طرح های توسعه و تنوع محصول سایپا ، پر رونق است
گروه سایپا اعلام کرد : امسال در اجرای طرح های توسعه و تنوع محصول ، چانگانCS35، خودرو 212 و چند محصول دیگر عرضه خواهد شد.
به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما ؛ گروه سایپا در حال حاضر بر روی دو پلتفرم جدید و مدرن SP1 و SP0 کار میکند که این محصولات جدید از سال 97 به بازار عرضه خواهد شد.
با برطرف شدن تحریمها و محیا شدن بستر مناسب در صنعت کشور،شرکت سایپا در چارچوب قوانین و مقررات مشخص شده ابلاغی وزارت صنعت، معدن و تجارت با طرفهای اروپایی از جمله سیتروئن مذاکرات خوبی انجام داد که به سرمایه گذاری مشترک منجر شد.
این موضوع با توجه به شرایط رقابتی داخلی و خارجی، دستاورد بزرگی برای صنعت کشور و گروه سایپا است.
با انعقاد قرارداد اولیه سیتروئن و سایپا و در پی آن انعقاد قرارداد اصلی که به گفته وزیر صنعت تا دو ماه دیگر صورت می گیرد ، قطعا سایپا می تواند در چارچوب توسعه محصول از توان فنی مهندسی سیتروئن بیش از سایر شرکای خارجی خود بهره ببرد و علاوه بر آن، استفاده از بازارهای مشترک نیز از جمله نقطه قوت این مشارکت خواهد بود که سایپا می تواند با صادرات 30 درصدی محصولات مشترک و حضور در بازارهای دو طرف کسب و کار خود را توسعه دهد.
خودروهای قیمت متوسط وخودروهای لوکس سیتروئن که در سایپاکاشان تولید خواهد شد در دامنه قیمت 45 تا 120 میلیون تومان قرار خواهند داشت و به هیچ وجه جایگزین پر فروش ترین و ارزانترین خودرو داخلی، یعنی پراید نخواهد شد.
بلکه توان تولیدی سایپاکاشان در طی یک دوره 5 ساله به محصولات مشترک با سیتروئن تخصیص داده میشود و از ظرفیت تولیدی 3 سایت خودروسازی دیگر گروه سایپا جهت تولید محصولات با برند داخلی سایپا شامل محصولات X100 (خانواده پراید), X200 (خانواده تیبا) و پلتفرم های مدرن SP1 و SP0 استفاده شده و برنامه تولید و عرضه محصولات گروه، بر اساس نیاز بازار تهیه و به روز میشود.
از ویژگیهای مهم قرارداد سایپا و سیتروئن، میتوان به این موضوع اشاره کرد که حدود 30 درصد تولیدات مشترک وارد بازارهای بین المللی میشود، این قرارداد علاوه برجذب سرمایه خارجی، همکاری در بخش فنی و مهندسی را نیز در پی خواهد داشت که میتواند منجر به طراحی و تولید پلتفرمهای جدید در سایپا شده تا این گروه خودروسازی با قدرت رقابتی بیشتری در بازارهای بین المللی حاضر شود.
رکورد تولید خودرو آریو شکسته شد
معاون برنامه ریزی بن رو گفت: رکورد تولید روزانه خودروی سواری آریو با تولید 50 دستگاه در روز در هفته گذشته شکسته شد.
به گزارش سایپا نیوز؛ داریوش ضیاء معاون برنامه ریزی شرکت بن رو اعلام کرد: رکورد تولید روزانه خودروی سواری آریو با تولید 50 دستگاه در هفته گذشته شکسته شد.
ضیاء تصریح کرد: شرکت خودرو سازی بن رو با برخورداری از نیروی کار متخصص و پتانسیل های موجود درصورت تامین قطعات ، آمادگی لازم برای تولید بیشتر محصولات را دارد.
معاون برنامه ریزی بن رو یادآور شد:پیش بینی می شود با افزایش ورود بسته های
CKD آریو از شهریورماه سال جاری به رکوردهای تولیدی هفتگی و ماهیانه هم دست یابیم.
خودرو آریو از لحاظ کیفی، فنی و اقتصادی در سطح مطلوب قراردارد که از مولفه های مناسبی برای استفاده در ناوگان حمل و نقل شهری برخوردار است و با توجه به این ویژگی ها با استقبال سازمان تاکسی رانی کشور مواجه شده و بر اساس یک تفاهم نامه برای خدمات دهی هرچه بهتر به هموطنان در اختیار رانندگان تاکسی قرار گرفته است.
آریو محصولی است که در سال 2012 معرفی شده و بر اساس نسل دوم تویوتا Allion طراحی شده است و از طراحی خارجی و داخلی نسبتا مطلوبی بهره می برد.
از دیگر مشخصات فنی این خودرو می توان به موتور 1.6 لیتری 16سوپاپ با فناوری VVT اشاره کرد و این خودرو 122 اسب بخار نیرو تولید میکند که یک گیربکس اتوماتیک 4 سرعته تیپ ترونیک نیز برای این مدل در نظر گرفته شده است.
تولید خودرو بر روی مگاپلت فرم ، استراتژی موفق آینده سایپا
نائب رئیس کمسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی هم در گفتگو با سایپا نیوز گفت : صنعت خودرو به سبب تحریم های ظالمانه و عدم استفاده از فناوری های روز و افزایش قیمت تمام شده ،مشکلات زیادی را پیش رو داشته است ، هر چند در این سال ها نیز متخصصان داخلی در تلاش بوده اند تا با توسعه سبد محصولات اقدامات مناسبی را بعمل آورند.
فریدون احمدی با اشاره به اینکه سایپا در توسعه محصولات موفق بوده است، تولید خودرو بر روی مگاپلت فرم را از استراتژی های موفق آینده گروه خودروسازی سایپا در توسعه محصول دانسته و گفت : سایپا در تلاش است خودروهای جدیدی را بر اساس پلتفرم داخلی در سال 96 به بازار معرفی نماید که دو خودرو از این مگاپلتفرم با ظاهری زیبا و بسیار متفاوت در سال آتی وارد بازار خواهد شد .
وی ضمن تاکید بر حمایت های مجلس در قانون گذاری برای افزایش تولید داخل و اشتغال ، اظهار امیدواری کرد : سایپا با انتخاب سازندگان قطعات، آماده سازی خطوط تولید و همچنین طراحی و ساخت قالب های تولیدی خودروهای جدید، روند معرفی محصولات را در بازار شتاب بیشتری دهد .
این نماینده مجلس با بیان لزوم توجه به تولید خودروهای روز در قراردادهای مشترک همکاری با شرکای خارجی، گفت: سرمایه گذاری مشترک به صنعت خودروسازی کشور این امکان را می دهد که ضمن بهره گیری از تجربیات خودروسازان طرف قرارداد ، بازاریابی در بازارهای هدف و منطقه را با موفقیت بیشتر به عمل آورد .
احمدی در پایان انعقاد قرارداد مشترک با خودورسازان مطرح جهانی را در توسعه سبد محصول ، موثر دانسته و افزود : ایجاد اشتغال، کاهش قیمت تمام شده خودرو، افزایش تیراژ تولید، کیفیت و صادرات از دیگر نتایج این قراردادها است.
سایپا در صدر ارزش صنعت خودرو
موضوع افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی "سرمایهگذاری بلند مدت" مدتی است که مدیران بنگاه های اقتصادی و صاحبان سهام آنها را به خود مشغول داشته است. بویژه آنکه مجلس شورای اسلامی با گنجاندن بندی در بودجه سال 1391 کل کشور، سرمایه بنگاه های اقتصادی ناشی از مازاد تجدید ارزیابی دارایی های آنها را از شمول مالیات معاف کرده است.
خودرو، صنعتی است که با زندگی روزمره مردم در ارتباط مستقیم است، این صنعت با توجه به مولد بودن و حضور پررنگ در بورس، سهم خود در زندگی را توسعه داده و در بازار سرمایه کشور نیز اثر گذار است، بررسی بازارهای بورس اوراق بهادار تهران در هفته سوم تیرماه سال 95 حکایت از این دارد که صنعت "خودرو و ساخت قطعات" به تنهایی 48 درصد از حجم معاملات و 33 درصد از ارزش معاملات هفتگی را به خود اختصاص داده است.
موضوع افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی "سرمایهگذاری بلند مدت" مدتی است که مدیران بنگاه های اقتصادی و صاحبان سهام آنها را به خود مشغول داشته است. بویژه آنکه مجلس شورای اسلامی با گنجاندن بندی در بودجه سال 1391 کل کشور، سرمایه بنگاه های اقتصادی ناشی از مازاد تجدید ارزیابی دارایی های آنها را از شمول مالیات معاف کرده است.
گروه خودروسازی سایپا در دوره جدید با برنامهریزی هدفمند در انسجام بخشی و ساماندهی ساختار مالی، توانست ارزش افزوده قابل توجهی برای سرمایه مالی خود ایجاد نموده و در بازار سرمایه به سمت رشد و تعالی گام بردارد؛ به نحوی که گروه سایپا و شرکت های زیر گروه که وضعیت نگران کنندهای را تجربه میکردند، اکنون در بازار سرمایه در شاخص های مربوطه وضعیت مناسبی را سپری می کنند.
هدایت و رهبری هر سازمان و یا مجموعه تولیدی از اهمیت خاصی برخوردار است که باید اذعان کرد، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا با توجه به تخصص و توان در مدیریت امور مالی، نظم و سامان مطلوبی را در گروه تحت مدیریت خویش ایجاد کرده است تا این غول بزرگ خودروسازی کشور از شرایط بحران نجات یابد و در حال حاضر نه تنها جلوهای از یک شرکت دارای بحران را ندارد، بلکه در بازار سرمایه شاخصهای روبه رشد را تجربه میکند.
بازیگران عرصه بازارهای مالی بخصوص افراد حاضر در بورس هنوز از یاد نبردهاند که در پنجم دی ماه سال 94 هر سهم سایپا به پایین ترین قیمت خود در سالهای اخیر و محدوده 87 تومان رسید و این در حالی بود که تعداد سهام سایپا در آن زمان 17.443میلیارد سهم بود و لذا ارزش سایپا در آن زمان به محدوده 1510 میلیارد تومان رسید.
سایپا با روشهای نوین و ابتکاری به عنوان اولین بنگاه اقتصادی در کشوربا استفاده از "قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی در تأمین نیازهای کشور و تقویت آنها در امر صادرات و اصلاح ماده (104) قانون مالیات های مستقیم"، توانست افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی "سرمایهگذاری بلند مدت" را به ثبت رسانده و ساختار داراییهای خود را اصلاح نماید. با عنایت به این موضوع و برغم نوسانات قیمتی اکثر نمادها در روزهای گذشته و به تبع آنها شرکت سایپا، در تیر ماه سال 95، در حالیکه قیمت هر سهم سایپا در بازه قیمتی 130 تومان بود و با توجه به اینکه تعداد سهم سایپا به 39.267 میلیارد سهم رسیده بود، ارزش سایپا به حدود 5104 میلیارد تومان رسید.
با اصلاح ساختار داراییهای سایپا، علاوه بر اینکه باعث شد تا نسبتهای مالی به ویژه نسبت مالکانه شرکت سایپا بهبود یابد، شرکت نیز از شمول ماده 141 اصلاحیه قانون تجارت خارج شده و توانایی اخذ وامهای بیشتر را داشته باشد و همچنین نرخ بهره وامهای جدید نیز کاهش یابد و در کنار این موارد ارزش شرکت در بازار سرمایه نیز افزایش یافته و سایپا با ارزشترین شرکت خودروساز در بازار سرمایه ایران باشد و بتواند جای غول های خودروسازی کشور را در بازار سرمایه جابجا کند.