سایپا باید مرکز تولید و صادرات محصولات سیتروئن در منطقه شود
سایپا می تواند به مرکز تولید و صادرات محصولات سیتروئن در منطقه تبدیل شود و باید فناوری های نوین جذب شود.
به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما ؛ شهرام آزادی عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی گفت: افزود : قرارداد جدید سایپا و سیتروئن ویژگی هایی شامل تولید چندین محصول به روز و دارای فناوریهای پیشرفته و قیمت های متنوع ، انتقال گسترده فناوری و تولید صادرات محور را شامل می شود.
وی اولویت اصلی سایپا در فرایند همکاری با سیتروئن را انتقال دانش فنی و تولید خودرو با برند مشترک دانست و گفت: توسعه محصول و تولید خودرو با برند مشترک در دستور کار گروه خودروسازی سایپا باشد.
این کارشناس صنعت خودرو اظهار داشت : در گذشته این قراردادها تنها با هدف تولید یک نوع خودرو منعقد می شد و هیچ برنامه ای برای توسعه محصول وجود نداشت اما سایپا باید برنامهریزی برای توسعه محصول و تولید خودروهای متنوع با همکاری سیتروئن کرده است.
وی گفت : مشتریان خودرو خواهان تولید محصولات دارای فناوری روز هستند که همزمان در بازارهای داخلی و خارجی عرضه شود و همکاری با شرکای اروپایی میتواند به قرارداد بسیار خوب همکاری با شرکت سیتروئن کمک کند.
کارشناس صنعت خودرو افزود : البته انتقال فناوری از شرکت سیتروئن نباید به تولید قطعات ساده مانند قطعات بدنه و تزئینی خودرو محدود شود و باید فناوریهای پیچیده و بالا مد نظر باشد و برای اقتصادی کردن این موضوع وارد شدن در زنجیره تامین شرکت پژو سیتروئن است و تولید خودروهای صرفا لوکس و گران قیمت سیتروئن نمی تواند توجیه اقتصادی داشته باشد.
آزادی ادامه داد: باید تولید خودروهای دارای قیمت اقتصادی و رقابتی در سطوح پایین و متوسط در آمار بالا در دستور کار قرار گیرد و تولید خودروهای گران قیمت و لوکس نیز در امار پایین تر هدفگذاری شود.
بنا برگزارش سایپا نیوز ؛ گروه خودروسازی سایپا و سیتروئن با امضای قرارداد و تاسیس شرکت مشترک ، همکاری خود را از سر گرفتند.
در این قرار داد همکاری قرار است محصولات روز سیتروئن تولیدشود و امیدواریم در کمتر از دو سال آینده خودروی مشترک این همکاری به بازار عرضه شود.
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در حاشیه امضای این قرارداد در جمع خبرنگاران گفت: پس از یکسال مذاکره بین شرکت سایپا و سیتروئن موفق شدیم آخرین مذاکرات را انجام دهیم و شرکت مشترک سایپا و سیتروئن را تاسیس کنیم.
وی ادامه داد: آورده شرکت سایپا 50 درصد سهام سایپا کاشان است و به این ترتیب 50 درصد سهام شرکت سایپا کاشان به قیمت کارشناسی رسمی جمهوری اسلامی ایران به شرکت سیتروئن واگذار شد.
این قرارداد، شامل تمامی فرآیندهای زنجیره ارزش خودرو شامل طراحی مهندسی, قطعه سازی، تولید محصول و فروش و پس از فروش بوده و مقرر شده 30 درصد از محصولات تولیدی این شرکت مشترک در شبکه سیتروئن صادر شود.
جمالی ادامه داد:این همکاری به صورت 50-50 و با نگاه برد برد برای دو طرف شکل گرفته و بر همین اساس هیات مدیره 6 نفره ای که 3 عضو ایرانی و 3 عضو فرانسوی خواهد داشت و این نوع همکاری قطعا پتانسیل جدیدی در صنعت بوجود می آورد. مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا افزود: بر اساس برنامه طراحی شده برای این همکاری، قرار است تا پایان سال 2017 نخستین محصول مشترک در این مجموعه به بازار عرضه شود. وی در خصوص سرمایه گذاری مشترک در این طرح گفت: حجم سرمایه گذاری اولیه 300 میلیون یورو برای ایجاد شرکت مشترک است؛ قاعدتا برای توسعه محصول، طراحی محصول و ایجاد خطوط جدید، سرمایه شرکت افزایش پیدا خواهد کرد که به صورت مساوی بین سایپا و سیتروئن تقسیم خواهد شد.
جمالی در مورد محصولاتی که قرار است به دنبال این همکاری تولید و به بازار عرضه شود، گفت: قرار است آخرین محصولات سیتروئن در این شرکت تولید گردد و در واقع این محصولات برای نخستین بار در شبکه سیتروئن عرضه خواهد شد. وی افزود: خودروی مشترک اول از نمونه های موجود و درحال تولید شرکت سیتروئن است و سایر محصولات خودروهای در حال طراحی می باشد که همزمان با عرضه در سایر کشورهای اروپایی این محصول در ایران تولید و عرضه می شود
.
جمالی تصریح کرد: همکاری فنی و مهندسی در سطوح مختلف صورت می پذیرد و همچنین موتور جدید که استاندارد یورو 6 را خواهد داشت و قابلیت ارتقاء به استاندارد یورو 7 را نیز دارد بر اساس همکاری مشترک در سال 2019 تولید می شود و به تدریج از سال 2020 اغلب قطعات این موتور با همکاری سیتروئن و قطعه سازان کشور عزیزمان, داخلی سازی می شود.
مدیر عامل گروه سایپا گفت: این شرایط کاملا در راستای اقتصاد مقاومتی و صرفه جویی در مصرف سوخت و کاهش آلودگی هوا صورت می پذیرد.
جمالی در مورد سهم ساخت داخل در این همکاری ها گفت: برای شروع ،محصول 40 درصد باید داخلی سازی شود و در سه سال میزان ساخت داخل باید به 70 درصد برسد . این داخلی سازی با همکاری مرکز تحقیقات سایپا و قطعه سازان در قالب استانداردهای سیتروئن صورت خواهد پذیرفت. امیدواریم بتوانیم بر اساس شرایطی که وزارت صنعت تعیین کرده و ملت انتظار دارند در قالب این همکاری مشترک صنعت رشد خوبی داشته باشد.
وی در مورد وضعیت تولید محصولات جاری سایپا کاشان پس از این همکاری گفت: تولید محصولات فعلی سایپا کاشان تا پنج سال ادامه خواهد داشت؛ بخشی از محصولات مانند تیبا و پراید هم اکنون در کاشان تولید می شود که همزمان با ورود محصولات جدید سیتروئن از تولید آنها کاسته شده و به مرور از چرخه تولید خارج خواهند شد و محصولات سیتروئن را جایگزین محصولات فعلی خواهیم کرد.
این قرارداد هفته پیش امضا شد.
همچنین همزمان با برگزاری مجمع عمومی سالیانه شرکت پارس خودرو ( از گروه سایپا)جمعی از فعالان بازارسرمایه و سهامداران حقیقی و حقوقی از خطوط تولید این شرکت بازدید کرده و از نزدیک در جریان آخرین تحولات و دستاوردها در حوزه تولید و عرضه خودرو قرار گرفتند.
حسن احدزاده معاون مالی و اقتصادی پارس خودرو گفت: هدف از برگزاری این بازدید تعامل و آشنایی بیشتر بازار سرمایه و سهامداران با روند تولید است که بی شک این بازدید نقش بسزایی در ایجاد این تعامل خواهد داشت.
وی افزود: تعامل دوسویه بنگاه های اقتصادی با بازار سرمایه وسهامداران موجب میشود تا صاحبان سرمایه اطمینان داشته باشند که برنامه ها, اهداف و فعالیت های شرکت در جهت تأمین منافع آنان بوده و با اطمینان بیشتر بتوانند سرمایه گذاری کنند. احدزاده با بیان این مطلب که بنگاه های اقتصادی و فعالان بازار سرمایه و بورس به یک دیگر وابسته اند خاطرنشان کرد: بازارسرمایه و سهامداران نقش زنجیره سرمایه گذاری و تأمین مالی بنگاه های اقتصای را به عهده دارند و اطمینان بخشی از بازگشت این سرمایه گذاری وظیفه اصلی بنگاه های اقتصادی است.
معاون مالی اقتصادی پارس خودرو تصریح کرد: هیات مدیره پارس خودرو طی سال های اخیر اقدامات فراوانی در تامین خواسته های سهامداران انجام داده و امیدواریم با اجرایی شدن سایر برنامه ها به اهداف تعیین شده و برآورده کردن خواسته ها و منافع بازار سرمایه وسهامداران دست پیدا کنیم.