خودروهای جدید سایپا طبق استاندارد های روز دنیا در حال طراحی است
معاون کیفیت گروه خودروسازی سایپا گفت: خودروهای جدید طبق استانداردهای روز دنیا برای بازارهای ملی و فراملی در حال طراحی است.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ؛ فرزاد غزایی گفت : استاندارد ملی الزام است و هم برای حضور در بازار های داخلی و خارجی به ویژگی های فنی برجسته منطبق یا فراتر از خواست استاندارد یا مشتریان برای بازاریابی و فروش نیاز است که طراحی ها توسعه یابد.
معاون کیفیت گروه خودروسازی سایپا افزود : در یک سال اخیر به طور بسیار جدی و عملیاتی خودروسازان داخلی برای افزایش سطح کیفی خودروها تلاش کرده اند و تمرکز سایپا بر ارتقای سطح کیفی خودروها برای رضایت مردم است.
غزایی اظهار داشت : عمر یک خودرو که بالا میرود، تجهیزات و امکانات تولیدی آن هم فرسوده می شود ، از حوزه قطعه سازی تا حوزه مونتاژ هر تجهیزی نیاز است به روز و فهرست شود و در دستور کار قرار گیرد تا اصلاح یا جایگزین شود.
وی تاکید کرد : برخی سیستم های خودرو در حال تغییر و بهر وز شدن مطابق سیستم های خودروهای روز است تا پاسخگوی استانداردهای جدید و کیفیت مدنظر مشتریان باشیم.
غزایی اظهار داشت : گروه های قیمتی خودرو ها را برای ساده سازی به چهار گروه ارزان قیمت ، متوسط ، گران قیمت و لوکس تقسیم می کنم ( تا 50 میلیون ، 50 تا 150 میلیون ، 150 تا 250 و 250 میلیون تومان به بالا ، بدلیل اینکه سعی داریم کیفیت خودرو های ارزان قیمت خود را بیشتر ارتقا دهیم مثالی از این گروه می زنم . در خودرو X100 که ارزانترین خودرو کشور است ، ویژگی هایی که اکثر مشتریان برایشان مهم است ، ایمن بودن در تصادفات ، قابلیت اطمینان درهنگام مصرف ، دوام قطعات ، عملکرد و کیفیت ساخت است ، حال می توان تمایز بین خواست مردم با آنچه که در رسانه ها اعلام می شود را دید ، هر چه گروه قیمتی بالاتر می رود ویژگی های مورد نظر مشتریان نیز بیشتر می شود.
از این جهت برای جلب اعتماد مردم که سرمایه اصلی برای یک شرکت تولیدی هستند گروه سایپا ضروری دانست اقدامات خود را فراتر از گزارش های منتشره برخواست مردم متمرکز کند و همچنین اطلاع رسانی شفاف از این اقدامات را به مشتریان و عموم مردم در اولویت برنامه های خود بگنجاند.
تغییرات طراحی بزرگی در بدنه خودرو و قطعات اصلی مونتاژی ، ارتقا کیفیت جوشکاری در سطح روز دنیا ، ارتقا کیفیت گشتاور اتصالات در سطح استاندارد های معتبر و همچنین اضافه کردن وسائل کمکی فعال و غیر فعال ایمنی مانند ترمز ABS و ایربگ سرنشین و راننده است. جالب توجه است امکان بیان اکثر این اقدامات و نتایج آنها برای مشتریان در قالب گزارش های جاری ارائه شده وجود ندارد.
معاون سایپا اظهار داشت : پیشنهاد ما برای بحث ارزیابی کیفی خودرو و جایگاه کیفی خودروسازان این است که بر داده های مشتری بصورت تخصصی متمرکز شویم و در کنار آن دسترسی به مشخصات فنی و حرفه ای را برای افرادی که برای انتخاب در خرید خودرو نیاز به اطلاعات بیشتری دارند ، فراهم کنیم . گروه سایپا مستقل از وضعیت جاری ارائه گزارشات به جهت توسعه بازار خود از طریق جلب رضایت مشتریان این فرآیند را شروع کرده است و نظر مشتریان را برروی عوامل و ویژگی های ایمنی ، عملکردی ، دوام و قابلیت اطمینان گردآوری می کند و به دنبال این است که این حوزه ها را بهبود دهد. هر چقدر در این بخش ها سرمایه گذاری کنیم و نیروی متخصص بکار بگیریم رضایت مشتریان
افزایش می یابد و در رقابت موفق تر خواهیم بود.
غزایی گفت : محصولات X100 پرفروش هست و قشر کم درآمد بیشتر به سراغ این محصولات می رود ، این خودرو ارزانترین خودرو کشور است و با توجه به سطح درآمد بخش زیادی از جامعه یک نیاز است که هم تولید شود و هم کیفیت آن ارتقا یابد و از سوی ما کیفیت آن تضمین شود تا مصرف کننده اطمینان خاطری در هنگام مصرف داشته باشد ، بالاخره عمر یک خودرو که بالا می رود، تجهیزات و امکانات تولیدی آن هم فرسوده می شود ، از حوزه قطعه سازی تا حوزه مونتاژ هر تجهیزی نیاز است به روز شود فهرست شده و در دستور کار قرار گرفته تا اصلاح یا جایگزین شود برخی انجام شده و بقیه آن برغم مشکلات نقدینگی مطابق برنامه در دست اقدام است.
وی در ادامه تصریح کرد : توجه به تولید ملی بسیار مهم است ، منظور از تولید ملی این نیست که 100 درصد آن در کشور تولید شود ، منظور از تولید ملی این است که فراتر از 50 تا 70 درصد را بتوانیم داخلی سازی کنیم ( از نظر تامین مواد اولیه و همچنین ساخت و مونتاژ) ، در صنعت خودرو روز دنیا هم همه قطعات در یک کشور ساخته نمی شود ولی دانش بومی سازی اکثر قطعات و مدیریت زنجیره در کنار دانش طراحی و تکوین دارای اهمیت بالایی است و به آن توجه ویژه ای می شود.
وی افزود : یک سری استانداردهای ایمنی هستند که سازمان ملی استاندارد تعیین می کند و مانند تمام کشور ها در پلتفرم های جدید ( خودرو های جدید ) به روز می شود. در حال حاضر خودرو هایی که در دست طراحی داریم منطبق است با شرایط روز دنیا به جهت اینکه هم استاندارد ملی الزام خواهد کرد و هم برای حضور در بازار های داخلی و خارجی نیاز به ویژگی های فنی برجسته منطبق یا فراتر از خواست استاندارد یا مشتریان برای بازاریابی و فروش داریم.
مطمئنا خودرو های تولید جاری باید استاندارد های مصوب فعلی را برآورده کنند اما خودرو های در دست طراحی با استاندارد های به روز شده منطبق هستند.
بنابر گزارش سایپا نیوز ، غزایی گفت : برای اینکه تغییری در خودرو اعمال شود بایستی زمان بیشتری را به جهت محدودیت های متعدد موجود در صنعت صرف کنیم. به نظر ما سازمان ملی استاندارد مسیری را تعیین کرده است و این مسیر هم با شرایط کشور در نظر گرفته شده است و تدریجاً وگام به گام به جلو می رود. اگر به قبل برگردیم معیار تست تصادف معیاری برای صدور مجوز تولید نبود که تدریجا این معیار اضافه شد. سازمان ملی استاندارد این تست را با یک معیار مشخص الزام نمود و خودرو سازان خودشان را تطبیق دادند. علت اینکه ما بدنه خودروها را تغییر دادیم به خاطر تست تصادف بوده ، علاوه بر تقویت بدنه گزارش شده بود آمار تصادفات بالاست و یکی از عواملی که کمک می کند میزان تصادفات کاهش یابد در شرایط خاص آب و هوایی و جاده می تواند نصب ترمز ABS باشد؛الزام شد و خود را تطبیق دادیم. یکی دیگر از عواملی که گفته شد می تواند اثرات تصادفات را کاهش دهد کیسه هوا بود که بازهم خودرو را تطبیق دادیم .
معاون کیفیت سایپا افزود : در برخی موارد مشتریان بسیار متخصص و حرفه ای هستند و نظرشان به صورت مستقیم قابل بهره برداری است ولی این قبیل مشتریان معدودند ، برای تبدیل نظر عموم مشتریان به واژگان فنی از تکنیک ها و ابزار های علمی رایج بهره برداری می شود.. برای مثال یکی از این فنون تکنیکی بنام QFD است و با آن نظر مشتری در واژگان معمول و عمومی ثبت شده و سپس افراد حرفه ای و متخصص در حوزه های فنی خاص نظر سنجی انجام شده را تحلیل نموده و در چارچوب تکنیک مذکور تبدیل به واژگان فنی می کنند.
در پایان از مردم و مسئولان درخواست می کنم به حمایت از صنعتگران در تمامی حوزه توجه ویژه نمایند ، باور مصرف کالای ایرانی و تذکر و انتقاد مستمر و ارائه پیشنهادات و همچنین حضور در کنار صنعتگران برای رفع مشکلات صنایع ، جایگاه صنعت و کشور را در معادلات جهانی ارتقا می دهد. گروه سایپا بعنوان بخش بزرگی از صنعت کشور با داشتن اهداف چند وجهی ملی ، صنعتی ، تجاری، علمی و ارتقا فن آوری در های مراکز تحقیقاتی ،تولیدی و خدماتی خود را به روی تمامی متخصصان ، مشتریان و عموم مردم باز نموده تا با حضور خود در این بخش ارزشمند صنعت نظرات گران بهای خود را برای سرعت بخشیدن به اصلاحات و رشد صنعت خودرو سازی در اختیار ما قرار دهند. شفافیت در ارتباط و اطلاع رسانی و محور قرار دادن مسیر فن آورانه در فعالیتهای این صنعت برای نزدیک شدن به خودرو سازان روز دنیا در کنار جلب حمایت مردم و مسئولان عامل برتری صنعت خودرو و گروه سایپا خواهد شد.