رونق بخشی تیمهای ملی به بازار پوشاک ورزشی
تولیدکننده های پوشاک ورزشی بر این باورند که تیمهای ملی و باشگاههای مطرح داخلی، لباس برندهای خارجی را بر تن میکنند و این موضوع به تولید پوشاک ورزشی ایرانی آسیب زده است.
به گزارش خبرنگار
خبرگزاری صدا و سیما؛ هادی توفیقی، تولیدکننده پوشاک ورزشی با برند "آراز" درباره شرایط حاکم بر بازار این گونه لباس ها گفت: بیش از 16 سال است که در حوزه تولید پوشاک ورزشی فعالیت دارم و از نزدیک شاهد نوسانات حاکم بر بازار آن بودهام.
توفیقی افزود: متأسفانه در سالهای اخیر شاهد یک حرکت پرسرعت در استفاده از لباس ورزشی با برندهای مطرح خارجی بودهایم که بیشک تیمهای ملی به عنوان شاخصترین مخاطب در دامن زدن به این مسئله نقش بسزایی دارند.
وی با اشاره به حرف و حدیثهای بسیار در طراحی و دوخت لباستیمهای ملی گفت: تیمهای ملی و باشگاههای مطرح داخلی، لباس برندهای خارجی را بر تن میکنند و این موضوع به تولید پوشاک ورزشی ایرانی ضربه وارد کرده است.
این درحالی است که امروزه تولیدات ورزشی داخلی از سطح قابل قبول کمی و کیفی برخوردار است و به رغم بی توجهی مسئولان ورزشی کشورمان به برندهای داخلی ورزشی، مسئولان ورزشی کشورهای دیگر قدر عیار لباس های داخلی را می دانند.
توفیقی گفت: بیش از تیمهای داخلی، مسئولان ورزشی کشورهایی همچون افغانستان، عراق و ترکمنستان از ما خرید میکنند که اتفاقاً بازخوردهای بسیار خوبی را هم شاهد بودهایم و رونق بازار پوشاک ورزشی و بهبود وضعیت اقتصادی کشور از دریچه این حوزه، تنها از مسیر تبلیغات داخلی انجامپذیر است که معتقدم بهترین تبلیغ، استفاده تیمهای ملی از آنها است.
استفاده از طراحان و تولید کنندگان لباس ایرانی برای پوشاک ورزشی تیم های ملی یکی از دغدغه های کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور است به طوریکه حمید قبادی دبیر این کارگروه، لباس ورزشی را یک عنصر رسانهای و فرهنگی می داند که تا کنون در طراحی آن غفلت صورت گرفته است.
مدیران و مسئولانی که در ساختار سیاستگذاری کشور نقش دارند باید از اهمیت موضوع لباس اطلاع داشته باشند زیرا مد و لباس ابزاری است که به عنوان یک قدرت نرم شناخته میشود و نقش مهمی در فرهنگ جامعه دارد
حمید قبادی گفت: مدیران و مسئولانی که در ساختار سیاستگذاری کشور نقش دارند باید از اهمیت موضوع لباس اطلاع داشته باشند زیرا مد و لباس ابزاری است که به عنوان یک قدرت نرم شناخته میشود و نقش مهمی در فرهنگ جامعه دارد.
موضوع لباس ورزشی در کشور ما موضوعی است که کمتر مورد توجه قرار گرفته است در حالی که هیچ تیم ورزشی وجود ندارد که بتوان لباس را به عنوان یکی از عناصر هویتی آن حذف کرد.
دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور افزود: توجه به پوشاک و لوازم ورزشی استاندارد با اینکه اهمیت بالایی دارد اما مالکیت معنوی؛ حلقه مفقوده در حوزه لباس به خصوص لباس ورزشی است که باید به آن توجه بیشتری شود.
سرمایههای انسانی مهمترین رکن در مسئله مد و لباس است که مسئولان و مدیران در ساختار و سیاستگذاری آن نقش اساسی دارند
قبادی با اشاره به اینکه توجه به پوشاک ورزشی اتفاقات مهم دیگری را هم رقم خواهد زد گفت: سرمایههای انسانی مهمترین رکن در مسئله مد و لباس است که مسئولان و مدیران در ساختار و سیاستگذاری آن نقش اساسی دارند.
در موضوع لباس ورزشی نیز باید سیاستگذاری کلان انجام شود تا همافزایی ارزشمند حقوقی و اجرایی را شاهد باشیم.
برگزاری نخستین نمایشگاه پوشاک و لوازم ورزشی می تواند خلاء موجود در این حوزه را رفع کند. نمایشگاهی که قرار است از 2 تا 5 مرداد 1395 به مدت 4 روز در محل مصلی امام خمینی (ره) واقع در خیابان بهشتی برگزار شود.
اکنون که در آستانه برگزاری نخستین نمایشگاه پوشاک و لوازم ورزشی هستیم این اقدام می تواند سرآغازی باشد برای توجه نهادهای تأثیرگذار در مقوله پوشاک ورزشی تیم های ملی که بتوانند در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی در حوزه پوشاک ورزشی گامی بلند و مؤثر بردارند.
علاقهمندان برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبتنام و مشارکت در نمایشگاه میتوانند با شمارههای 22883093 و 22855862 دبیرخانه اجرایی نمایشگاه تماس بگیرند.
گزارش از: زهرا شفیعی