آغاز به کار طرح ملی گفتمان نخبگان علوم انسانی در قم
دومین طرح ملی گفتمان نخبگان علوم انسانی ، باحضور سیصد و پنجاه دانشجوی نخبه رشته های علوم انسانی از سراسر کشور با پیام آیت الله جوادی آملی در قم آغاز به کار کرد.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما ، آیت الله جوادی آملی در این پیام ، ضمن تشریح برخی از اهداف آموزش علوم انسانی ، تربیت انسانهای عالم را از وظایف حوزه و دانشگاه بیان کرد و گفت : حوزه و دانشگاهی مورد قبول است که رشته های علوم انسانی و اسلامی آن دارای خروجی کارآمد و پیشوایی برای انسانها و راهنمای برای بشریت باشد.
دبیر اجرایی دومین طرح ملی گفتمان نخبگان علوم انسانی افزود : آشنایی دانشجویان علوم انسانی با برخی مسائل و موضوعات مهم حوزه ، در قالب کلاسهای آموزشی ، کارگاه علمی ، و نیز نشست ها و مناظره های تخصصی از مهمترین اهداف این گفتمان است .
فتوتیان گفت : دومین دوره آموزشی نخبگان علوم انسانی تا 29 مرداد در دهکده وسف بخش کهک قم باحضور اساتید مطرح حوزه و دانشگاه در رشته علوم انسانی برگزار می شود.
وی افزود : مخاطبان این دوره ها ، دانشجویان علوم انسانی که دارای رتبه های برتر کنکور و نیز برگزیدگان دانشگاه های برتر هستند ..
وی با بیان اینکه این افراد با مصاحبه عملی انتخاب شده اند گفت :اشتغال به رشته های تخصصی دانشجویان علوم انسانی از راه شناخت با موضع گیری های این رشته و ایجاد بستری مناسب برای فعالیت جدی آنها در حیطه نظریه پردازی علوم انسانی از دیگر اهداف اجرای این طرح است.
دکتر حدادعادل رئیس شورای تحول در علوم انسانی ، تاسیس دانشگاه ها را بدون اندیشه استقلالی و خودباوری ملی بیان کرد و افزود: در دانشگاه ها نگاه قالب بنیانگذاران این بود که باید دست نیاز به غرب دراز کنیم و برای آنچه که خودمان داریم ارزشی قائل نیستیم.
رئیس شورای تحول در علوم انسانی به سخنان رهبر معظم انقلاب در دیدار با اساتید دانشگاه در ماه رمضان سال88در رابطه با تحول در علوم انسانی اشاره کرد وگفت:اسلامی وبومی کردن علوم انسانی وهمچنین کارآمدی وروزآمدی این علوم از اهداف تشکیل شورای تحول در علوم انسانی است که بعد از تاکیدات مقام معظم رهبری تشکیل شد.
دکتر حداد عادل ساماندهی محتوای علوم انسانی/تامین استادودانشجوی متخصص وهمچنین تامین پایان نامه ها ومجلات پژوهشی کارآمددر این علوم را از چشم اندازهای شورای تحول در علوم انسانی دانست .
وی افزود: بعداز انقلاب اسلامی نگاه ویژه به علوم انسانی شد ودر این نگاه سعی بر بومی سازی واسلامی بودن علوم انسانی در اولویت قرار گرفت.
وی با انتقاد شدید از بی برنامگی در جذب دانشجودر برخی دانشگاهها در رشته علوم انسانی گفت:در دانشگاهی در فلان ده کوره هشتاد و سه رشته دکتری روانشناسی میگیرند وفلان دانشگاه بیست هزار دانشجوی مقاطع ارشد و دکتری جذب می کند ودانشجویان بعد از فارغ التحصیلی چون بازار کاری نیست به همه و نظام بدبین می شوند.