پخش زنده
امروز: -
نشست گرافیک خبری در اداره پژوهش های خبری بهانه ای می شود تا با جلال عطارزاده گفتگویی در خصوص چرایی نوشتن نخستین کتاب گرافیک خبری داشته باشیم .
پژوهش خبری صدا و سیما: با عشق و علاقه برای کار وارد سازمان صداوسیما می شود. در کتابش که با عنوان گرافیک خبر و اطلاع رسان منتشر کرده است. خودش این موضوع را در صفحه 23 کتاب این گونه اشاره کرده است: «شهریور ماه بود و هوا گرم و من درگیر طرح های دانشگاهی بودم. عادت داشتم موقع کار، رادیو گوش بدهم. خبر ناگواری از رادیو پخش شد. شاید بدترین خبر سال 66 همین خبر بود، «کشتار حجاج مکه...». خیلی از این خبر به هم ریختم و حس و شور جوانی و مسئولیتی که به عنوان دانشجوی گرافیک داشتم مرا وادار کرد که برای این موضوع یک کار هنری انجام بدهم و به رونامه برسانم تا با خبرهای مربوط به آن چاپ شود. »
او در ادامه کتاب نوشته است« طرحی که در بالا می بینید دیر آماده شده بود. تقریبا ظهر بود و دیگر کار از کار گذشته بود و روزنامه ها روی گیشه قرار گرفته بود. ولی من کاری را که انجام داده بودم، باید به جایی می رساندم که مورد استفاده قرار گیرد» . خلاصه با هزاران دردسر کار را به پخش خبرصداوسیما می رساند وقتی به خانه می رسد ساعت هفت شب گذشته بوده است و تا ساعت 9 شب منتظر می ماند تا کارش را ازخبر تلویزیون می بیند و این کارگرافیکی چند روز متوالی از تلویزیون پخش می شود و این کار مقدمه ای می شود برای حضور جناب جلال عطار زاده به عنوان گرافیست در خبر صداوسیما .
آقای جلال عطار زاده پس از 25 سال کار در بخش های گرافیک صداوسیما در سال 93 بازنشسته می شود. اما بازنشستگی به معنای آن نیست که کار خود را که با عشق شروع کرده است کنار بگذارد. او اولین کتاب گرافیک خبری را در همان سال با عنوان گرافیک خبر و اطلاع رسان با کمک اداره پژوهش خبری به چاپ می رساند و به تدریس گرافیک به دانشجویان جوان مشغول می شود.
نشست گرافیک خبری در اداره پژوهش های خبری بهانه ای می شود تا با او گفتگویی در خصوص چرایی نوشتن اولین کتاب گرافیک خبری ترتیب دهم و در ذیل سوالات من و جواب های استاد جلال عطار زاده را می خوانید:
-کتاب گرافیک خبر و اطلاع رسان شامل چه مباحثی است؟
عطارزاده: کتاب گرافیک خبر حاصل 25 سال فعالیت حرفه ای در بخش گرافیک معاونت سیاسی صداوسیما است. سال 66 که وارد صداوسیما شدم. گرافیک سنتی شامل کاغذ، مقوا و رنگ بود و تا مدت ها هم این روند ادامه داشت. از همان ابتدای فعالیت نمونه کارهایم را نگه می داشتم. نگاه دانش بیان به کارگرافیک داشتم و انگیزه و نگاه حرفه ای به آینده گرافیک خبر موجب شد تا وقتی به سال های آخر حرفه خبر می رسیدم بتوانم با جمع آوری همه مطالب با پیشنهاد آقای سبقتی قائم مقام معاونت سیاسی سابق کتاب گرافیک خبر و اطلاع رسان را به چاپ برسانم. در این کتاب که نگاه تاریخ شفاهی به گرافیک خبر سازمان دارد. تاریخچه گرافیک سازمان و کارهایی که خودم یا افراد دیگر در تولید آن نقش داشته اند،آورده ام. به شهادت کسانی که کتاب را مطالعه کردند، کتاب مفیدی است. با اینکه کتاب به خاطر تیراژ کم فقط در معاونت سیاسی سابق سازمان توزیع شده است اما معاونت سیما نیز از آن استفاده می کند. خیلی ها الان سراغ کتاب را از من در بیرون سازمان می گیرند، اما متاسفانه در بیرون سازمان کمتر توزیع شده است و کتاب فروشی ها آن را ندارند. به نظرم باید امکانی فراهم شود که کتاب در خارج سازمان برای پاسخگویی به نیاز مخاطب نیز توزیع شود.
- از اولین طرحی که در سال 66 برای حادثه کشتار حجاج کشیدید بفرمایید و اینکه آیا کار گرافیکی جدید برای حادثه منا سال 94 انجام داده اید؟
عطارزاده: کار سال 66 را دوباره طراحی کردم و سعی کردم همان کار را به نوعی به روز کنم که به این شکل شد. ایده من در طرح دوم که سال 94 کشیدم، این بود که آرم سازمان ملل را هم آوردم و در آن نام سال های حادثه اول 1366(1987) و سال 1394(2015)حادثه دوم را ذکر کردم و نمره 2- به سازمان ملل در تصویر دادم و از علامت سوالی استفاده کردم که معلوم نیست که من به عنوان هنرمند با توجه به تکرار این حوادث و سکوت سازمان ملل من در چه سالی نمره منفی سه را به عملکرد سازمان ملل بدهم.
- من کتاب شما را می خواندم به این موضوع پی بردم که شما با عشق خاصی وارد صداوسیما شدید و هنوز این شور و عشق در شما پس از بازنشستگی نیز وجود دارد؟ این موضوع رو تایید می کنید؟
عطارزاده: به نظرم یک تعهد صنفی وجود دارد تا فرد در حوزه ای که مشغول است بهترین کار را انجام دهد. من به کارم هنوز هم علاقه دارم و با دقت شغلم را انتخاب کرده ام. من با گرافیک سعی می کنم اعتقاداتم را بیان کنم و به مبانی اعتقادی هم وفادار باشم. بعد از بیست و پنج سال کار در رسانه ملی، هنوز هم به دنبال آن هستم برای پیشرفت گرافیک خبر کار کنم و تجربیاتم را منتقل کنم و دومین کتاب گرافیک خبری را با عنوان « از کپشن های. خبری تا ویدیوال» در دست تالیف دارم. امیدوارم بتوانم این کتاب را هم به رسانه ملی و دوستان علاقه مند عرصه گرافیک خبری تقدیم کنم.
- وضعیت فعلی گرافیک خبری را چگونه می بینید و چه توصیه هایی برای گرافیک خبری تلویزیون دارید؟
ما باید موضوعاتی که آزموده شده را دوباره نیازماییم. کارهای گرافیست های جوان نیاز به دیده شدن دارد. چون هنرمند نمی تواند بدون تشویق پیشرفت کند. در رسانه ملی نیاز به ایجاد موزه گرافیک و پژوهشکده گرافیک خبر است. لازم می بینم که از پیشکسوتان عرصه گرافیک خبر آقایان گنجی و عظیمی که از ابتدای گرافیک خبر و قبل از ما حضور داشتند تشکر کنم. همچنین از جوانان گرافیست که بعد از ما وارد سازمان شدند و کارهای خوب انجام دادند. در اینجا می خواهم به نام آقایان علیرضا دزیانی، اژدری و قازان چایی اشاره کنم.
گفتگو از هادی البرزی سردبیر گروه رسانه پژوهش های خبری
من این کار جدید را دیده بودم و احساس کردم حرکتی روبه جلو و متفاوت دارد