بر این اساس در هر سال با نشستی در استانداری مازندران ، موضوعی به نام طرح سالم سازی دریا به منظور بهرهگیری مناسب مردم بومی و مسافران از دریا مطرح میشود و بر اساس آن اقدامات لازم صورت میگیرد.
اما نکتهای که میتوان به آن اشاره کرد این است که همواره طرح سالم سازی دریا با موانع و مشکلاتی همراه بوده است.
با وجود فعالیت گسترده ناجیان غریق ، پرداخت حقوق ناجیان، تجهیزات و امکانات و بیمه ناجیان از مهمترین مشکلات این افراد در طرح دریا است.
برداشت بی رویه و ساخت ساز غیر مجاز در سواحل ، شنا در خارج از طرح دریا، کمبود آمبولانس در نقاط حادثه خیز ساحلی و ضعف در هماهنگی دستگاه های اجرایی برای خدمات دهی به مردم از دیگر چالش های طرح های دریا در مازندران است.
مختار مهدوی رئیس اداره ورزش و جوانان میاندورود با اشاره به کمبود نیرو و مشکلات سخت افزاری در طرح دریا افزود: اگر همه دستگاه های متولی با هم هماهنگی و تعامل داشته باشند ، مشکلات طرح دریا در سطح ساحل مازندران کم می شود.
از سواحل غرب مازندران هم گزارشهایی مبنی بر نارضایتی مردم و مسافران از تصرف غیرقاونی سواحل، ساخت وسازهای غیر مجاز و تخریب عرصه های ملی و منابع طبیعی رسیده است و این در حالی است که مسئولان کشوری و استانی بارها بر آزاد سازی سواحل ، دسترسی آسان مردم به سواحل و تجهیز سواحل به امکانات مناسب برای خدمات دهی به مسافران و گردشگران تأکید داشته اند اما تاکنون اوضاع تغییر چندانی نکرده است.
جعفری نماینده طرح دریا در وزارت کشور در جلسه طرح دریا از بیمه شدن ناجیان غریق خبر داد و گفت: برای ساماندهی طرح دریا دستورالعمل جدید برای مجریان طرح دریا ابلاغ شد.
جعفری از خریداری جت اسکی و قایق در چند طرح دریا خبر داد و افزود: استانداری مازندران برای گرفتن حقوق ناجیان و همچنین افزایش بودجه برای طرح دریا زحمات زیادی را متحمل شد.
این گفته ها در حالی است که به گفته طوسی مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری مازندران ، با وجود هماهنگی های صورت گرفته برای جذب اعتبارات وزارت کشور در طرح دریا ، تاکنون هیچ اعتباری از این بخش وارد مازندران نشده است و حقوق ناجیان غریق نیز با استفاده از اعتبارات استانی پرداخت می شود.
در ادامه بررسی چالش های طرح دریا می توان گفت سواحل مازندران از داشتن یک ماشین ساحل روب برای پاکسازی شیشه ها و زباله های تیز مدفون شده در شن ها محروم است ، این سواحل همواره با مشکل آزادسازی روبرو هستند ، به عنوان مثال جاده فرح آباد ساری تنها از یک یا دو ورودی برخوردار است و راه دسترسی به دریا محدود است.
سالم سازی دریا در سواحل شمالی خزر و در استان های مازندران ، گیلان و گلستان در حال حاضر در یک محدوده چند متری بدون هیچ گونه جذابیت و قابلیت ویژهای محصور شده و همه امکانات آن تنها به نصب چند جایگاه دوش آب معیوب و تعدادی سرویس بهداشتی بدون شیر آب محدود شده است.
نبود امکانات رفاهی ، تفریحی و بهداشتی مانند دوش مناسب و سرویس بهداشتی موجب شده تا مسافران سواحل شمالی تفاوتی میان محدودههای سالم سازی شده دریا و غیر حفاظت شده و خطرناک آن قائل نشوند.
بررسی ها نشان می دهد که بیشترین شمار غرق شدگان در خارج از طرح های سالم سازی است و این بیانگر آن است که طرح های سالم سازی دریا هم اکنون به علت کمبود امکانات ، پاسخگوی نیازهای شناگران و گردشگران خزر نیست.
اتاق هایی که به عنوان ویلا در کنار دریا اجاره داده می شوند از نظر بهداشتی و خدمات دهی بسیار ضعیف هستند و بسیار غیر اصولی ساخته شدند و تصویر نازیبایی را با ساحل داده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران گفت: تیترهای خوبی به عنوان سرفصل برای سرمایه گذاران ساحلی در نظر گرفته شده است و از آنجائی که واگذاری فضاهای ساحلی به سرمایه گذاران انجام شده است پیشرفت کمتری را شاهد هستیم.
بزرگنیا نظارت در بخش سرمایه گذاران ساحلی را نامطلوب دانست و افزود: باید نظارت دقیق تری صورت بگیرد تا فضا سازی مناسبی را در ساحل دریای خزر شاهد باشیم.
با توجه به مشاهدات و گفته های مسئولان ، به نظر میرسد توجه به فضاسازی محیطی در کنار اجرای طرحهای نو و برنامههای متنوع ، در سواحل می تواند بخش مهمی از مسایل و مشکلات در بخش گردشگری مازندران را مرتفع کند.