جنایتی که 12 تیر 67 در خلیجفارس رخ داد؛
هواپیمای ایران با 298 مسافر از رادارها محو شد
دریاسالار «ویلیام کراو» رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا در دوره زمامداری ریگان در گفتوگو با شبکه «بیبیسی» تأکید کرد: ناو وینسنس بدون هیچ علت روشنی با وجود برخورداری از توپها و موشکهای دوربرد، وارد آب های ایران شده بود.
به گزارش خبرنگار
خبرگزاری صداوسیما، بیست و هشت سال پیش در چنین روزی، هواپیمای مسافربری ایرباس جمهوری اسلامی ایران بر فراز آبهای خلیج همیشه فارس مورد حمله وحشیانه ناو وینسنس امریکا قرار گرفت.
* یکشنبه دوازدهم تیرماه 1367 بندرعباس
در 12 تیر 1367 هواپیمای ایرباس 300 متعلق به هواپیمای جمهوری اسلامی ایران در فرودگاه بندرعباس به زمین نشست و طبق برنامه پیشبینی شده، قرار بود این هواپیما با شماره پرواز 655 با 298 سرنشین (156 مرد، 57 زن، 59 کودک 2 تا 12ساله و هشت کودک زیر دو سال و 44 نفر با ملیتهای یوگسلاو، پاکستانی، هندی، عرب و 16 خدمه پروازی) در ساعت 10 صبح به مقصد دبی پرواز کند.
* ساعت 10 صبح (بندرعباس)
هواپیمای جمهوری اسلامی ایران پرواز 655 با 15 دقیقه تأخیر در ساعت 10 و 5 دقیقه از برج مراقبت فرودگاه بندرعباس تقاضای پرواز کرد، مدت پرواز تا دوبی 30 دقیقه و حداکثر ارتفاع، 14هزار پا تعیین شد.
در ساعت 10و 17 دقیقه، هواپیمای ایرباس 300 به پرواز درآمد. دقایق نخستین پرواز و مراحل اوجگیری تا ارتفاع 12 هزارپایی مطابق طرح پرواز انجام شد و خلبان به طور پیوسته با برج مراقبت فرودگاه بندرعباس و مرکز کنترل راه های هوایی ایران و امارات در تماس بود.
* ناو آمریکایی وار آب های سرزمینی ایران در خلیج فارس شد
ناو جنگی آمریکایی «وینسنس» که در تاریخ هفتم خرداد از بندر «سندیهگو» وارد خلیجفارس شده بود، به قصد ماجراجویی هوایی به آبهای سرزمینی ایران نزدیک شد.
"ایچنرمارک" قلب این رزمناو به شمار میرفت. وظیفه اصلی آن، کشف هدفهای پرنده، اعم از موشک، هواپیما و پردازش اطلاعات، تعقیب صدها هدف به طور همزمان و کنترل آتش آنها بود، همچنین این رزمناو به موشکهای زمین به هوا با برد 408 کیلومتر مجهز بود.
چند لحظه پیش از ورود هواپیمای ایرباس 300 به منطقه کنترل هوایی امارات، در محلی به نام «مولبیت» خلبان به مرکز کنترل هوایی کشور اطلاع داد که قصد دارد به 14 هزارپایی صعود کند.
* ساعت 10 و 22 دقیقه (خلیجفارس)
در این لحظه ناو وینسنس که خود را به بهترین و نزدیکترین موقعیت رسانده بود، به دستور ناخدا «ویل راجرز» فرمانده ناو، موشک استاندارد 2 به سوی پرواز 655 شلیک کرد. ناگهان هواپیما از صفحه رادارهای زمینی محو شده و در طوفانی از دود و آتش به پهنه آبهای نیلگون خلیجفارس فرو رفت.
با اطلاع نیافتن از سرنوشت هواپیما، برج مراقبت فرودگاه بندرعباس، در تماس با دبی، پیگیر سرنوشت پرواز 655 شده ولی آنها اظهار بیاطلاعی کردند. بلافاصله ستاد تأمین استان هرمزگان وضعیت اضطراری اعلام و فعالیت خود را آغاز کرد.
با شناسایی دقیق محل سقوط، بالگردها و شناورها به موقعیت 26 و 42 عرض شمالی و 56 درجه و 3 دقیقه طول شرقی منتقل شدند.
بلافاصله پس از این جنایت هولناک، مقامات آمریکایی اعلام کردند که یک فروند هواپیمای اف 14 جمهوری اسلامی ایران را مورد هدف قراردادهاند. پس از روشن شدن نوع هواپیما، آمریکایی ها سعی کردند تا به نحوی وانمود کنند که در این مورد مرتکب اشتباه شدهاند، اما شواهد بعدی، این نظر آنان را کاملاً مردود جلوه داد.
بعد ها، دریاسالار «ویلیام کراو» رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا در دوره زمامداری ریگان در گفتوگو با شبکه «بیبیسی» تأکید کرد: ناو وینسنس بدون هیچ علت روشنی با وجود برخورداری از توپها و موشکهای دوربرد، وارد آب های سرزمینی ایران شده بود.
مقامات آمریکایی که سرنگونی یک هواپیمای مسافربری کرهجنوبی در سال 1362 را «بربریت» نامیدند و تحریم بینالملل خطوط هواپیمایی شوروی سابق را خواستار شوند. پس از ارتکاب جنایت حمله به هواپیمای مسافربری ایران سعی کردند با توسل به تبلیغات کذب و طرح ادعاهای بیاساس، فاجعه را کوچک و کشتار 298 انسان بیگناه را که در نوع خود در تاریخ هواپیمای غیرنظامی بیسابقه است، امری عادی جلوه دهند.
* حقوق بشر دروغین آمریکا
در شهریور 62 یک هواپیمای بوئینگ 747 شرکت هواپیمایی کرهجنوبی (ک.ال.ال) در حالی که با 269 مسافر از مسیر عادی خود منحرف شده بود و حدود 500 کیلومتر مسافت را زمانی نزدیک به دو ساعت در داخل خاک شوروی سابق طی کرده بود، به علت بیتوجهی به اخطارهای مکرر هواپیماهای شکاری این کشور؛ با شلیک سیستم دفاع موشکی شوروی سرنگون شد.
در این ماجرا ریگان ابراز عقیده کرد که هیچ مطلبی نمیتواند توجیهکننده سرنگون ساختن هواپیمای غیرمسلح باشد.
وی اعلام کرد: شوروی (سابق) با حمله به هواپیمای مسافربری، دست به عملی تروریستی زده است و یکی از اعضای کمیته امور خارجه مجلس آمریکا، دولت این کشور را به مقابله به مثل ترغیب کرد.
تبلیغات وسیع آمریکا در این باره، تا شش ماه ادامه داشت. شورای امنیت پیرامون این واقعه و برای محکوم کردن عمل شوروی (سابق) چهاربار تشکیل جلسه داد و متحدان اروپایی آمریکا درباره این موضوع شدیداً واکنش نشان دادند.
آمریکا برای رسیدن به اهدافش از بهکارگیری هیچ وسیلهای ابا ندارد؛ حقوق بشر، حقوق بینالملل، وجدان بینالملل و افکار عمومی در راستای اهداف مذبور توجیه و یا سرکوب میشوند.
در فاجعه پرواز شماره 655 ایرباس ایرانی ، اساسیترین حقوق بشر پایمال و حقوق بینالملل به بازیچه گرفته شد؛ وجدان بینالمللی مجبور به سکوت شد و افکار عمومی منحرف شد؛ سایر دولت های جهان با بیتفاوتی خود، میدان را برای ارائه چنین بازیای از سوی آمریکا بازگذاشتند و این گویای این حقیقت تلخ است که حقوق بشر تحریف شد و حقوق بینالملل بهراحتی قابل نقض است.
واشنگتن هنوز هم واقعیت نقض حقوق بشر در مورد ایرباس را رد میکند. در حالیکه با تعریفهای خاص خود حتی در امور داخلی دیگر کشورهای جهان از ایران گرفته تا چین دخالت کرده و هیچگونه انتقادی در مورد اقدامات سبعانه پنتاگون را نمیپذیرد.
فاجعه حمله موشکی به هواپیمای مسافربری ایران در آب های سرزمینی کشورمان در خلیج فارس، مهمترین مورد نقض حقوق هواپیمای کشوری در تاریخ محسوب میشود.
فرمانده ناو وینسنس به پاس این جنایت نشان لیاقت گرفت و پرصداترین محافل سیاسی غرب در مقابل این فاجعه سکوت کردند.
در جنگ کسانی که خواب میمانند یا با ندای دوستانشان از خواب بیدار میشوند یا با تیر خلاص دشمن
امیدواریم با ندای دوستان بیدار شوند