رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: به مرحله تحول و تکامل خدمترسانی در حوزه ثبت دفتری رسیده ایم. احمد تویسرکانی افزود : با همت عزیزان در کانون سردفتران و دفتریاران و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور توانستیم به مرحله تحول و تکامل خدمترسانی در حوزه ثبت دفتری برسیم.
وی با بیان اینکه ثبت مالکیتها باید جایگاه خوبی پیدا کند تا همه مردم به این نهاد اعتماد کامل کنند و مرجع مورد اعتماد عامه مردم باشد گفت: اقداماتی که دراین حوزه انجام میشود بسیار مهم و با ارزش است و میتواند مبنای بسیاری از تصمیمگیریهای مهم در کشور باشد.
رئیس سازمان ثبت اسناد با بیان اینکه امروز در حوزه سردفتری از یک فضای سنتی و شرایطی که سالها در این دفاتر حاکم بود ، به یک فضای جدید وارد شده ایم افزود : این موضوع باعث شده تا کارها با سرعت ، دقت و امنیت بیشتری انجام شود .
وی ادامه داد: در واقع کار از یک فرایند محدود و سنتی که امکان خدشه و تضییع حقوق در بخش هایی وجود داشت امروز به سمت دقت و امنیت بیشتر گرایش پیدا کرده است که باعث اعتماد بیشتر مردم به ثبت رسمی خواهد شد .
تویسرکانی با بیان اینکه ما نیازمند توسعه ثبت رسمی در کشور هستیم گفت: این موضوع همواره مورد تاکید قرار گرفته و حتی در ابلاغ سیاست های مقام معظم رهبری برای تدوین برنامه ششم توسعه در بند 67 به شکل جدی تاکید شده است.
وی افزود: توسعه جامعه و افزایش جمعیت اقتضا میکند که ما یکسری التزامات دقیق تری را ایجاد کنیم که کمتر موجب تولید پرونده و بینظمی در جامعه شود که این امر یکی از موضوعات مهم ثبت رسمی است.
رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با بیان اینکه برخی از مشکلات ناشی از بینظمیهای حقوقی و عدم التزام به ثبت رسمی در معاملات است گفت: نظام سردفتری یک نظام ریشهدار ، طولانی و با قدمت زیاد است که اقتضائات امروز جامعه با زمان وضع قانون ثبت اسناد و املاک در سال 1290 و بعد از آن بسیار متفاوت است.
وی با بیان اینکه امروز مراودات و نیازمندی های جامعه با گذشته بسیار متفاوت شده است افزود: امروز دیگر نمی توانیم با همان شیوه های چند دهه قبل مردم را راضی کنیم و در واقع جامعه امروز ما با 80 سال پیش فرق کرده است و باید سعی کنیم با استفاده از روشهای جدید مردم را راضی نگه داریم .
تویسرکانی ادامه داد : این موضوع نیازمند تحول و کیفیسازی متناسب با نیازهای جامعه است.
معاون رییس قوه قضاییه با بیان اینکه خوشبختانه در همه بخشهای خدمترسانی در سازمان ثبت اسناد و حوزه دفاتر اسناد رسمی تحولات شروع شده است گفت: شاید در ابتدا برخی تصور میکردند که این اقدام عملی نیست اما مهم این است که این تحول ایجاد شده و بسیاری از دغدغه ها در حوزه سردفتری از بین رفته است.
وی افزود: پیش از این شاهد بودیم عزیزانی وارد این حوزه شدند و شاید متوجه خطراتی بودند که بعضاً ممکن بود برخی با هویت جعلی سندی را ثبت کنند و برای آنها مشکلاتی را ایجاد کند اما امروزه در حوزه ممنوع المعامله ها ، تشخیص هویت اشخاص ، جعل اوراق بهادار، ثبت و ضبط سوابق از مجموعه نرمافزارها و سیستمهای مناسب برخوداریم که مطابق با فناوری های روز است .
تویسرکانی گفت: در مجموعه سازمان ثبت که نامش در گذشته با کاغذ و دفتر عجین بود امروزه قدم های موثری در حوزههای مختلف برداشته شده که ایجاد آرشیو ، بانک اطلاعاتی از مجموعه این اقدامات است .
وی افزود: همچنین امروزه به منظور کیفی سازی در نگهداری و حفظ اسناد در سازمان ثبت اسناد و املاک در حال تصویربرداری و آرشیوبرداری از سوابق اسناد ثبت شده هستیم.
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با بیان اینکه دو مقوله مهم در حوزه دفاتر اسناد رسمی داریم گفت : یکی سوابق دفاتر املاک ادارات ثبت است که هم اکنون حدود 300 میلیون سابقه ثبتی در دفاتر اسناد رسمی داریم و دیگری دفترخانه های اسناد رسمی است که صد هزار دفتر اسناد رسمی داریم که برای جلوگیری از خدشه وارد شدن به این سوابق باید به صورت الکترونیکی آنها را ثبت و ضبط کنیم.
وی به تبدیل دفاتر از شیوه سنتی به مدرن اشاره کرد و افزود: دو سوم آن تصحیح شده است اما هنوز توفیق اصلاح همه آنها را نداشتیم .
تویسرکانی با بیان اینکه برای اصلاح این عقبه سنتی هنوز نیاز به کمک مردم داریم گفت: در آینده نزدیک نیازمند این هستیم تا افرادی که سند مالکیت دفترچه ای در اختیار دارند برای تغییر آن به دفاتر مراجعه کنند که در آن زمان میتوانیم بگوییم صد درصد سوابق ثبت و ضبط ما تغییر کرده است .
وی افزود: شاید امکان حضور فیزیکی مردم در ادارات نباشد حتما یک ارگانی را ایجاد خواهیم کرد که مردم بتوانند این سوابق را در آنجا درج کنند و ما توسط ایمیل یا تلفن ثبت این درجیات را به آنها اطلاع دهیم.
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: تاکنون، حدود 12 میلیون سند مالکیت جدید صادر شد و 18 الی 20 میلیون سند مالکیت دفترچه ای نیز در اختیار مردم است .
احمد تویسرکانی درباره روند الکترونیکی شدن ثبت اسناد افزود: سازمان ثبت اسناد خدمات بسیار وسیعی را به مردم ارائه می دهد، طوری که همه مردم در حوزه ثبت املاک ، اسناد ، شرکت ها ، اختراعات و ازدواج و طلاق با خدمات سازمان ثبت در ارتباط هستند .
وی گفت: ما یک فعالیت یکصد ساله در حوزه ثبت به شکل سنتی و دفتر و کاغذی داشتیم که برای برون رفت از این شرایط باید کار را سامان می دادیم که بخشی از اقدمات ناظر بر تبدیل سوابق سنتی به آرشیو الکترونیک و بانک های جدید و بخشی نیز فعالیت های جاری بود که خوشبختانه در غالب دهها پروژه این کارها انجام شد.
تویسرکانی افزود: یکی از پروژه های که در هفته قوه قضائیه در اول تیر اجرایی شد خوشبختانه بحث تبدیل دفاتر املاک سنتی و کاغذی به دفتر الکترونیک اسناد و بازداشتی بود .
وی گفت: اگر در گذشته کسی می خواست ملکی را به رهن بگذارد یا به جهت وثیقه بازداشت کند باید تمام فرایندها در دفاتر کاغذی ثبت می شد یا حتی نقل و انتقال ثبت صورت می گرفت و باید در یک دفتر املاک نگارش می شد که خوشبختانه همه اینها متحول و موجب یک کار عظیمی شد که هم مجموعه فعالیت های یکصدساله در حوزه ثبت املاک را به شکل دیجیتال ساماندهی کنیم طوری که از این به بعد نگارش این دفاتر از بین رفته است .
معاون رئیس قوه قضائیه گفت : پروژه بعدی که در ماه های آتی در کارهای مقدماتی ثبت اسناد در دفاتر اسناد رسمی انجام می دهیم ، کار ثبت الکترونیک اسناد ساماندهی شده است .
تویسرکانی افزود : خوشبختانه اوراق بهادار ، مکاتبات و استعلامات که به شکل کاغذی صورت می گرفت همه اینها حذف شده است و به شکل دیجیتال در محیط مجازی با امضای الکترونیک انجام می شود .
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با بیان اینکه اکنون سیستم تشخیص هویت به شکل اتوماتیک در مجموعه ساماندهی شده است، ادامه داد : بحث اعمال احکام ممنوعیت معامله افرادی که به موجب حکم قضایی ممنوع المعامله شده اند ، به شکل الکترونیک و هوشمند اعمال می شود .
تویسرکانی گفت : اقدامی که ان شاء الله در پروژه بعدی انجام خواهیم داد حذف دفتر نهایی ثبت اسناد است آنجا که مردم یادداشت می کنند "ثبت با سند برابر است" دیگر این نیز در مرحله آتی از دفتر حذف خواهد شد.
وی افزود: پروژه سختی که در پیش رو داریم و نیازمند کمک و مساعدت دولت و مجلس هستیم در حوزه دفاتر اسناد رسمی است چراکه با حدود 300 میلیون سابقه ثبت در دفاتر اسناد رسمی مواجه هستیم که نیاز داریم این سوابق را عکسبرداری کنیم و به شکل بانک ها قابلیت جستجوی سریع و حفظ این سوابق را داشته باشیم که حتما در پروژه بعدی این کار را انجام خواهیم داد .
معاون رئیس قوه قضائیه گفت : در حوزه تعویض اسناد مالکیت دفترچه ای نیز به موجب قانون باید تمام اسناد مالکیت منگوله دار را تعویض کنیم که این تعویض بسیار ارزشمند خواهد بود .
تویسرکانی افزود : برخی از املاک که در گذشته به ثبت رسیده آن دفترچه ها به شکل دست نویس بوده است که در برخی از اینها ایرادی از نظر ثبت مشخصات مالکین وجود دارد یا کد ملی مالکین درج نشده است .
وی ادامه داد : ضمن اینکه تمام حدود این املاک توصیفی است در حالی که در اسناد مالکیت جدید با "جی پی اس" مختصات جغرافیایی ملک را ثبت می کنیم و مشخصات دقیق مالکین ثبت می شود که با روش های متعدد در حال تعویض این اسناد هستیم .
تویسرکانی گفت : خوشبختانه تاکنون حدود 12 میلیون اسناد مالکیت جدید دست مردم دادیم و هنوز حدود 18 الی 20 میلیون سند مالکیت دفترچه ای در اختیار مردم است که باید با ساز وکار این اسناد نیز تغییر کند .
وی افزود : حتما در آینده سایتی را افتتاح خواهیم کرد و از مردم خواهیم خواست یکسری مشخصات (اسناد ملکی)را در این سایت وارد کنند و بعد فراخوان خواهیم کرد و کد رهگیری خواهیم داد تا ان شاء الله تمام مردم اسناد مالکیت دفترچه ای خود را تعویض کنند که این کار نظام جدیدی در حوزه ثبت مالکیت ها در کشور صورت خواهد داد .
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت : با این کار بسیاری نزاع ها ، اختلافات و پرونده های که در دستگاه قضایی وجود دارد و هزینه های پنهانی که به جامعه و مردم تحمیل می شود از بین خواهد رفت .