ایران خودرو و ماهله آلمان موتور خودرو طراحی و تولید می کنند
ایران خودرو و شرکت ماهله آلمان قرارداد طراحی و تولید خانواده ای از موتورهای سه سیلندر را امضا کردند.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، صنعت خودرو جهان به سمت استفاده از موتورهای سه سیلندر توروبو شارژ با قدرت بیشتر همزمان با مصرف سوخت و میزان آلایندگی کمتر حرکت کرده است.
موتورهایی که براساس این قرارداد 5هزار میلیارد ریالی، طراحی و تولید خواهند شد، 120 تا 160 اسب بخار قدرت و 285 نیوتن بر متر گشتاور و از نظر آلایندگی نیز دستکم استانداردهای یورو 6 را خواهد داشت. مصرف سوخت 4/7 لیتر در یکصد کیلومتر در واحد محصول و در سبد تولید محصولات به 4 لیتر در یکصد کیلومتر کاهش پیدا خواهد کرد.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو در مراسم امضای این قرارداد با بیان اینکه طراحی و تولید این موتور فاصله تکنولوژیکی صنعت خودرو کشور با خودروسازان برتر جهانی را پوشش خواهد داد، افزود: در این پروژه مشترک خانواده ای از موتورها با 4 موتور تولید خواهد شد که در حد بالایی از تولیدات آینده گروه صنعتی ایران خودرو را پوشش خواهد داد.
هاشم یکه زارع گفت: این موتورها با فناوری های برتر جهانی تولید خواهند شد و قرارداد به گونه ای اجرا خواهد شد که انتقال فناوری به صورت کامل انجام شود و طراحی موتورهای دوم تا چهارم ازجانب مهندسان و متخصصان گروه صنعتی ایران خودرو صورت می گیرد.
وی افزود: فرآیند طراحی و تولید این خودرو30 تا 33 ماه پیش بینی شده و پس از پایان مرحله طراحی و تولید آزمایشی، تولید انبوه با تیراژ 350هزار موتور در سال آغاز خواهد شد.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو کاهش زمان توسعه محصول از 46 ماه به 30 ماه را از جمله ویژگی این قرارداد همکاری ذکر کرد و گفت: 57 میلیون یورو از رقم کل پروژه، ازجانب مهندسان و کارشناسان ایران خودرو انجام خواهد شد.
یکه زارع گفت: مشخصات عملکردی موتور پیشنهاد شده با نیازهای گروه صنعتی ایران خودرو در نقشه راه کاملا مطابقت دارد، ضمن اینکه برخی از مشخصات عملکردی این موتور مثل توان، گشتاور و مصرف سوخت در مقایسه با موتورهای مورد استفاده رقبا بسیار پیشتر و مطلوب تر است.
شرکت ماهله یکی از 20 شرکت برترطراحی قوای محرکه خودرو و بزرگترین شریک توسعه قوای محرکه به شمار می رود. این شرکت دارای 75 هزار نیروی کار و بیش از 170 سایت تولیدی در کل دنیاست.
این شرکت خدمات مهندسی خود را در کشورهای مختلفی از جمله آمریکا، آلمان، برزیل و انگلیس ارائه می کند.
*درصورت بروز مشکل شرکت ماهله پاسخگو خواهد بود
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو گفت : در صورت وقوع هرگونه مشکل یا توقف در اجرای قرارداد طراحی و تولید موتور با شرکت ماهله ، این شرکت المانی پاسخگو بوده و خسارات را جبران خواهد کرد .
هاشم یکه زارع در مراسم امضا قرارداد طراحی و تولید موتور با شرکت ماهله المان افزود : موتور مهمترین عنصر یک پلت فرم است و باتوجه به دانش موجود در ایران خودرو و انعقاد این قرارداد امکان تکمیل زنجیره فراهم شد .
وی با بیان اینکه خودروساز شدن بدون داشتن پلت فرم ممکن نیست گفت : هنگامی می توانیم افتخار کنیم که پلت فرم ، محصول و برند خودمان را داشته باشیم .
یکه زارع افزود : با امضای قرارداد طراحی و تولید موتورهای 1.2 لیتری شاهد تولید موتورهای 3 سیلندر در ایران خودرو خواهیم بود و بعد از اینکه نخستین موتور با کمک شرکت ماهله طراحی و تولید شد 3 موتور دیگر با نظارت این شرکت در ایران خودرو تولید خواهد شد .
وی گفت : 57 میلیون یورو از قرارداد برای تولید موتور نخست را شرکت ایپکو تقبل خواهد کرد و ما در زمینه اکسل و گیربکس هم کار می کنیم و طی 33 ماه به تولید خواهد رسید که با این اتفاق از شرکت های خودرو ساز فورد و فولکس جلوتر خواهیم بود .
یکه زارع افزود : میزان مصرف سوخت این موتور برای یکصد کیلومتر پیمایش 4.7 لیتر خواهد بود که تا 4 لیتر قابل کاهش خواهد بود و از نظر رعایت استانداردهای الایندگی نیز پاسخگوی نیاز صنعت خودرو سازی کشور طی 15 سال اینده خواهد بود .
وی گفت : باتوجه به اقدامات و کارهای انجام شده در طراحی موتور در ایران خودرو ، با این قرارداد ما در تولید موتور خودکفا خواهیم شد .
یکه زارع افزود :ما مشکلی در طراحی بدنه خودرو مشکلی نداریم و ضعف صنعت خودرو در تولید موتور بود که با این قرارداد نخستین پلت فرم با موتور جدید تولید خواهد شد .
وی گفت : در اختیار داشتن مالکیت طراحی و تولید موتور از ویژگی این قرارداد با شرکت ماهله است و موتورهای بعدی با لیسانس ایران خودرو تولید می شود .
*موتورهای جدید محصولات فناورانه قرارداد با ماهله المان است
رئیس هیات مدیره مرکز تحقیقات موتور ایران خودرو گفت : علاوه بر طراحی و تولید نخستین موتور کم حجم با شرکت ماهله ، گروه صنعتی ایران خودرو بدون اتکا به این شرکت المانی 3 موتور جدید طراحی و تولید می کند .
میرسلیم در مراسم امضا قرارداد طراحی و تولید موتور کم حجم با شرکت المانی ماهله افزود : این قرارداد گام نخست برای تسلط بر دانش فنی نیست بلکه مبتنی بر خودکفایی است که کارهای ان از 10 سال قبل اغاز شده است .
وی گفت : ما با هدف کاهش زمان و صرفه جویی 15 ماهه در طراحی و تولید این موتور و با دید برونگرایی با شرکت ماهله المان وارد همکاری شدیم ولی با ثبت این دانش جدید و پیشرفته در ایران ما می توانیم بدون اتکا به دیگران کار را در اینده ادامه دهیم .
میرسلیم افزود : دغدغه امروز دنیا علاوه بر کاهش میزان مصرف سوخت که دارای اهمیت اقتصادی است کاهش تولید گازهای الاینده و سمی و رسیدن به تولید محصولاتی رقابتی با قابلیت صادراتی است .
*مدیرعامل شرکت ماهله المان : این موتور در لبه دانش قراردارد
مدیرعامل شرکت ماهله ماورترین المان گفت : ما فقط برای فروش موتور به ایران نیامده ایم بلکه بیشتر به فکر توسعه هستیم و می خواهیم یک بازار رو به رشد داشته باشیم .
فرد تورک در حاشیه امضا قرارداد طراحی و تولید موتورهای کم حجم با ایران خودرو افزود : این موتور که قرار است در ایران خودرو تولید شود در لبه دانش دنیا قرار دارد و از نظر فناوری حرف اول را در دنیا می زند .
وی با ابراز امیدواری از اینکه این قرارداد همکاری نقطه عطفی در تاریخ ایران خودرو باشد گفت : این قرارداد برای یک بازار در حال توسعه می تواند نکته خیلی مثبتی باشد و در واقع یک همکاری و اموزش خیلی خوب برای مهندسان ایران خودرو خواهد بود .
*ایران خودرو و شرکت المانی ماهله قرارداد همکاری امضا کردند
معاون استراتژی و توسعه محصول گروه صنعتی ایران خودرو در مراسم امضای قرارداد با حضور هاشم یکه زارع مدیر عامل ایران خودرو و "فرد تورک " مدیرعامل شرکت ماهله پاورترین گفت : باتوجه به استانداردهای جهانی در خصوص کاهش مصرف سوخت و کاهش تولید الایندگی ها ، موتور با حجم 1 تا 1.5 لیتر ، گزینه تمامی خودروسازان دنیاست.
فارسیانی با بیان اینکه موتور جدید بخشی از پلتفرم محصولات جدید ایران خودرو است ، افزود : در طراحی و تولید این موتور از فناوری "جی دی ای" که مطابق با استانداردها و نیازهای روز دنیاست استفاده شده ، حجم پائین ، قدرت بالا و سازگاری با محیط زیست از ویژگی های این موتور است که با همکاری شرکت ماهله در ایران خودرو طراحی و تولید خواهد شد.
قائم مقام معاون استراتژی و توسعه محصول گروه صنعتی ایران خودرو هم با بیان اینکه ماهله از قوی ترین تامین کنندگان موتور و یکی از 20 شرکت برتر قطعه ساز خودرو جهانی و بزرگترین شرکت توسعه قوای محرکه دنیاست ، گفت : در این قرارداد تمام مسائل صنعت خودرو در خصوص کاهش مصرف سوخت و کاهش تولید الایندگی ها حداقل تا 15 سال اینده دیده شده است.
کیوان وزیری افزود : حجم سرمایه گذاری این طرح حدود 500 میلیارد تومان است که شامل طراحی ، توسعه ، صنعتی سازی و تولید انبوه است و سهم ما در طراحی این محصول 20 درصد و طرف المانی 80 درصد است که با این قرارداد خلاء 10 ساله تکنولوژی در این بخش ترمیم خواهد شد.
وی گفت : از مزایای این طرح 4 ساله صاحب تکنولوژی شدن ایران خودرو است که معنی ان قطع وابستگی خواهد بود.
وزیری افزود : توان حجمی این موتور که از تکنولوژی و استاندارد یورو 6 سود می برد
از موتورهای مشابه در فولکس و بی ام و بالاتر است و برای طراحی پلتفرم ایران خودرو جزء موتورهای پیشرفته محسوب می شود.
وی گفت : این موتور با حجم 1.2 لیتر مجهز به توربوشارژ است که میزان الایندگی ان 8 دهم گرم بر یکصد کیلومتر است و از نظر توان و گشتاور در صدر موتورهای تولیدی در دنیا قرار دارد.
وزیری افزود : از این موتور 3 موتور دیگر با حجم 1.5 "ان ای" و خانواده سی ان جی در مرکز تحقیقات موتور ایران خودرو طراحی و تولید خواهد شد.
وی گفت : براساس قرارداد موتور 1.2 لیتری تا 33 ماه اینده به تولید می رسد و در مدت زمانی کوتاه بعد از تولید موتور پلتفرم ، محصول جدید نهایی می شود.
وزیری افزود : این شرکت دارای 75 هزار نیروی کار ، 16 مرکز تحقیق و پژوهش با بیش از 5 هزار مهندس حرفه ای و بیش از 170 سایت تولیدی در دنیا است ، شرکت ماهله علاوه بر المان در امریکا ، چین و برزیل هم خدمات مهندسی ارائه می کند و هند و ژاپن عمده ترین مراکز فروش این شرکت المانی هستند .
وی با بیان اینکه گردش مالی شرکت ماهله در سال 2015 حدود 11.5 میلیارد یورو بوده است ، گفت : این شرکت ارائه دهنده خدمات مهندسی خاص در سطح جهانی بویژه در بخش قوای محرکه دوستدار محیط زیست است و عمدتا در زمینه طراحی و تولید قطعات اصلی شامل مهندسی موتور ، موتورهای هیبریدی ، مهندسی کنترل و سوخت های جایگزین فعالیت می کند.
وزیری افزود : این شرکت طرح های مختلفی در زمینه طراحی و تولید قوای محرکه برای شرکت های معتبر و خودروسازان مطرح جهانی انجام داده است که کوچک سازی موتورها ، موتورهای پرقدرت خارج از بزرگراه ، بهبود عملکرد موتورها ، موتورهای مفهومی جدید ، توسعه سیستم سوخت ، موتورها و خودروهای مفهومی و موتورهای با بازدهی بالا از جمله انهاست.
وی گفت : این شرکت در فاصله سال های 1979 تا 1998 موفق شده ضمن ایجاد کارخانه ریخته گری در ورسستر و تولید سیلندر 16 سوپاپ مرسدس بنز E190 ، موتور کارسورس فورد سری RS500 را تولید کرده است ، همچنین مرکز توسعه مهندسی در هامپتون و اغاز تولید موتور 12 سیلندر استون مارتین در این فاصله زمانی انجام شده است.
وزیری افزود : شرکت ماهله از سال 1998 تا 2004 نیز پروژه های موفقی را به سرانجام رسانده است ، تحویل یکهزارمین موتور 12 سیلندر استون مارتین ، توسعه موتورهای تولیدی با همکاری تیم SVT شرکت فورد ، ساخت و راه اندازی مرکز لجستیک جدید در ولینگ بورو ، راه اندازی سایت تولیدی ولینگ بورو برای چدنکاری از جمله انهاست.
وی با اشاره به موفقیت شرکت ماهله در سال 2004 و دریافت جایزه Q1 برای توسعه نیرو محرکه گفت : ماهله در سال 2006 موفق به طراحی موتور بهینه سازی شده با بررسی سیستم های زمان بندی متغیر سوپاپ ها و احتراق سوخت جایگزین برای موتورهای بنزینی تزریق مستقیم شده است و در زمره تامین کنندگان انبوه موتورهای پیشرفته صنعت خودرو المان قرار دارد .
اینجانب سابقه 20 سال فعالیت در صنعت موتور و خودرو کشور را دارم. در طراحی و توسعه خانواده موتور EF7 برای شرکت ایران خودرو با همکاری شرکت FEV آلمان حضور فعال داشته ام. متاسفانه عدم موفقیت در تولید انبوه این موتور و عدم موفقیت در توسعه سایر موتورهای این خانواده طی 10 سال گذشته از سوی شرکت ایران خودرو و شرکت ایپکو عارضه یابی نشده است.