ورود 500 دستگاه واگن دست دوم از اروپا به ایران موضوعی است که فعالان صنعت واگن سازی را نگران و هشدارهای مکرر آنان را به دنبال داشته است.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیماگفته می شود برای پاسخ دادن به نیازهای حمل و نقل ریلی کشور برای 5 سال آینده حداقل هزار و 500 واگن جدید در کشور نیاز است.
این سئوال در ذهن تداعی می شود که چرا یک شرکت بهره بردار واگن دست دوم می خرد و از خرید واگن های نوپرهیز می کند؟ چرا از تولیدکنندگان داخلی نمی خرند؟
مختاری مدیر عامل یک شرکت واگن سازی در این زمینه به رادیو اقتصاد گفت: با توجه به مشکلاتی که هم اکنون در بحث بهره برداری وجود دارد خرید واگن نو برای شرکت های بهره بردار از لحاظ اقتصادی به صرفه نیست.
وی افزود: شرکت های بهره بردار واگن های دست دوم را با قیمت بسیار ارزان از کشورهای خارجی خریداری و در داخل بازسازی و استفاده می کنند.
مختاری اظهار داشت : در حال حاضر بخشی از ظرفیت کاری شرکت های واگن سازی کشور با بازسازی واگن های وارداتی دست دوم پوشش داده می شود.
وی در ادامه از وجود 6 واحد واگن سازی در ایران خبر داد و افزود: ظرفیت واحدهای واگن سازی کشور امروز به راحتی پاسخگوی نیاز شرکت های بهره بردار بوده و نیازی به واردات واگن از خارج نیست.
موسوی نژاد مدیر عامل شرکت حمل و نقل ریلی رجا نیز در مصاحبه با رادیو اقتصاد علت عدم خرید واگن های نو از سوی شرکت های بهره بردار را مشکلات مالی دانست و گفت: اگر منابع مالی برای خرید واگن تامین شود ، شرکت های بهره بردار از همه ظرفیت واگن سازی داخلی استفاده خواهند کرد مشروط به اینکه شرکت های واگن هم به فناوری روز مجهز شوند.
وی افزود : مشکلات صنعت واگن سازی مشکلات پیچیده ای است و در عین حال تولید واگن هم تولید ساده ای نیست.
موسوی نژاد با اشاره به اینکه واگن قطار اغلب در ایران مونتاژ می شود ، اذعان داشت: هیچ یک از کارخانه های واگن سازی داخلی امکان طراحی و تست واگن را ندارند و تحت یک برند یا امتیاز شرکت خارجی واگن تولید می کنند ، ناگفته نماند در حال حاضر 40 تا 50 درصد قطعات واگن های تولید داخلی وارداتی است.
وی ادامه داد : با تولید واگن های استاندارد و با کیفیت از سوی شرکت های واگن سازی داخلی هم جلوی خروج ارز از مملکت گرفته می شود و هم چرخ این واحدها تندتر خواهد چرخید.
رئیس هیئت مدیره انجمن صنایع ریلی ایران در مصاحبه با رادیو اقتصاد اظهارداشت: در حال حاضر 4 شرکت واگن سازی در کشور فعال است.
محمد حسین قنبری اظهار داشت : با توجه به اینکه صنعت ریلی ایران بسیار توانمند و کارآمد است متاسفانه همانند دیگر صنایع کشور از موانع و مشکلات جدی رنج می برد.
وی افزود : انجمن صنایع ریلی ایران همیشه باید در تعامل با وزارتخانه های راه و شهرسازی ، وزارت صنعت ، معدن و تجارت باشد تا بتواند حقوق این شرکت های را حفظ و مشکلات مبتلا به آنان را رفع کند.
قنبری بیان داشت : نیروی انسانی کارآمد و تجهیزات مناسبی که در حوزه صنایع ریلی کشور وجود دارد می توان در قالب اقتصاد مقاومتی از توان داخلی بیش از پیش استفاده کرد. توانمندی های مثال زدنی در این شرکت های وجود دارد که متاسفانه از این ظرفیت ها استفاده نمی شود.
وی خاطرنشان کرد : با توجه به توانمندی بسیار بالای صنایع ریلی کشور رویکرد مسئولان به واردات تجهیزات ریلی باید اصلاح و اعتماد به صنعت داخلی افزایش پیدا کند.