موافقت ژاپن با تامین مالی هواپیماهای خریداری شده و بررسی طرح قطار پرسرعت زیرگذر تهران
قائم مقام وزیر راه و شهرسازی با اعلام خبر سفر هیات ژاپنی در ماه دسامبر به تهران برای اجرایی کردن تفاهمنامههای شکل گرفته، گفت: ژاپنیها با سرمایهگذاری دو تا سه میلیارد دلاری، پروژههای مشترک دو کشور را آغاز میکنند.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ؛ اصغر فخریه کاشان، قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، درباره سفر به ژاپن، گفت: از مدتها قبل قرار بود گروه کاری تشکیل دهیم که این گروه کاری پروژهها و زمینههای همکاری دو کشور را تعیین کند و بر همین اساس قرار شد تا به عنوان نماینده وزارتخانه در سفر به ژاپن هدایت کننده این گروه کاری باشم.
وی با اعلام اینکه در سفر به ژاپن به دنبال زمینه های مشترک همکاری در حوزه وزارت راه و تعیین نقشه راهی برای همکاری درازمدت بین دو کشور بودیم، تصریح کرد: بحث بر سرانجام پروژه های ریلی عمده گفت و گوی ما در این سفر بود. پروژه ریلی چابهار به زاهدان و در ادامه مشهد، طرح ریلی تهران به همدان، طرح حومهای تهران و قطار سریع السیر حومه ای زیرگذر تهران که شامل چهار خط میشود و پیشتر در وزارتخانه بررسی شده بود از پیشنهادهای ما به طرف ژاپنی برای آغاز سرمایهگذاری و مشارکت بود.
فخریه کاشان با بیان اینکه درحال حاضر روزانه حدود 450 تا 750 هزار ماشین به تهران رفت و آمد میکند که این هم به لحاظ آلودگی هم مصرف و هم زمان برای اقتصاد کشور خوب نیست، توضیح داد: پروژه حومه ای تهران حجم زیادی از خودروهایی که در حال حاضر در روز از هشتگرد به شهریار و پرند و پردیس میروند یا از ورامین به سمت لواسان میآیند را شامل میشود و آنها را به زیر زمین هدایت می کند. برهمین اساس ساخت قطارهای سریعالسیر زیرگذر تهران را به گفت و گو گذاشتیم تا بتوانیم شرق به غرب و شمال و جنوب تهران را به هم وصل کنیم.
وی با بیان اینکه بحث توسعه فاز سه بندرچابهار درحوزه دریایی نیز مطرح شد، ادامه داد: در بخش فرودگاهها هم ساخت فرودگاه اهواز و چابهار را پیشنهاد دادیم و درباره قطار سریع السیر نیز این گفت و گو را داشتیم که آیا می شود با امکانات طرف ژاپنی قطار سریع السیر تهران و مشهد را جدا از دو خطه کردن به کمک ژاپنیها اجرا کنیم.
فخریه کاشان با اعلام اینکه بر اساس تفاهم نهایی تا چند ماه آینده گروه کاری تشکیل می شود ، به تعریف دقیق و مبادله و تعیین نوع همکاری میپردازد و امکاناتی را که ژاپن می تواند در این پروزهها فراهم کند مشخص مینماید، تصریح کرد: این یک دستاورد بود که در یک سند همکاری برای تشکیل کارگروه بین دو کشور تفاهم کردیم. بر همین اساس در فصل پاییز و ماه دسامبر هم معاون وزیر راه ژاپن به تهران میآید تا پیشرفتی که درباره شناسایی و تببین پروژههای قابل انجام توسط دو کشور حاصل شده است را در تهران با هم بررسی مشترک انجام دهند.
وی تصریح کرد:خرید هواپیماهای MRG هم در گروه مذاکرات ما با طرف ژاپنی بود.
فخریه کاشان ادامه داد: موضوع دوم هم تامین مالی این پروژهها بود. ژاپنی ها بر اساس توافقنامهای که با وزارت دارایی امضا کردهاند تعهد کردهاند، ده میلیارد دلار اعتبار صادراتی به ایران بدهند و درعین حال علاقهمند هستند از این ده میلیارد برای پروژههایی که انتخاب میشود استفاده شود.
در مقابل حرف طرف ایرانی این بود که زمینههایی هست که در برخی پروژهها نیازی به ضمانت دولت ندارد مثل خرید هواپیما یا احداث فرودگاه که میتواند اجرا شود. قرار بر این شد که این موضوع در کارگروه بررسی شود تا معلوم شود چقدر از آنها باید از رقم ده میلیارد و چقدر با شیوه های دیگر بدون تضمین دولت باشد. البته ژاپن پذیرفت که هواپیماها بدون تضمین دولت تامین مالی شود.
وی با بیان اینکه بحث دیگر ما در زمنیه همکاریهای آموزشی در رشته های مربوط به وزارت راه و بحث های مطالعاتی مثل بحث قطار حومهای تهران یا قطارسریع السیر بود، توضیح داد: پروژه های تفاهم شده یک کار مطالعاتی دارد یک کار اجرایی ، قرار ما با ژاپنیها این است که پروژههای مطالعاتی را از محل وام های دولتی ژاپن که عمدتا به صورت کمک است، انجام دهیم. ما درخواست خود را برای این منظور به ژاپنی ها داده ایم. پس از تعریف پروژه مشخص شود آیا می توان از وام های بلاعوض استفاده کرد یا برای انجام مطالعه باید خودمان تامین بودجه کنیم.
قائم مقام وزیر راه و شهرسازی توضیح داد:هم چنین ژاپنی ها در قالبی که خودشان نام آن را «جایکا» یعنی سازمان کمکهای اقتصادی و همکاری های دولتی دولت ژاپن می گذارند کلاس های آموزشی و انتقال تکنولوزی در بخش های آموزش در دریا، راه آهن، هوا، ریل، مسکن و ساختمان با ایران برگزار میکنند.
فخریه کاشان همچنین پیش بینی کرد که ژاپنیها در حد دو تا سه میلیارد دلار با وزارت راه پروژه قابل تعریف داشته باشند.
*ترویج سیاستهای توسعهای بین کشورها مهم ترین هدف برنامه اسکان ملل متحد
معاون وزیر راه و شهرسازی با تأکید براینکه محتوای سند نهایی اسکان ملل متحد یا هبیتات 3 نسبت به دورههای قبل پیشرفتهتر است ، گفت : ترویج سیاستهای توسعهای به شکل عام بین کشورهای مختلف دنیا و رسیدن به توسعهای پایدار در جهان هدف اصلی هبیتات به شمار میرود.
محمد سعید ایزدی در سومین نشست از کمیته مقدماتی سومین کنفرانس سازمان ملل در زمینه مسکن و توسعه پایدار شهری در شهر "سورابایا" را پیش جلسهای برای هبیتات3 که در ماه نوامبر در شهر کیتو برگزار میشود ، اعلام کرد و گفت: رسیدن به تفاهمی واحد بین اعضای جلسه برای تنظیم سند نهایی، هدف اصلی تمامی اعضا در این گردهمایی به شمار میرود، در حقیقت این سند برای ترویج سیاستهای توسعهای به شکل عام بین کشورهای مختلف دنیا ایجاد شده که رسیدن به توسعه پایدار کشورهای هدف نهایی آن خواهد بود.
معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه با بیان اینکه این سند درحال حاضر به لحاظ محتوایی مشکلی نداشته و بیشتر بحثها در طول جلسات بر روی مشکلات نگارشی و ویراستاری بین نمایندگان کشورهای گوناگون بود ، گفت : نفاوت برداشتهای نواحی مختلف از برخی کلمات مانند دولتهای محلی یا دولتهای مرکزی، حق به شهر ، حمایت و تسهیلگری مسئله اصلی تفاوت نظرات بین اعضا بود. در حقیقت برخی کشورها نمیخواستند با تنظیم این سند بار مسئولیتی جدید بر دوش آنها گذاشته شود و وظیفه جدیدی پیدا کنند یا از سویی دیگر درباره برخی واژگان مانند حق به شهر از نظر کشورهای مختلف معانی و تلقیهای متقاوتی وجود داشت که باید در این سند به تفاهمی واحد برسد.
مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران در این خصوص افزود: از این رو قرار شد تا مباحث و اختلاف نظر موجود در این سند در پیش جلسه بعدی در نیویورک یا در نشست نهایی کیتو مورد بررسی قرار گیرد.
ایزدی در ادامه محتوای هبیتات 3 را از دو نمونه قبلی بسیار پیشرفتهتر دانست و افزود: در حقیقت مباحث هبیتات 3 بسیار شفاف است و دولتها را برای همکاری و مشارکت بیشتر دولت با مردم ترغیب میکند. این سند سعی دارد تا دولتها را از انجام اقدامات بزرگ مقیاس و مضر برای محیط زیست بازداشته و گامهای مؤثری را در این حوزه بردارد.
وی در بخش دیگری از سخنانش با تأکید بر اینکه کشور ما نیز نسبت به محتوای سند مشکلی نداشت و بیشتر بر واژگان و اشکالات ویراستاری که ممکن است بار حقوقی داشته باشد اختلاف نظر داشت ، گفت: بدون شک این سند نسبت به دو سند قبلی از لحاظ محتوایی بسیار پیشرفته و قابل قبول خواهد بود.
معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین اعلام کرد: در طول این جلسات با افرادی از جمله معاون دبیرکل سازمان ملل متحد، معاون وزیر زیرساخت کره جنوبی و وزیر مسکن اندونزی ملاقات داشتیم که گفتگویی بسیار مفید و کارآمد در این بخش محسوب میشود.
*ساماندهی ساخت و سازهای محور زیارت و تخریب ساخت و سازهای حریم رودخانه و جاده
دبیر شورایعالی شهرسازی و معماری در نامهای به استاندار و رئیس شورای برنامهریزی استان گلستان مصوبه شورا را پیرامون ساخت و سازهای محور زیارت ابلاغ کرد.
پیروز حناچی دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در نامه ای به صادقلو استاندار و رئیس شورای برنامه ریزی و توسعه استان گلستان مصوبه شورای عالی را پیرامون ساماندهی ساخت و سازهای محور زیارت به این شرح ابلاغ کرد :
- برای همه ساخت و سازهای واقع در مواضع پنج گانه زیر با توجه به مغایرتهای
صریح قانونی و فنی صرفا حکم تخریب صادر شود
- احداثات واقع در حریم کمی رودخانه. (مطابق تایید آب منطقه ای استان)
- احداثات واقع در حریم جاده روستایی زیارت. (مطابق تایید اداره کل راه و شهرسازی استان گلستان)
- ساخت و سازهای واقع در اراضی منابع ملی. (مطابق نقشه دقیق ملاک عمل مربوط به محدوده اراضی منابع ملی با تایید وزارت جهاد کشاورزی (سازمان جنگل ها و منابع طبیعی))
- ساخت و سازهای واقع در اراضی با شیب بیش از ?? درصد.
- ساخت و سازهای واقع در منطقه حفاظت شده جهاننما.
- به منظور اتخاذ تصمیم در ساخت و سازهای خارج از پنجگانه ذکر شده مقرر شد:
- بازنگری طرح هادی روستای زیارت با لحاظ الحاق محدوده مشخص شده (مطابق نقشه پیوست) و با رعایت الزامات مندرج در مطالعات خصوصا راهبرد گردشگری حداکثر تا سه ماه تهیه و به تصویب مراجع استانی برسد.
- تهیه همه مصوبات قانونی در این موارد الزامیست.
- با عنایت به اینکه بخش قابل توجهی از تخلفات در روستای زیارت واقع شده است ضمن تاکید مجدد بر رعایت محدودیت ارتفاعی حداکثر سه طبقه در محدوده طرح هادی روستای زیارت مقرر شد:
- بنیاد مسکن ضمن تشدید نظارتهای قانونی، تخلفات موجود را به مراجع قانونی منعکس کند.
- کمیسیونهای مغایرتهای طرح هادی با دستور استاندار استان از تصویب هرگونه افزایش تراکم ساختمانی در محدوده روستا خودداری کند.
- در نخستین مرحله لازم است تخریب همه تخلفات ساخت و سازهای دولتی در دستور کار قرار گیرد.
- پیشنهاد می شود با عنایت به وجود زمینه اجتماعی مثبت در شهر گرگان جهت برخورد با تخلفات محور زیارت از ظرفیت های سازمان های مردم نهاد و رسانه های شهر جهت کاهش تبعات اجتماعی برخورد با تخلفات بوجود آمده استفاده شود.
- فرآیندها و رویههای ارایه شده در مطالعات مهندسان مشاور پارت به عنوان راهنما و دستور کار کمیته های تخصصی و کارگروه زیربنایی استان لحاظ شود.
- هرگونه صدور رای کمیسیون در خصوص تخلفات گزارش شده صرفا با حکم قلع بنا باشد.