تحقیقی در کانادا نشان می دهد استرس و تنش آموزگاران بر دانش آموزان تاثیر می گذارد
به گزارش
سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ به نقل از رادیوکانادا؛ دانشگاه بریتیش کلمبیا تحقیقی منتشر کرد که ارتباط میان استرس در میان معلمان و دانش آموزان را آشکار می کند. اوا اوبرل، استاد دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه بریتیش کلمبیا در این تحقیق 400 نمونه بزاق را از دانش آموزان دوره ابتدایی جمع آوری و بررسی کرد.
نتایج بدست آمده از وجود سطح بسیار بالای کورتیزول، هورمون مرتبط با استرس، در میان دانش آموزان مقطع ابتدایی که معلمانشان نشانه هایی از خستگی و فرسودگی شغلی از خود نشان داده بودند حکایت می کرد.
این پژوهشگر می گوید: این احتمال وجود دارد معلمانی که نشانه هایی از خستگی از خود نشان می دهند مشکلات بیشتری برای پاسخگویی موثر به نیاز دانش آموزان و اداره کلاس خواهند داشت. همه این علامت ها می تواند به ایجاد محیطی تنش زا برای کودکان منجرشود.
بر اساس این تحقیق، بسیاری از دانش آموزان با حالت تنش و اضطراب وارد کلاس می شوند، برخی از آنها نیز اختلالات روانی از خود نشان می دهند. چنین وضعی با استرس معلمانی که باید کلاس را اداره کنند اضافه می شود.
در چنین حالتی دور باطل ایجاد شده و معلمان و دانش آموزان در فضایی پرتنش با یکدیگر تعامل می کنند که بسیار مسری است.
این تحقیق در نتیجه گیری خود بر لزوم حمایت مناسب از آموزگاران در برابر چنین شرایطی و نیز ایجاد محیطی آرام برای یادگیری، موفقیت و سلامت دانش آموزان تاکید می کند.