تاثیر هشدار سیل و ریزش سنگ در کاهش خسارت به زیرساخت ها
گزارش عملکرد کارگروه تخصصی حمل و نقل و شریانهای حیاتی و بلایای جوی و طوفان، پیشنهادهای دیبر کارگروه زلزله، همچنین گزارش عملکرد استان لرستان در خصوص سیل اخیر در دهمین جلسه کارگروه تخصصی ارائه شد.
به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، دهمین جلسه کارگروه تخصصی حمل و نقل و شریان های حیاتی و بلایای جوی و طوفان با حضور امینی - رئیس کارگروه تخصصی، حیدری- دبیر کارگروه تخصصی، لطیفی - معاون سازمان مدیریت بحران کشور، علمایی- سازمان بنادر و دریانوردی، پرهیزکار-رئیس سازمان هواشناسی، کریمی - دبیر کارگروه حمل و نقل دریایی، بیت الهی- دبیر کارگروه زلزله، عابدینی - دبیر کارگروه بلایای جوی و طوفان، اعرابی- دبیر کارگروه شرکت فرودگاه ها، فیروزی پور- دبیر کارگروه هواپیمایی، ناوی - دبیر کارگروه حمل و نقل جادهای، مهدوی- کارگروه زلزله برگزار شد.
در این جلسه گزارش عملکرد این کارگروه تخصصی، گزارش هشدار میدانی سیل و ریزش کوه، همچنین گزارش عملکرد استان لرستان در خصوص سیل اخیر ارائه و مورد استماع قرار گرفت.
ابتدا گزارش عملکرد کارگروه تخصصی حمل و نقل و شریان های حیاتی و بلایای جوی و طوفان ارائه شد که طبق آن تاکنون 36 مصوبه تصویب شده که مهمترین آن تهیه نقشه راه کارگروه اصلی و کارگروههای فرعی با رویکرد عملیاتی در سال جاری بوده و زیربخش ها در شش ماه دوم گزارش عملکرد خود را به کارگروه اصلی ارائه خواهند کرد.
همچنین برگزاری 7000 نفر ساعت آموزش تخصصی مدیریت بحران و پدافند غیرعامل، ساماندهی جلسات و کارگروههای تخصصی، تهیه گزارش مقایسهای خسارات وارده به زیرساختهای حمل و نقل از سال 87 ، تهیه سرفصل های 16دوره آموزش تخصصی مدیریت بحران و پدافند غیرعامل، تهیه اسناد و دستورالعملهای تشکیل کارگروههای مدیریت بحران در سه بخش هوایی و جادهای و ریلی، ابلاغ دستور العمل های تشکیل شده کارگروه های تخصصی ارزیابی خسارات استانی، تهیه بانک اطلاعاتی مدیریت بحران و قوانین و دستورالعمل ها و ساختار جانشینی، تهیه سند راهبردی مدیریت بحران و پدافند غیرعامل وزارت راه و شهرسازی، انجام 7 مورد بازدید استانی و تشکیل 3 جلسه با حضور 35 نفر از مدیران شهرستان ها، سازماندهی کشیک نوروزی مدیریت بحران و پدافند غیرعامل در ادارات کلی استانی و زیربخشها، کنترل طرحهای پدافند غیرعامل شامل 11 مورد اجرا شده و 21 دردست اقدام به همراه 2 مورد رزمایش از دیگراقدامات مهم کارگروه مدیریت بحران و پدافند غیرعامل به شمار میرود.
در ادامه دو پیشنهاد از سوی علی بیتالهی رئیس مرکز زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی مبنی بر ساخت و راهاندازی هشدار میدانی سیل در منطقه سیرجان و دیگری راهاندازی هشدار میدانی در خصوص ریزش کوه مطرح شد که بر اساس پیشنهاد اول، جمع آوری اطلاعات برای تهیه زیرساخت در دست انجام است تا بتوان با کاهش میزان ریسک مدیریت بحران را افزایش داد.
وی با بیان اینکه "منظور از هشدار میدانی هشدار در زمین و عواملی است که در منطقه است و با هشدار هواشناسی تفاوت دارد" افزود: لازمه آن زیرساخت اطلاعاتی است و به همین خاطر جمع آوری اطلاعات در حال انجام است. اما باید در نظر داشت که هرچه خطر و آسیبپذیری افزایش یابد ریسک افزایش مییابد و وظیفه مدیریت بحران کاهش میزان ریسک است که برای این کار باید ریسک شناسایی شود. چیدمان ارتفاع سنج و بارش سنج شرح خدمات نوشته شده تا به صورت پایلوت اجرا شود.
هشدار میدانی ریزش سنگ با سیل بی ارتباط نیست به طوری که در انسداد جاده های آسیب دیده در برابر ریزش مشاهده شده برای این امر که کجا ریزش کرده و چه خسارت هایی به این ریزش ها گذاشته باشد. تسریع داده باشه با استفاده از عواملی مثل زلزله و سیل ریزش اتفاق می افتد و حسگرهای پیزو الکتریک نصب شود مسیری مثل هراز به صورت ازمایشی اتفاق افتد.
در ادامه داود پرهیزکار اقدامات انجام شده در زمینه سامانه هشدار سیل توسط سازمان هواشناسی در حوزه آبریز دز و کارون و مشکلات اعتباری سازمان را تشریح و نهایتاً امیر امینی معاون وزیر و رئیس کارگروه با تشکر از حضار بیان داشت: کارگروه به سمت تولید و ارائه اسناد راهبردی و حاکمیتی پیش برود و مطالعات انجام شده در حوزه بحران در این جلسات مطرح و از رهنمودهای اعضا استفاده شود.
وی افزود: متاسفانه هر پنج سال برابر بودجه وزارت راه و شهرسازی زیرساختهای حمل ونقلی کشور خسارت میبیند، هر سال 10 درصد زیرساختها مستهلک میشود، توان عملیاتی ادارات کل استانی صفر شده است، 13 ماه هست اعتباری به مجموعه وزارت راه و شهرسازی تخصیص نیافته است، جمعبندی مطالعات استانها در زمینه بحران مستند سازی شود، مطالعات خطر پذیری وزارت راه و شهرسازی انجام گردد.
در ادامه علیخانی مدیرکل راه و شهرسازی استان لرستان گزارش مختصری از مشکلات استان در سیل گذشته را بیان کرد و گفت: محورهای مواصلاتی استان لرستان از لحاظ توپوگرافی و حمل و نقل و ترانزیتی که از استانهای مرکزی به بنادر جنوب و خوزستان دارد از ویژگی خاصی برخوردار است.
وی با بیان اینکه خسارت زیادی وارد شده اما الان اتفاق خاصی صورت نگرفته است، گفت: در سیل گذشته بیش از 112 ماشین آلات سنگین و بیش از 150 نفر در چند روزی که در گیر سیل بودند در منطقه حضور داشته اند و هزینههای جاری آنها بالغ بر 400 میلیون تومان برآورد شده است. بنابر این از هر جایی که می شود باید تزریق اعتبار کنیم تا بتوانیم تجهیزات خودمان را توسعه بدهیم که در زمان وقوع مجدد آمادگی کامل داشته باشد.