مذاکره راهدای با پلیس راهور برای شناسایی رانندگان پرخطر
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای گفت: محل حادثه نیریز جزو نقاط حادثه خیز نبود و اگر راننده با سرعت مطمئن حرکت می کرد اتفاقی رخ نمی داد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، داوود کشاورزیان بعد از ارائه گزارش میدانی کمیسیون ایمنی راهها درباره دلایل احتمالی حادثه سقوط اتوبوس در نیریز، گفت: براساس آنچه تابلوهای راهنمایی رانندگی میگویند در جادهای با مشخصات عنوان شده سرعت مجاز نباید بیشتر از 50 کیلومتر باشد.
وی با بیان اینکه درحادثه نیریز سرعت راننده بیشتر از 50 کیلومتر بوده است، افزود: نمی توان توقع داشت با سرعت غیرمجاز رانندگی شود و بعد جاده ها طوری طراحی شود که هیچ مشکلی پیش نیاید. این یک توقع غیرواقعبینانه است.
کشاورزیان با اعلام اینکه ما نقاط پرحادثه را طبق یک دستورالعمل مشخص شناسایی می کنیم نه به صورت دستوری، تصریح کرد: محل حادثه جزو نقاط حادثه خیز شناسایی نشده است. اتفاقا یکی از عوامل شناسایی نقاط پرحادثه وقوع تصادف و حوادث در مقاطع قبلی است که در این نقطه تاکنون تصادفی گزارش نشده بود.
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: چند صدمتر پایین تر ازمحل حادثه و در یک پیچ تند 90 درجه سه سال قبل دو دستگاه کامیون در دو شب متوالی به دره سقوط کردند و بعد تصمیم به ایمن سازی این منطقه گرفته شد و تا یک نقطه ای ایمن سازی انجام دادند و قبل و بعد آن دیگر نیازی به این کار نبود. ایمن سازی این نقطه اتفاقا از نوعی بود که قطعا اگر اتوبوس دراین ناحیه سقوط می کرد کنترل می شد.
کشاورزیان ادامه داد : بنا بر این از آنجا که محل حادثه جزو نقاط حادثه خیز نبود اگر راننده با سرعت مطمئن که از سرعت مجاز کمتر است حرکت میکرد چنین اتفاقی رخ نمیداد. از رانندگان میخواهیم دقت کنند آیا با فلان مقدار سرعت ماشین در کنترل آنها هست یا نه؟
*به دنبال برقراری ارتباط بین راهداری و پلیس هستیم
معاون وزیر به موضوع معاینه فنی اشاره کرد و ادامه داد : از مدتها قبل در فکر این بودیم که معاینه فنی را به مراکز خدمات پس از فروش شرکتها وصل کنیم. یعنی یک ارتباط سیستماتیک بین اینها وجود داشته باشد تا هر معاینه فنی فقط مجاز به تایید خودروهای خاصی باشد که برای تایید آن آموزش دیده است و تخصص دارد.
کشاورزیان اظهار داشت : در حال حاضر مراکز معاینه فنی مجازند از پراید تا بالاترین مدل خودروی جدید را بررسی و بدون داشتن تخصص خاصی، برای همه مدلها برگ معاینه فنی صادر کنند.
وی با اشاره به بحث هایی پیرامون اینکه آیا راننده این اتوبوس مجاز به دریافت صدور وضعیت بوده یا خیر، ادامه داد: به دنبال برقراری ارتباط بین راهداری و پلیس هستیم. اگر پلیس راهور کمک کند و راننده ای را که رفتار پرخطر دارد به ما معرفی کند، به محض اینکه رفتار پرخطر گزارش شود پیامی از سوی ما به این فرد ارسال خواهد شد که به منزله یک کارت زرد برای یک بازیکن است. با رفتار پرخطر دوم کارت قرمز را می گیرد و به مدت یک سال تعلیق می شود و بعد با اولین رفتار پرخطر دیگر برای همیشه محروم خواهد شد. برای انجام این کار نیاز به اطلاعات پلیس راهور داریم و امیدوارم هر چه سریعتر مذاکرات ما به نتیجه برسد.