15 تیر ماه، سالروز ابلاغ سیاست های کلی اصلاح الگوی مصرف:
عوامل و زمینه های مصرف گرایی
عوامل و زمینه های مصرف گرایی در افراد عبارتند از: مد و مدگرایی، الگوگیری از رسانه، رفاه زدگی، تبلیغات ناسالم در سطح بالا و سطح فرهنگ عمومی در حد پایین.
پژوهش خبری صدا و سیما:طراحی الگوی مناسب مصرف و تغییر سبک زندگی مصرفی یکی از ضروریات و الزامات حرکت در مسیر تحقق اقتصاد مقاومتی است، چراکه تغییر رفتار مصرفی می تواند امکان گذار از شرایط سخت اقتصادی را فراهم سازد. بر این اساس، اگر می خواهیم اقتصادی مستقل و به دور از هر گونه وابستگی به خصوص در منابع حیاتی داشته باشیم و اهداف مورد نظر در برنامه های توسعه ای از جمله سند چشم انداز 1404 را تحقق بخشیم، ضروری است برای ایجاد تغییر در شیوه مصرف مطابق با استانداردهای جهانی، اقدامات و برنامه های جدی به صورت کاربردی و به دور از هرگونه شعارزدگی تدوین و اجرا شود؛ که این مهم نیز بدون همکاری و همراهی مسئولان و مردم با یکدیگر امکانپذیر نخواهد بود. در این میان نیز، رسانه می تواند به عنوان مهم ترین ابزار تبلیغات با بهره گیری از دیدگاه ها و نظرات صاحبنظران و متخصصان این حوزه، در معرفی و ارائه الگوهای صحیح مصرفی به آحاد جامعه نقش مؤثری ایفا کند.
پزوهش خبری صدا و سیما:فاطمه حسینی