مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا گفت : پارسال نزدیک به 1.7 درصد خالص فروش شرکت معادل بیش از 146 میلیارد تومان را در مراکز تحقیقات هزینه کردیم.
مهدی جمالی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما با بیان اینکه این سرمایه گذاری در امریکا معادل 3.8 درصد ، در ژاپن 4.6 درصد و در اروپا 4.1 درصد است، افزود : مراکز تحقیقات در همه دنیا با هزینه های دولتی یا هزینه های عمومی طراحی می شود ، ما سال گذشته مرکز تحقیقات و نواوری سایپا را با هزینه های مالی بسیار زیادی سرپا نگهداشتیم و توسعه دادیم.
وی گفت : هر چند اعتباراتی که ما به بخش تحقیقات اختصاص دادیم کم است ولی چون ما منابع مورد نیاز را از سیستم بانکی و با هزینه بالا تامین می کنیم با سود حدود 28 درصد بوده که هزینه سنگینی است و امیدواریم با حمایت دولت فعالیت های تحقیقاتی را با هزینه کمتری انجام دهیم که می تواند در توسعه صنعت خودروسازی موثر باشد.
جمالی درباره برنامه های صادراتی سایپا افزود : سایپا در 9 سال گذشته برند نخست صادرات کشور را در اختیار داشته است و برغم اینکه بازارهای صادراتی ما در عراق و سوریه توسط دشمنان مورد تهدید واقع شده بازارهای جدیدی را در افریقا و الجزایر طراحی کردیم و امیدواریم سایتی را در الجزایر طراحی کنیم که با ظرفیت تولید سالانه 20 هزار دستگاه حداکثر تا دو سال اینده به بهره برداری می رسد.
وی گفت : متاسفانه صادرات امسال به عراق و سوریه با مشکلاتی همراه شد ولی برنامه صادراتی ما امسال 34 هزار دستگاه است که امیدواریم بصورت سی بی یو صادرات داشته باشیم و در 3 ماه اخیر بیش از 3400 خودرو صادر کردیم که امیدواریم با راه اندازی سایت های نیجریه و اقداماتی در نیجر و پاکستان بتوانیم به اهداف برسیم .