اداره کل ایمنی راه آهن ، مستقل می شود
معاون بهره برداری سیر و حرکت شرکت راه آهن از ایجاد واحد ی مستقل در سطح وزارت خانه به عنوان نهاد عالی ایمنی در همه بخش های حمل و نقلی خبر داد تا بتواند مقررات را به مدیران سازمان دیکته کند.
به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران؛ حسین عاشوری معاون بهره برداری سیر و حرکت شرکت راه آهن در گردهمایی سالانه روسای گروههای ایمنی و نظارت بر شبکه ادارات کل مناطق راه آهن در اداره کل راه آهن فارس گفت: جابجایی مسافر و بار با ایمنی بالا موجب بالا رفتن ضریب حساسیت مسئولان نسبت به راه آهن خواهد شد.
عاشوری با اشاره به حادثه اخیر جاده ای که منجر به کشته شدن 29 نفر از سربازان کشورمان شد گفت : حمل و نقل ریلی در تمام دنیا به ایمن ترین شکل حمل و نقل شناخته شده است.
وی گفت : از آنجا که موضوع ایمنی در سطح وزارت خانه از اهمیت بالایی برخوردار است، بنابراین ساختاری مبنی بر ایجاد یک واحد مستقل در سطح وزارت خانه به عنوان نهاد عالی ایمنی در همه بخش های حمل و نقلی مصوب شده تا بتواند مقررات را به مدیران سازمان دیکته کند.
عاشوری ادامه داد : در جلساتی با مدیر عامل و مشاوران شرکت راه آهن، مقرر شد که اداره کل ایمنی از زیر مجموعه معاونت بهره برداری خارج شده و مستقیم زیرنظر مدیر عامل اداره شود.
وی اضافه کرد : این موضوع در دستور کار هیأت مدیره قرار دارد و به زودی نهایی خواهد شد.
عاشوری از اصلاح آیین نامه کمیسیون عالی سوانح خبر داد و گفت : پیشنهادی مبنی بر اینکه رئیس کمیسیون عالی سوانح مستقل از معاونان راه آهن باشد ، مطرح شد که در چارچوب آن نیز آیین نامه کمیسیون عالی سوانح در چند بند، از جمله انتخاب رئیس و دبیر کمیسیون تغییراتی را ایجاد خواهد کرد.
وی گفت: به دلیل آنکه این آیین نامه مصوب هیأت دولت است، بنابراین این امر از طرف مدیر عامل به تایید رسیده و در سطح وزارت خانه نیز مطرح و کلیات آن نیز تصویب و منتظر ابلاغ از طرف دولت هستیم.
عاشوری افزود : با تصویب آیین نامه جدید ، مدیرعامل این اختیار را دارد که فردی خارج از معاونان و قائم مقام را به عنوان رئیس کمیسیون عالی سوانح منصوب کند. وی هم چنین خاطرنشان کرد: در حال حاضر 4 نفر از 6 نفر اعضای کمیسیون عالی سوانح افرادی هستند که شاغل مستقیم در راه آهن نیستند و این امر بر استقلال تصمیم گیری کمیسیون صحه می گذارد.
معاون بهره برداری سیر و حرکت شرکت راه آهن در ادامه سخنرانی با اشاره به نظام ارزیابی عملکرد بیان کرد: هر ناحیه باید در امر مستندسازی و اطلاع رسانی به نحو مطلوب تر عمل کنند و اگر نواحی در سکوت خبری به فعالیت های خود ادامه دهند، هیچ بازخوردی برای ناحیه نخواهد داشت.
این مقام مسئول در ادامه صحبت های خود با اشاره به بکارگیری سیستم های پیشرفته و مکانیزه در راه آهن گفت: با توجه به اینکه راه آهن جهت تسهیل درامور و انجام کارهای فنی و عملیاتی از بکارگیری سیستم دستی به سمت سیستم مکانیزه مانند atc،ctc و بلاک بندی پیشرفت داشته، بنابراین نیروی انسانی باید برای ایمنی بیشتر و جلوگیری از بروز اختلال در سیستم با دقت وظایف خود را انجام دهند و صرفا به سیستم های حفاظتی بسنده نکنند.
وی تاکید کرد: هر گونه اختلال در سیستم های مکانیزه امکان وارد کردن خسارات جبران ناپذیر به سیستم را دارد که جهت جلوگیری از آن ههمکاران می بایست به نحو مطلوب وظایف خود را انجام دهند. در ادامه جلسه مدیر کل ایمنی و نظارت بر شبکه راه آهن با اشاره به کاهش حوادث در سال گذشته گفت: در سال 95 در حمل بار و مسافر رشد داشتیم و در بخش حوادث نیز با کاهش قابل توجهی مواجه بودیم.
خراسانی ضمن اشاره به شاخص ایمنی راه آهن گفت: شاخص ایمنی مطرح شده در وزارت راه ، سوانح منجر به فوت و مصدومیت است.
وی گفت : شاخص های مهم ایمنی در راه آهن طی کتابچه ای به دست تمام همکاران و نمایندگان اداره کل ایمنی در نواحی خواهد رسید که چاپ این کتاب برای کسانی که تمایل آشنایی بیشتر با مجموعه ریلی دارند، بسیار مهم است. خراسانی گفت: پروژه تدوین شاخص ارزیابی ایمنی نواحی در 4 منطقه شروع شده و مورد ارزیابی قرار گرفته است که با تلاش همکاران می توان این پروژه را قبل از زمان تعیین شده به مرحله اجرا برسانیم و امید آن می رود که امسال بتوانیم ارزیابی شاخص ایمنی را براساس اتمام کار این پروژه انجام دهیم.
وی اضافه کرد: شاخص های ایمنی متداول در کشورهای اروپا می بایست به عنوان الگویی پیش روی ما قرار بگیرد و اصلاحاتی روی آن انجام شود. وی افزود: از آنجا که راه آهن به بحث ایمنی نگاه ویژه ای دارد هفته آخر بهمن ماه هر سال به عنوان هفته ایمنی ریلی نامگذاری شده که راه آهن برای گرامیداشت این هفته برنامه هایی را اجرا می کند. خراسانی در باره عمده برنامه های سال 95 اداره کل ایمنی گفت: پیاده سازی بحث شاخص ارزیابی ایمنی، راه اندازی ، استقرار سامانه چک لیست ، تهیه و چاپ مدل های جدید روش های تحلیل سوانح و تدوین و چاپ کتاب مقررات ایمنی ریلی از جمله برنامه های اداره کل ایمنی در سال جاری است. وی ضمن تاکید بر انجام اقدامات پیشگیرانه جهت کاهش حوادث گفت: از آنجا که شاخص ایمنی ریلی تعداد نفر فوتی و میلیون قطار کیلومتر است بنابراین وقتی حجم حجم قطار افزایش می یابد، باید کاهش 10 درصدی حوادث را داشته باشیم .
خراسانی افزود: به منظور تحقق این امر باید راهکارهای پیشگیرانه را مد نظر قرار دهیم و نواحی فعالیت های خود را بی کم و کاست انجام دهند. در ادامه صحبت ها انصاری مدیر کل راه اهن فارس گفت: مهم ترین ملاک راه آهن و موردی که مدنظر مردم است موضوع ایمنی ریلی است که باید نگاه ویژه ای به این موضوع داشته باشیم. وی تاکید کرد: تمام فعالیت های گروه های فنی و ناوگان باید مرتبط با مقوله ایمنی باشد و در راستای کاهش حوادث ریلی اقدامات پیشگیرانه را مدنظر قرار دهد. انصاری گفت : در هنگام بروز حادثه باید آیتم هایی از جمله امکانات و میزان آمادگی قبل از سانحه زمان سانحه و بعد از سانحه در نظر داشته باشیم. گفتنی است؛ گردهمایی سالیانه روسای گروههای ایمنی و نظارت بر شبکه ادارات کل مناطق راه آهن در تاریخ های 13 و 24 تیرماه در اداره کل راه آهن فارس با حضور معاونت بهره برداری و سیروحرکت و عضوهیأت مدیره ،مدیرکل معاونین و روسای گروههای اداره کل ایمنی و نظارت برشبکه و مدیرکل و معاونین محترم اداره کل راه آهن فارس برگزار شد.