شبکه ریلی حلقه مفقوده بنادر کشور
رئیس کمیته متخصصان جوان انجمن حمل و نقل ریلی ایران گفت: بنادر با برخورداری از شبکه ریلی و جاده ای مناسب در پسکرانه ها می توانند به بهره وری بالا دست پیدا کنند.
به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما ، احمد حداد در مصاحبه با رادیو اقتصاد افزود: در حال حاضر 11 بندر تجاری مهم در ایران وجود دارد که 4 بندر از قبیل بندر شهید رجایی، بندرامام خمینی، بندرخرمشهر و بندرامیر آباد به شبکه ریلی متصل است.
وی اظهار داشت : متصل نبودن شبکه ریلی به بنادر از نقاط ضعف شبکه حمل و نقل کشور است.
رئیس کمیته متخصصان جوان انجمن حمل و نقل ریلی ایران گفت: بی تردید برای داشتن حمل و نقل ترکیبی در ایران باید بنادر کشور به شبکه ریلی متصل شوند. برای مثال چابهار از مهمترین بنادر ایران و تنها بندر اقیانوسیه ایران کشور است که هنوز به شبکه ریلی و حتی به شبکه آزادراهی متصل نیست.
وی افزود: پیش نیاز دستیابی به اهداف و افزایش سهم کشور در مبادلات تجاری و تجارت جهانی توجه به بحث زیرساخت های حمل و نقل است.
حداد تصریح کرد: ایران هفت استان ساحلی و بیش از 5 هزار و 800 کیلومتر مرز دریایی دارد بنابراین می توان گفت که ایران در بین کشورهای منطقه موقعیت منحصربفردی دارد.
وی گفت: ایران از حیث داشتن شبکه ریلی، شبکه آزاد راهی و بنادر در منطقه و حتی دنیا حرف زیادی برای گفتن دارد.
رئیس کمیته متخصصان جوان انجمن حمل و نقل ریلی افزود: ایران در میان کشورهای دنیا به لحاظ قرار گرفتن در موقعیت جغرافیایی بسیار مناسب از مزایای ترانزیتی خوبی بهره مند بوده و با گسترش شبکه حمل و نقل و ارتباط مطمئن و کارآمد می تواند از این مزایا در جهت افزایش درآمدهای ارزی و ارتقای موقعیت استراتژیک خود در منطقه به نحو مطلوب استفاده کند.
وی اذعان داشت: در جنوب ایران خلیج فارس قرار دارد که کشورهای عمده تولیدکننده نفت جهان را درخود جای داده است. این منطقه به عنوان گلوگاه انرژی جهان محسوب می شود. در شمال ایران نیز دریای خزر قرار دارد که بهترین پل ارتباطی میان کشورهای ایران، روسیه، قزاقستان، ترکمنستان و آذربایجان است و می تواند نقش مهمی در تجارت میان این کشورها ایفا کند. از سوی دیگر ایران از غرب و شرق با کشورهای عراق، ترکیه، پاکستان و افغانستان همسایه است. به عبارتی می توان گفت ارتباط ایران با ?? کشور جهان از طریق مرزهای آبی و خاکی برقرار می شود و درعین حال نیز ایران به نوبه خود می تواند به عنوان پل ارتباطی میان این کشورها (با یکدیگر وسایر مناطق جهان) ایفای نقش نماید.
حداد بیان داشت: از طرف دیگر این کشورها جمعیت بزرگی را در خود جای داده و از درآمدهای زیادی نیز برخوردارند که این عامل نیز به نوبه خود علاوه بر دراختیارداشتن منابع وثروت های ملی خدادادی می تواند به عنوان عامل توسعه ترانزیت وتجارت درمنطقه موثر باشد.
ارتباط کشورهای آسیای میانه با خلیج فارس و همچنین برقراری رابطه تجاری بین شرق آسیا با کشورهای اروپایی از طریق ایران بسیار مقرون به صرفه است به نحوی که بسیاری از این کشورها به دنبال آن هستند تا چنین روابطی را از طریق ایران برقرار کنند.