نماینده بسیج دانشجویی:
دولت، اغلب پاسخگویی به مردم و دانشجویان را شایسته خود نمیداند
نماینده بسیج دانشجویی گفت: دولت، در اغلب بخشها ،پاسخگویی به مردم و دانشجویان را اساسا شایسته خود نمیداند و در چنین وضعی، مطالبهگری موثر که ذاتا متضمن اقدام برای همراه کردن بدنهای از دانشجویان و مردم در جهت انتقاد و نهی از منکر مسئولین است، چه در سطح تبیین و چه در مراتب بالاتر، لاجرم به شکاف میان دولت و ملت منجر میشود.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، احسان ابراهیمی که دیشب به نمایندگی از اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشجویان مستقل در محضر رهبر انقلاب به سخنرانی پرداخت گفت: قوانین شورای عالی انقلاب فرهنگی به بهانههای گوناگون در دانشگاهها زیر پا گذاشته میشود
وی در ابتدای سخنان خود گفت: انقلاب اسلامی نغمهای بود، ناساز در دستگاهی که کوک آن در دستان استکبار بود، بدیهی است که دشمنان با تمامیتِ چنین ایده بنیان افکن و طغیانگری و نه با جزء آن به شدت دشمنی کنند.
این فعال دانشجویی با بیان اینکه پیشرفت انقلاب در گرو دو عامل است، گفت: عامل اول که عامل اصلی و تعیین کننده است مردم مومن به انقلاباند. بحمدالله در این 83 سال، مردم کشور ما انصافا پا پس نکشیدند و در تمامی بزنگاهها، بر اساس فطرت سلیم خود، راه درست را در پیش گرفتند؛ اما باید توجه کرد که در کنار فطرت، عوامل دیگری نیز در شکلگیری اراده مردم موثر است که از مهمترینِ آنها، رفتار کارگزاران نظام است که میتواند الهامبخش باشد، هدایتگری کند و یا خدای نکرده گمراهکننده باشد.
ابراهیمی با اشاره به عامل دوم تصریح کرد: همین کارگزاران نظام و به بیان دقیقتر، نظام سیاسی و سیاستی است که اداره جامعه انقلابی را بر عهده میگیرد.یعنی جمهوری اسلامی که قرار بود و هست که کالبدی برای حمل درونمایه انقلاب باشد؛ با این حساب، انتظار بیجایی نیست که رفتار کارگزاران نیز منبعث از درونمایه نظام و هماهنگ با ایده انقلاب باشد.
نماینده بسیج دانشجویی در این دیدار گفت: بهنظر میرسد با جنگی تمام عیار طرفیم که هدف دشمن از آن، جدا کردن مردم از انقلاب است. بر این اساس، دشمن اولا تلاش میکند بخشی از بدنه مردم و جوانان را که مستعدترند، بهکلی از انقلاب ناامید نماید که مهمترین دستاویز برای تحقق این هدف شوم، فساد و ناکارآمدی نظام اجرایی کشور است.
وی تصریح کرد: قاطبه مردم به راحتی دست از انقلابی که جان و جوانشان را برایش فدا کردهاند نخواهند کشید؛ پس دشمن که از «ضدانقلاب» کردن مردم عاجز است، تلاش میکند تا بدون دستبرد به ظواهر و صورت نظام، آن را از درون تهی و یا بکلی منقلب سازد تا بدین نحو، مردم و جوانان را به نسخهای جعلی از انقلاب، متمایل نماید؛ این یعنی همان استحاله و فروپاشی از درون؛ پدیدهای ناگوار که عمدتا بهواسطه اشغال بزنگاههای تصمیم گیری در فرهنگ و اقتصاد و سیاست توسط کسانی که اساسا اعتقادی به مبانی و جهت گیری انقلاب اسلامی ندارند، رنگ میگیرد و میتوان از آن به شکاف گفتمانی در بدنه تصمیمسازان کشور تعبیر کرد؛ خطری مهلک که از بارزترین مصادیق نفوذ است.
ابراهیمی خاطرنشان کرد: از کجا و با چه شاخصی باید نسبت به نزدیکتر شدن به این پرتگاهها احساس خطر کنیم؟ در پاسخ بایدگفت: ار آنجا که سیاستهایی که درستی آنها برای ما واضح است، اجرا نمیشوند! بعبارت دوم، مشکل در ندانستهها نیست؛ بلکه در عمل نکردن به دانستههاست!
نماینده بسیج دانشجویی با اشاره به مثالی در این زمینه گفت: در موضوع تحریم بانکی و پولی که وابستگیِ نظام بانکی و تجارت خارجی به دلار امریکایی آن را آسیبپذیر کرده است، پیمانهای پولی دوجانبه و چندجانبه میتواند بیش از تیمی از مشکلات را برطرف کند. در کشاورزی که بیش از 70 درصد وابستگی در تامین عذاهای اساسی زمینه بحران را مهیا ساخته، حرکت به سمت خودکفایی در کالاهای اساسی یگانه چاره است.
وی افزود: در مسئله تولید ملی، راه حل، هدایت نقدینگی کشور به سمت تولید توسط شبکه بانکی و با هدایت بانک مرکزی است. در حوزه نفت و گاز، توجه به صنعت پالایش و پتروشیمی و هدایت ظرفیت تولید و استخراج به میادین مشترک، تنها راه گریز از مهلکه خامفروشی است.
ابراهیمی با بیان اینکه برای پاسداری از انقلاب، باید به دو عامل توجه کرد، تصریح کرد: برای مقابله با فساد، یک دیدگاه آن است که با افراد فاسد برخورد شود؛ امری ضروری که میتواند امید طبقات مستضعف را به روح عدالتگسترانه انقلاب، زنده نگه دارد. اما آنچه کاملا مهمتر است، ساختار فاسد و یا «زمینههای امکانبخش فساد» است که بواسطه اشکالات ساختاری نظام تصمیمسازی در کشور شکل گرفتهاند.
این فعال دانشجویی ادامه داد: یک نمونه تاثیرگذار از این اشکالات، مساله «تعارض منافع» است که بر اساس بدیهیات عقلی، زمینه ایجاد فساد خواهد بود. برای مثال نمیتوان از بانک مرکزی انتظار داشت تا تصمیماتی محدودیت ساز برای نظام بانکی بگیرد، چرا که در همه دولتها مسئولان بانک مرکزی خود برآمده از نظام بانکی بوده و ساخت ذهنی تصمیمگیران در آن بهگونهای است که تصمیم خوب را تصمیمی در راستای افزایش قدرت نظام بانکی میدانند؛ بنابراین هر تصمیمی که به محدودسازی رفتار نظام بانکی منتج شود، لاجرم محکوم به شکست است.
وی گفت: در زمینه سلامت برخلاف 45 کشور جهان که بسیاری در زمینه سلامت موفق هم هستند، غالب تصمیمگیران و مجریان آن «پزشک» بوده و در نتیجه بیشتر تلاشها، برنامهها و تصمیمها به سمت تقویت جایگاه درمان سوق مییابد؛ تا جایی که «سازمان نظام پزشکی» که تنها یک صنف است مانند اصناف دیگر کشور، جایگاه تصمیمگیری، اجرا و نظارتِ نظام سلامت کشور را بر عهده میگیرد.
ابراهیمی افزود: در حال حاضر محصول تنها طرح بزرگ سلامت بعد از انقلاب، تحمیل هزینههای گزاف بر کشور برای افزایش غیرمنطقی دریافتی طبقه پزشکان بود که اختلافات درون دولتی حکایت از بحران مالی دولت در پرداخت اعتبارات گام سوم طرح دارد؛ طرحی که باید گفت عملا به ضد خود تبدیل شد.
** حضور نسل چهارم انقلاب در عراق و سوریه حاکی از نفوذ قدرت معنوی انقلاب است
وی گفت: مساله دیگر ابهام در برخی سیاستهای ابلاغی است که زمینه سوء استفادههای شخصی را فراهم میکند؛ برای نمونه، بعد از 83 سال از انقلاب اسلامی، هنوز نمیتوان به صراحت گفت که آیا اصل «غیرانتفاعی بودن» مشارکت خصوصی در آموزش و پرورش باید همچنان در تاسیس و اداره مدارس غیردولتی حاکم باشد و یا سرمایهگذاری در این بخش با هدف استحصال سود، از منظر سیاستهای کلان جمهوری اسلامی، امری موید شمرده میشود؟
نماینده بسیج دانشجویی با بیان اینکه شکاف فکری و گفتمانی در بدنه تصمیمگیری، متاسفانه به صورت گستردهای خسارت میآفریند، گفت: در حوزه مسکن، علیرغم آنکه قانون اساسی، نظام اسلامی را موظف به تأمین «مسکنِ متناسب با نیاز مردم» کرده است، اما پیدا میشوند وزرا و مسئولینی که قائل به نقش دولت در مسکن نیستند و از بن دندان به بازارِ آزاد در مسکن اعتقاد داشته و لذا هیچ تلاشی برای تحقق منویات قانون اساسی نمیکنند.
وی ادامه داد: در کشاورزی، با وجود تاکید حضرت امام و حضرتعالی بر ضرورت خودکفایی که در سیاستهای ابلاغی نیز منعکس است، هستند افرادی با سابقه وزارت و صاحبتاثیر که از «مزخرف بودن خودکفایی» صحبت میکنند.در فرهنگ و هنر، درست برخلاف تاکیدات صریح و ضمنی حضرتعالی بر حمایت از ظرفیتهای خودجوش مردمی و هنرمندان انقلابی، حمایت از تولیدات مسموم و باصطلاح هنرمندانی که با انقلاب و انقلابیگری بیگانهاند، در پیش گرفته میشود.
ابراهیمی تاکید کرد: در دانشگاهها، قوانین مصرح شورای عالی انقلاب فرهنگی به بهانههای گوناگون و بهراحتی زیر پا گذارده میشود که برگزاری اردوهای مختلط تحت لوای اردوهای علمی تنها یک نمونه است. مشکل آنجاست که آقایان درست در بزنگاه اجرای سیاستها و قوانین ابلاغی تحلیلگر میشوند و این در حالی است که بسیج دانشجویی بارها و بارها از اغلب کسانی که ذکرشان رفت، دعوت نموده تا تحلیلهایشان را بشنود و نقد کند، اما در دانشگاه و نه مرحله اجرا! انبوه دعوتنامههای بیپاسخ دانشجویان دانشگاههای گوناگون سراسر کشور، از این طنز تلخ حکایت میکند.
وی گفت: لازم است تکلیفمان را با کسانی که بهعنوان مجری سیاستها و قوانین ابلاغی از بیتالمال حقوقهای نجومی میگیرند، ولی در اجرا کارشکنی میکنند، یکسره کنیم. به نظر ما، راهکار اساسی برای مقابله با تهدیدهای پیشگفته، دنبال کردن مسئله شفافیت در قامت یک راهبرد ملی است؛ چاره، تنها در باز کردن پای مردم به عرصه نظارت عمومی است که مستلزم شفاف بودنِ اطلاعات مربوط به گرههای تصمیمسازی، و رویههای تصمیمگیری در کشور است.
نماینده بسیج دانشجویی ادامه داد: موضوعی که خود نیازمند تحولی اساسی در دو ساحت یکی قوانین، ساختارها، سختافزارها و نرمافزارهای مورد نیاز، رفع تعارضات نظری مربوطه و... و دیگری، گفتمان حاکم بر کشور در این زمینه که با طرح موضوع بهعنوان رویکرد کلان کشور و انعکاس در محافل گوناگون، زمینه این امر مبارک فراهم میشود.
**اگر طرح اعلان دارایی مسئولین تصویب شده بود، شاهد حقوقهای نجومی نبودیم
وی با بیان اینکه اگر اعلان دارایی مسئولین در مجمع تشخیص نظام تصویب شده بود، امروز نیازی به برخورد با افتضاح حقوقهای نجومی نبود، گفت: اگر صحنه تصمیمگیری به روشنی در معرض اطلاع عمومی بود، دولت و رئیس محترم آن که با اصرار و علیرغم بدبینی رهبری برجام و مذاکره با شیطان را بهعنوان راهکاری بر معضلات معیشتی مردم در پیش گرفتند، مسئولیت شکست ایده خود را قبول میکردند.
ابراهیمی در بخش دیگری از سخنان خود با ارائه پیشنهاداتی گفت: بسیج دانشجویی در سال گذشته تلاش نمود تا با الهام از فرامین حضرتعالی، به دو وظیفه گفتمانسازی و مطالبهگری بپردازد؛ اما در این مسیر با چالشها و ابهاماتی مواجه بود که این جلسه، فرصتی است مغتنم برای پرسیدن آنها از محضر ولی امر.
نماینده بسیج دانشجویی تصریح کرد: دولت، در اغلب بخشها ،پاسخگویی به مردم و دانشجویان را اساسا شایسته خود نمیداند؛ در چنین وضعی، مطالبهگری موثر که ذاتا متضمن اقدام برای همراه کردن بدنهای از دانشجویان و مردم در جهت انتقاد و نهی از منکر مسئولین است، چه در سطح تبیین و چه در مراتب بالاتر، لاجرم به شکاف میان دولت و ملت منجر میشود که با نص توصیه حضرتعالی ناسازگار است.
وی گفت: برای حل چنین تعارضی، آیا باید از واقعیات سرنوشتساز کشور به نفع حاکمیت چشم پوشید و یا نارضایتی و گاه نومیدی بخشی از مردم نسبت به کارآمدی و صداقت دولت را جریمه فرار مسئولین از پاسخگویی تلقی کرد؟
این فعال دانشجویی خاطرنشان کرد:حضرتعالی بارها برلزوم رعایت قانون در پیگیری مطالبات دانشجویی تاکید فرمودهاید که نصبالعین است؛ معالوصف، معضلی که رعایت این فرمان را چالشبرانگیز ساخته، وابستگی شدید برخی از ظواهر قانونی به سلیقه سیاسی مجری که اغلب خود موضوع اعتراض است.
ابراهیمی افزود: نمونه این امر در جریان اعتراض به مدل قراردهای نفتی رخ داد؛ آنجا که دانشجویان پس از ماهها کار کارشناسی و پیگیریِ ناکام تذکرات و اصلاحات پیشنهادی، دست آخر و در آستانه نهایی شدن خسارت پیشبینی شده، اقدام به تجمعی ساکن و بدون اخلال در نظم شهری نمودند که پیش از شکلگیری، با برخورد خشن و عجیب و غریب نیروهای نظامی تحت امر دولت مواجه و روانه بازداشتگاه شدند.
وی ادامه داد: تجربههایی از این دست، برخی از دانشجویان را به این نتیجه رسانده که مطالبهگری دانشجویی در نبود حمایت قانون، عملا بیتاثیر خواهد بود و این، به مرگ انگیزه فعالیت در تشکلهای انقلابی منجر خواهد شد. در چنین وضعی، آیا باید موقتا از مطالبه و نقد انحرافات سرنوشتساز دست شست و یا میتوان در موارد مشابه به ایجاد ظرفیتهای قانونی یا نظارتی جدید که مشخصا از مقام اجرایی استقلال کافی داشته باشند، امیدوار بود؟
این فعال دانشجویی در پایان گفت: گسیل خیل جوانانی از نسل چهارم انقلاب به جبهههای نبرد علیه مزدوران آمریکا در عراق و سوریه، حکایت از نفوذ قدرت معنوی انقلاب در دلهای این نسلِ انقلاب ندیده، علیرغم انبوه مصلحتاندیشیهای دیپلماتیک دولتی و غیردولتی دارد؛ از اینکه نسل چهارم انقلاب، فراتر از مرزها و رنگها، بیصبرانه مترصد جایگاه و ماموریت خود در نظم نوینی است که انقلاب بر منطقه حاکم خواهد ساخت.