدام به خرید یا ساخت مسکن کند.

عضو کابینه دولت یازدهم به توسعه ضلع شرقی حرم حضرت معصومه(ص) اشاره و بیان داشت: کارهای فراوانی در خصوص بارگاه حضرت معصومه(ص) صورت گرفته است و امیدواریم در این حوزه فرهنگی آنچه از دستمان برمی‌‌آید دریغ نکنیم.

آخوندی در پایان خاطرنشان کرد: امیدوارم بتوانم موقعیت ایران را در حمل ونقل جاده‌ای و ریلی به جایگاه شایسته‌ای برسانم و تمام تلاش خود را برای سرمایه‌گذاری ملی و بین‌المللی انجام خواهم داد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
تقویم روز و اوقات شرعی گیلان، ۴ دی ۱۴۰۴
تقویم و اوقات شرعی پنج شنبه ۴ دی ۱۴۰۴ به افق قم
کسب رتبه دوم عمرانی آذربایجان شرقی حاصل تعامل دستگاه‌های اجرایی
جرم انگاری اعتراض به نسل کشی در انگلیس
رونق خرید کالا‌های دست دوم برای هدیه کریسمس
اجبار به غنی‌سازی صفر مذاکره محسوب نمی‌شود
افزایش معافیت مالیاتی تا سقف ۴۰ میلیون تومان
اسناد جدید پرونده اپستین ترامپ را بیشتر تحت تاثیر قرار می‌دهد
حبس هشتاد هزار مهاجر در انبار‌های اداره مهاجرت آمریکا
ترامپ تهدید کرد مجوز پخش شبکه‌های تلویزیونی بزرگ را لغو می‌کند
احتمال تعطیلی تنها کارخانه تولید بالگرد در انگلیس
پیش بینی بارش های پراکنده برف در ارتفاعات شرقی سمنان
برگزاری محفل انس با قرآن دانش آموزان کیش در مسجد امام حسن (ع)
صنایع دریایی بدون سفارش ساخت
بسته خبر‌های کوتاه سوم دی ۱۴۰۴
نام‌نویسی داوطلبان انتخابات شورا‌های اسلامی شهر از ۲۱ دی
حضور موفق بخش خصوصی در صنعت فضایی
پیروزی تیم فوتسال مس سونگون مقابل عرشیا شهر قدس
شمارش معکوس برای پرتاب ماهواره ایرانی به فضا
معطلی کامیون‌های صادراتی در مرز آستارا
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
۸۰۰ هزار نفر در صف انتظار وام ازدواج و فرزندآوری
سقف مهریه تابع اراده طرفین است؛ حمایت کیفری تا ۱۴ سکه
تشکیل هسته استانی برای اصلاح مقررات صنعت چاپ
بارش برف و باران در غرب کشور، امروز ۳ دی ماه
افزایش مستمری مددجویان کمیته امداد و بهزیستی در سال ۱۴۰۵
وضع ورود گردشگران به کشور به شرایط عادی رسیده است
صفحه نخست روزنامه‌های ورزشی ۳ دی
بخشنامه جدید فروش محصولات سایپا ویژه خودرو فرسوده
اعمال لیلة الرغائب یا شب آرزو‌ها
توافق جدید ایران و آذربایجان برای کاهش ترافیک کامیون‌ها در مرز آستارا
حریفان احتمالی ایران پیش از جام جهانی فوتبال ۲۰۲۶
قوه قضائیه آماده برخورد با متخلفان حوزه تنظیم بازار و احتکار
پاسخ کوبنده ایران به غربیها: «غنی سازی صفر» درکار نیست
نمایشگاه تخصصی آرد و نان زنجان با حضور ۴۰ تولید کننده از سراسر کشور
محدودیت‌های ترافیکی محور‌های شمالی در پایان هفته
تمدید مهلت ثبت‌نام آزمون دانشجومعلمان تا ۵ دی  (۱ نظر)
۳۱ هزار دستگاه خودرو برای ۱۰ میلیون نفر  (۱ نظر)
اژه‌ای: مقابله دستگاه قضا با فساد، گزینشی نیست  (۱ نظر)
آغاز ثبت‌نام مراسم معنوی اعتکاف در استان از چهارشنبه  (۱ نظر)
قالیباف: ریشه بحران آب در ضعف حکمرانی مصرف است  (۱ نظر)
انسداد چاه‌های غیر مجاز آب در کوچه باغ‌های دشت ورامین  (۱ نظر)
آمریکا ۱۰۴ غیرنظامی را کشت  (۱ نظر)
دستبند پلیس بر دستان عامل تیراندازی در خمام  (۱ نظر)
توقیف سومین نفتکش عازم ونزوئلا از سوی آمریکا  (۱ نظر)
مدارس آذربایجان‌غربی روز چهارشنبه ۳ دی ماه تعطیل شد  (۱ نظر)
برگزاری یادواره شهدای کارگر بسیجی در مشهد  (۱ نظر)
این بار سلاح سرما علیه مردم غزه  (۱ نظر)