گروه سینمایی «هنر و تجربه» روی لبه تیغ
اهالی سینما گروه سینمایی هنر و تجربه را محلی برای کشف و بروز استعدادهای جوان سینما دانستند که نتوانست آنطور که باید و شاید موفق عمل کند.
به گزارش خبرنگار
خبرگزاری صدا و سیما؛ سینمای هنر و تجربه از 12 مهر دو سال پیش با امیر حسین علم الهدی کار خود را آغاز کرد.
در همان ایام «ماهی و گربه» شهرام مکری که هنوز هم از بهترین آثار این سینما به حساب می آید با استقبال خوبی از سوی مخاطبان سینما رو به رو شد و اهالی سینما را به موفق بودن هنر و تجربه امیدوار کرد.
علم الهدی مدیر اجرایی و دبیر سیاست گذاری این گروه اعتقاد داشت که این نوع سینما رفته رفته مخاطبان خود را پیدا می کند.
همایون اسعدیان کارگردان سینما نیز در این باره گفته است: اگر نگاهمان به سینما چیزی فراتر از فروش و تجارت باشد شاید بتوانیم هنر هفتم را در ایران از ورطه سقوط نجات دهیم؛ به نظرم فرصت دادن به این فیلم ها برای شناختهشدن شان کمک بزرگی به سینمای هنر و تجربه خواهد بود، باید بتوانیم زمانی را اختصاص دهیم تا این فیلم ها در سینماها دیده شوند و مخاطب بفهمد در کنار دیدن فیلم های کمدی، بدون پفک خوردن و با تفکر به دیدن فیلمی برود که تنها تامل می خواهد.
وی افزود: سینمای هنر و تجربه نیازمند فرصت است تا بتواند خود را به مخاطبی که خوراکش در سال های اخیر فیلم های دم دستی و ستاره محور بوده است، بشناساند؛ نباید انکار کرد که شرایط دشواری را در پیش داریم. سینماداران به علت رکود سینما از اکران فیلم های مخاطب خاص وحشت دارند، آن ها باید مطمئن باشند که این جان نیمه از سینماها گرفته نمی شود و با اکران این ژانر حداقل کف فروش آن ها تضمین خواهد شد، این راه می تواند به موفقیت طرح سینمای «هنر و تجربه» کمک کند، باید منتظر ماند و شاید هنوز برای قضاوت زود باشد.
این طرح از آغاز مخالفانی هم داشت.
حسین فرحبخش درباره سینمای هنر و تجربه در مصاحبه با خبرنگار ما گفت: معتقدم برای یک دکمه نباید برویم پالتو بدوزیم؛ ما اگر پالتویی داشته باشیم و برویم برای آن دکمه ای پیدا کنیم، ایرادی ندارد، تشکیل گروه «هنر و تجربه» در بستر حرفه ای سینمای ایران کار غلطی است، دولت می خواهد از فشار فیلمسازان جوان راحت شود و یکسری هم یک سفره ای برای خودشان باز کرده اند مثل بقیه رانت خواران سینما، به شما قول می دهم تشکیل گروه «هنر و تجربه» سرانجامی ندارد و جمع می شود؛ تجربه به من ثابت کرده که گروه «هنر و تجربه» جمع خواهد شد!
حالا عده ای از سینما گران می گویند عده ای از سینما گران جوان بدون وجود چنین گروهی هیچ گاه نمی توانستند به سینما راه پیدا کنند و عده ای معتقدند تشکیل این گروه هیچ کمکی به سینما نکرده و تنها هزینه بر بوده است.
صحبت هایی که این روزها در باره اکران فیلم های «فروشنده»، «لانتوری» و... در گروه هنر و تجربه می شود صحه بیشتری بر این عقیده می گذارد.
مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی در مصاحبه اختصاصی به خبرنگار ما در این باره گفت: گروهی که می گویند سینمای هنرو تجربه شکست خورده است اشتباه می کنند زیرا این گروه یک فرصت برای جوانان سینما به حساب می آید؛ عموم مردم علاقه مند به دیدن فیلم های سینمای بدنه هستند اما اگر سینمای هنر و تجربه نباشد آن سینما هم مخاطبان خود را از دست می دهد.
جلیل اکبری صحت افزود: باید مکانی باشد که علاقه مندان به سینمای هنری در آن گرد هم بیایند و فیلم های مورد نظرشان را ببینند، کل صندلی های گروه هنر و تجربه نزدیک 2 هزار است اما تاثیر آن بر سینمای ما غیر قابل وصف است، اگر این گروه نباشد متوجه می شویم ده ها فیلم اکران نشده است و استعداد های زیادی دیده نشده اند.
وی ادامه داد: سینمای هنر و تجربه در شهرستان ها هم مخاطب پیدا کرده و سبب شده است مردم کمتر فیلم های زیر زمینی یا قاچاق ببینند و نمی توان آن را یک طرح شکست خورده دانست.
بهرام بهرامیان کارگردان سینما در این باره نظر دیگری داشت و به خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما گفت: به نظر من گروه هنر و تجربه موفق عمل نکرده است، اکران محدود فیلم ها برای بیننده خاص به پیدا شدن استعداد های جدید در عرصه های مختلف، دست یافتن به فرم ها و سبک های جدید و ارتباط مستقیم تماشاگران و سینما گران کمک زیادی می کند.
وی افزود: اما برای چنین گروه هایی باید سالن های سینمایی خاص ساخته شود تا در آن ها پس از اتمام نمایش فیلم جلسه نقد و بررسی اش گذاشته شود، همچنین باید دوره هایی برای افراد علاقه مند به این نوع سینما وجود داشته باشد تا به شکل تخصصی آن را فراگیرند و سطح کیفی این سینما ارتقا پیدا کند.
بهرامیان گفت: در سالی که گذشت اتفاق خاصی برای این سینما و اهالی اش نیافتاد و به نظرم موفق عمل نکرده است، امیدوارم در آینده روزهای بهتری را پیش رو داشته باشد.
باید منتظر ماند و دید علم الهدی، ایوبی و دیگر موسسان گروه هنر و تجربه برای رونق بیشتر آن چه تدابیری می اندیشند و چگونه مخاطبان را به سوی این گروه سینمایی جذب می کنند.