دولت مسئول درآمدهای پایدار شهرداری هاست
قانون وظیفه تأمین درآمد پایدار شهرداری ها را بر عهده دولت گذاشته است .
به گزارش خبرنگار
خبرگزاری صدا و سیما ؛ محمدباقر قالیباف در آیین بهره برداری از ایستگاه مترو سهرودی واقع در خط سه افزود: قانون از سال 62 در تبصره 52 دولت را مکلف کرده ظرف 6 ماه لایحه درآمد پایدار شهرداری ها را به مجلس شورای اسلامی ارائه دهد اما هر دولتی که آمده این کار را انجام نداده است.
وی گفت: ما در شهرداری تهران و مجموعه مدیریت شهری خداوند را شاکریم که اگر بخشی از درآمدهای ما درآمدهای ناپایدار و بخشی نیز درآمدهای پایدار هستند ، اما بیش از 70 درصد این درآمدها صرف هزینه زیرساخت های شهر می شود.
قالیباف افزود: ما این را قبول داریم که امروز حدود 55 درصد درآمدهای ما ناپایدار هستند و حدود 45 درصد را نیز درآمد پایدار تشکیل می دهد اما مسئله مهمتر این است که به این سوال پاسخ دهیم که مسئول درآمدهای پایدار شهرداری ها چه کسی است؟
وی گفت: هم اکنون نیز در سال آخر این دولت هستیم و مهمترین موضوع هم آن است که درآمد شهرداری را ارائه کند. اگردر سال اول دولت بود می گفتند این را تهیه می کنیم ، اما دولت تمام شد ؛ دولت های قبل هم همین را می گفتند. بنابر این اول این موضوع باید روشن شده و جای متهم و شاکی مشخص شود.
قالیباف در ادامه به موضوع سهم شهرداری ها از مالیات بر ارزش افزوده اشاره کرد و افزود: در ابتدا گفتند 50 درصد از محل مالیات بر ارزش افزوده را به شهرداری ها می دهیم و 50 درصد به دولت تعلق می گیرد. در ابتدا نیز مالیات بر ارزش افزوده با سه درصد شروع شد که از این رقم یک و نیم درصد سهم شهرداری ها بود.
وی گفت: اکنون درآمد از محل مالیات بر ارزش افزوده به 9 درصد رسیده است و قرار بود سهم شهرداری ها 50 درصد این رقم برابر با 4،5 درصد باشد اما امروز سهم شهرداری ها چقدر است؟ حتی در برنامه ششم تصمیم گرفتند که همین رقم را هم به شهرداری ها ندهند بلکه آن را متمرکز و شهرداری ها را دولتی کنند و به بودجه دولتی ببرند.
شهردار تهران در ادامه با اشاره به حادثه شهران ، با تاکید بر اینکه این حادثه ممکن است در هر کجای دیگر اتفاق بیفتد ، گفت: ایجاد کانال تأسیسات شهری قانون دارد اما چرا این قانون اجرا نمی شود و شاهد این نابسامانی ها در حوزه مسائل زیرساختی هستیم؟ به جای اینکه بگویند چرا شهر به این بزرگی کانال تأسیسات ندارد ، حرف های دیگر زده می شود که به نوعی منحرف کردن افکار عمومی در برخی اقدامات است.
وی با بیان اینکه ما مدیران حق نداریم در موضع اپوزوسیون حرف بزنیم ، افزود: ما مسئول هستیم در حوزه کاری خود به مردم پاسخگو باشیم. همانطور که ما در شهرداری تهران به مردم قول دادیم که هر ماه یک ایستگاه مترو را افتتاح کنیم و این کار را انجام دادیم. در این میان مردم از ما نمی پذیرند که دولت پول داده است یا نه؟ ما متعهد شدیم که این کار را انجام دهیم و انجام دادیم ؛ اینگونه باید مدیریت و کار کرد.
قالیباف گفت: به مردم در شهر تهران عرض می کنم که با همه سختی ها ، مصمم هستیم کارها را خصوصاً در حوزه زیرساختی پیش ببریم.
وی در بخش پایانی سخنان خود مهمترین چالش شهر تهران را آلودگی هوا دانست و گفت: همه ما می دانیم که منبع تولید آلاینده ها در تهران خودروها هستند. این موضوع به معنی لزوم توسعه حمل و نقل عمومی و محدودیت ایجاد کردن برای استفاده از خودروی شخصی بعد از توسعه حمل و نقل عمومی است نه اینکه یک شبه تصمیم بگیریم طرح زوج و فرد را اجرایی کنیم.
شهردار تهران تصریح کرد: من خودم جزو مخالفان این طرح هستم که به محض آلوده شدن هوا در زمان وارونگی ، یک دفعه بگوییم طرح زوج و فرد اجرایی شود، راه حل این موضوع توسعه حمل و نقل عمومی است.
قالیباف با قدردانی از تلاش های مهندسان ، زحمتکشان و کارگران در زمینه توسعه خطوط و ایستگاه های مترو گفت: در ایستگاه مترو سهروردی 14 هزار متر بنا در عمق 30 متری زمین با این شرایط سخت احداث شده است. این در حالی است که در جریان ساخت ایستگاه ها سختی ها و مشقت های زیادی صورت می گیرد و بدون شک این زحمات در پیشگاه خدا محفوظ است.
شهردار تهران در ادامه با اشاره به توسعه خطوط شش و هفت مترو تهران تاکید کرد: قطعاً احداث این خطوط مسیرهایی را می بندند و ضمن مسدود کردن بعضی خیابان ها ، مشکلات شبانه روزی را برای ساکنان محل ها ایجاد می کند که از این بابت از همه مردم عذرخواهی می کنم اما صبر مردم در چنین سختی هایی ، به رفاه بیشتر شهروندان کمک می کند. ما هم تلاش می کنیم تا پروژه های عمرانی و خصوصاً پروژه های مترو را در کمترین زمان ممکن انجام دهیم تا مزاحمت کمتری برای مردم ایجاد شود.
قالیباف تصریح کرد: ما در مدیریت شهری تمام مسئولیت این کار را پذیرفتیم و در کنار آن همه سختی ها و مشکلات موجود نیز متعلق به ما است ؛ اگر مواردی در زمینه مشکلات موجود گفته می شود ، برای این است که موضوع روشن باشد اما چه به ما پول بدهند و چه پول ندهند ، وظیفه داریم کار خود را انجام دهیم و در این زمینه لطف خداوند نیز همیشه شامل حال ما بوده است.
وی به روند توسعه مترو در شهر تهران اشاره کرد و گفت: با همه این سختی ها و مشکلات و با وجود رکود اقتصادی ، تنها در زمینه ساخت خطوط مترو بیش از 20 هزار نفر به صورت شبانه روزی در حال فعالیت هستند و در زمینه تأمین مصالح ، تجهیزات ، طراحی ، کنترل و نظارت فنی و اجرا کار می کنند.
شهردار تهران افزود: همه مردم و مهندسان می دانند که کار کردن این 20 هزار نفر در مترو نیازمند چه تلاش ها و برنامه ریزی هایی در حوزه های فنی ، اجرایی ، مدیریتی ، اجتماعی و در زمینه احداث است و مشکلات خاص خودش را دارد اما ما توفیق داریم که این کار را انجام می دهیم و لطف خدا هم شامل حال ما شده است.
قالیباف متروی تهران را جزو پروژه های کم نظیر کشور توصیف کرد و گفت: بارها عنوان کردم ای کاش اینقدر که در حوزه مسائل شهری و شهرسازی بحث می شود به این مسائل می پرداختیم که اگر مترو و این کارهای زیرساختی شهر نبود ، آیا امکان حرکت در این شهر وجود داشت؟
وی ادامه داد: همه عدد و رقم ها نشان می دهد رشد جمعیت شهر تهران رو به کاهش بوده است اما براساس آمار جمعیتی ارائه شده از سوی مرکز آمار ، شهرهای اقماری اطراف تهران به صورت بی رویه با رشد بسیار بالایی در مهاجرت و رشد جمعیت روبرو هستند.
قالیباف گفت: در این شرایط شاهد هستیم که روزانه بیش از سه میلیون نفر بین تهران و حاشیه تهران رفت و آمد می کنند به نحوی که اطراف تهران خوابگاه های آنهاست و شهر تهران به محل کسب درآمد و مسائل اجتماعی و فرهنگی آنها تبدیل شده است.