محمد فرهادی:
مدیران دانشگاهها فضایی برای تعهد به مبانی دینی فراهم کنند
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: فعالیتهای فرهنگی امری ثانوی نیست بلکه در پیکره دانشگاه جاری است.
به گزارش خبرنگار
خبرگزاری صدا و سیما؛ محمد فرهادی در نشست معاونان فرهنگی و اجتماعی دانشگاه های سراسر کشور که صبح امروز در وزارت علوم برگزار شد افزود: نقشه راهی که مقام معظم رهبری با نامگذاری سال جاری به نام اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل برای ما ترسیم کردند مبنای مستحکم و امیدآفرینی برای حرکت نظام آموزش عالی است و وظیفه ما عملیاتی کردن این ایده و تفکر راهبردی است.
آنچه در پیام رهبری به صورت واضحی بیان شده است اتکا به داشته ها، ظرفیت ها و توانایی ها داخلی است تا چشم دوختن به ظرفیتها و امکانهایی که ممکن است در کنترل ما نباشد
وی گفت: آنچه در پیام رهبری به صورت واضحی بیان شده است اتکا به داشته ها، ظرفیت ها و توانایی ها داخلی است تا چشم دوختن به ظرفیتها و امکانهایی که ممکن است در کنترل ما نباشد؛ باید بررسی کنیم که نظام آموزش عالی با تکیه بر سرمایه های مادی و انسانی توسعه علمی کشور حاصل شود.
فرهادی با اشاره بر اینکه حوزه فرهنگی به مثابه عرصه عمومی دانشگاه هاست افزود: اولین مواجهه برخورد و حضور دانشجویان و اساتید در دانشگاه ها در حوزه فرهنگی است و تحقیق، پژوهش و آموزش بدون این زیست جهان فرهنگی نه امکانی برای نمو دارد و نه رشد و توسعه علمی متصور است.
فرهنگ و فعالیت های فرهنگی امری ثانوی، عارضی، مناسبتی، کلیشه ای و سطحی نیست بلکه همچون خونی است که در پیکره دانشگاه جاری است
وی ادامه داد: فرهنگ و فعالیت های فرهنگی امری ثانوی، عارضی، مناسبتی، کلیشه ای و سطحی نیست بلکه همچون خونی است که در پیکره دانشگاه جاری است.
فرهادی گفت: معاون فرهنگی دانشگاه مهمترین مسئول این حوزه عمومی است که ویترین دانشگاه محسوب می شود.
کرسی های آزاد اندیشی و نظریه پردازی که هوشمندانه و مدبرانه از سوی رهبری مورد تائید قرار گرفته است راهبرد کلان وزارت علوم است
وی افزود: کرسی های آزاد اندیشی و نظریه پردازی که هوشمندانه و مدبرانه از سوی رهبری مورد تائید قرار گرفته است راهبرد کلان وزارت علوم است و ما آن را فرصتی برای بحث و گفتگوی علمی، تحقق جنبش نرم افزاری، توسعه علمی پویا و جلوگیری از تعصب فکری می دانیم.
وی گفت: مسئولان و مدیران دانشگاه های کشور باید فضا و بستری را در دانشگاه ها فراهم کنند که دانشجویان و فرزندانمان بتوانند به مبانی دینی و منافع ملی متعهد باشند، استقلال و اعتماد به نفس داشته باشند، با گفتگو و نقد از یکدیگر بیاموزند وشناخت خود نسبت به یکدیگر را بیشتر کنند، یاد بگیرند که با وجود تفاوت ها زندگی مشترک و مسالمت آمیزی با یکدیگر داشته باشند.
ذات علم و دانشگاه هم چیزی جز پرسشگری، نقد، گفتگو و مناظره و تبادل و تعالی افکار نیست
فرهادی با تاکید بر اینکه دانشگاه باید نماد عقلانیت و خردورزی باشد افزود: ذات علم و دانشگاه هم چیزی جز پرسشگری، نقد، گفتگو و مناظره و تبادل و تعالی افکار نیست و بسط فضای گفتگو خود یک فعالیت فرهنگی است و پیش شرط توسعه علمی است.
وزیر علوم در ادامه با بیان اینکه دانشگاه نه تنها خود باید سرشار از نشاط، امید و پویایی باشد بلکه باید نشاط را به متن جامعه تزریق کند گفت: چنانچه فضای دانشگاه آکنده از ناامیدی، یاس و بی اعتمادی باشد بی گمان روند توسعه و پیشرفت کشور کند و در نهایت می تواند متوقف شود چون از یک سو دانشگاه نهادی اثرگذار و پیشرو در جامعه است و از سوی دیگر جامعه دانشگاهی به لحاظ کمی و کیفی نیرویی اثرگذار است.
مسئولیت اجتماعی دانشگاه ترجمان دخالت دادن دانش در حکمرانی و تدبیر امور جامعه است و ما باید دانش را با جامعه پیوند دهیم و اگر از این امر غفلت ورزیم از کاروان پیشرفت عقب خواهیم ماند
وی افزود: مسئولیت اجتماعی دانشگاه ترجمان دخالت دادن دانش در حکمرانی و تدبیر امور جامعه است و ما باید دانش را با جامعه پیوند دهیم و اگر از این امر غفلت ورزیم از کاروان پیشرفت عقب خواهیم ماند.
فرهادی گفت: اتاق های فکر استانی را با محوریت دانشگاه های مادر تشکیل دادیم تا پل ارتباطی بین دانشگاه، دولت، جامعه، صنعت و تجارت برقرار کنیم؛ این اقدامی نو و بدیع است اما کافی نیست و دانشگاه های کشور باید به شکل جدی تری درگیر مسائل کلان و خرد کشور شود.
دانشگاه یک فضا و میدان اجتماعی سرشار از ارزش ها، هنجارها، قواعد، معناها، آگاهی و دانایی است
وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه دانشگاه یک فضا و میدان فرهنگی و اجتماعی است افزود: دانشگاه یک پدیده طبیعی و مصنوعی نیست که بتوان آن را با مداخله و نظارت های بیرونی شکل داد، دانشگاه یک فضا و میدان اجتماعی سرشار از ارزش ها، هنجارها، قواعد، معناها، آگاهی و دانایی است.
فرهادی در ادامه با اشاره به اینکه وظیفه معاونت های فرهنگی ایجاد فضایی سرشار از اکسیژن است گفت: این معاونت ها در دانشگاه ها فرصت فعالیت های پژوهشی و آموزشی را فراهم می کنند تا شاید بتوان در این مقام از تمثیل ایجاد فضای سبز الهام گرفت.
وی افزود: دانشگاه آن گاه نهادی موثر، مفید و پیشگام در جامعه خواهد بود که به حوزه تعاملات اجتماعی و فرهنگی پا نهد و در این عرصه گام های موثری بردارد.
فرهادی در پایان با اشاره به برخی از موانع و چالش های پیش رو در مسیر توسعه فعالیت های فرهنگی و اجتماعی در دانشگاه ها گفت: برداشت غیر واقع بینانه از فرهنگ، مداخله، مراقبت و نظارت های بیرونی از جمله مشکلات و چالش های این عرصه است که ما وظیفه داریم در ابتدا درک و فهم درست نسبت به فرهنگ و فرهنگ دانشگاهی داشته باشیم و درثانی برای تصحیح باورهای غلط پیرامون مقوله فرهنگ نیز تلاش و روشنفکری گسترده کنیم.