هشتاد درصد بازار پوشاک در اختیار تولید داخلی است
گردش مالی بازار پوشاک کشور سالانه به بیش از 11 میلیارد دلار می رسد که 8.5 میلیارد دلار آن در اختیار تولید داخلی است.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، علیرضا حائری کارشناس صنعت نساجی گفت : 2 تا 2.5 میلیارد دلار هم واردات داریم که شامل پوشاک وارداتی رسمی و غیر رسمی است .
وی افزود: اینکه ورود پوشاک خارجی به داخل باعث تخریب بازار داخلی شود صحیح به نظر نمی رسد و برای توسعه رقابت و افزایش کیفیت نیاز داریم که با تولید کنندگان خارجی در تعامل باشیم و این میزان واردات نگران کننده نیست .
حائری گفت : امروزه در جهان همه در ساماندهی تجارت و صادرات و واردات تاکید می کنند و ما هم باید تلاش کنیم در بازار ترکیه، چین و اروپا حضور جدی داشته باشیم و اگر موفق نمی شویم به دلیل کوتاهی هاییست که داریم و باید کیفیت محصولات خود را متناسب با سلائق جهانی افزایش دهیم .
حائری افزود: اولویت و رویکرد صنعت نساجی کشور باید توسعه صادرات باشد در آن صورت این میزان واردات نگران کننده نخواهد بود.
وی درباره نقش حمایتی دولت هم گفت : اگر دولت قرار است از این صنعت حمایت کند باید از منابع خود استفاده نماید نباید از جیب مصرف کنندگان و تولید کنندگان باشد.
حائری گفت : صنعت نساجی ایران جایگاه دیرین در اقتصاد جهانی و اقتصاد کشور دارد و باید از همه ظرفیتها و مزیت های آن برای تامین نیاز داخلی و همچنین توسعه صادرات استفاده کنیم .
بنا بر این گزارش تمدنهای بزرگ باستان، درسرزمین های حاصلخیز و گرمسیر هند و کرانه های فرات و نیل که دارای شرایط مساعدی چون وجود جنگلها ،رودخانه ها و آب وهوای خوب و مناسب بود پدید آمد. از این رو عجیب است اگر در این تصور کنیم که انگیزه ابتدایی انسان برای لباس پوشیدن ،تنها محافظت از سرما و گرما بوده است.
نیاز بشر به پوشاندن بدن خود چه با انگیزهی محفاظت خود از سرما و گرما و چه به دلایل فرهنگی از دیرباز وجود داشته است.
به گواهی مدارک ثبت شده تاریخی و آثار و نمونه های بازمانده، مردم ایران زمین از دورانهای بس کهن به پوشاک و آرایش خود ارج فراوان می نهادند و کمال ذوق و ابتکار را در پدید آوردن جامه های زیبا و برازنده و زیورهای گوناگون به کار می برده اند.
بدست آوردن تاریخچه پوشش ایرانیان اگر چه محال نیست اما ممکن است به جهت وجود فاصله زمانی از دورانهای گذشته نتوان مسیرتاریخ پوشاک را به طور دقیق شناسایی کرد.
نیاز بشر به پوشاک به ناچار منجر به گرایش او به سمت حرفه دوزندگی شد. از زمانی که حرفه دوزندگی در جوامع مختلف رایج شد، ویژگیهای مشخص و شناخته شده ،کیفیت و پیروی از مد در شکل و تناسب و ظاهر لباس و ظرافت دوخت و غیره نه تنها مؤثر واقع گردید، بلکه عوامل متعددی بودند که ابزار و تکنیک و فن در راه ترویج و توسعه این حرفه قرار گرفتند.
با توسعه این حرفه نیاز به اتوماسیون نیز احساس شد به طوریکه امروزه با بکارگیری دستگاههای اتوماتیک تعداد نیروی کار انسانی مورد نیاز برای تولید این صنعت تا میزان یک دهمِ تعداد اولیه در طول 10 سال رسیده است.
صنعت نساجی و به موازات آن صنعت پوشاک بیشتر از هر صنعت دیگری در جهان تحت تأثیر فرآیند جهانی شدن قرار گرفته است. از اینرو صنعت پوشاک در تجارت جهانی از اهمیت بالایی برخوردار بوده چرا که محصولات این صنعت زمانی سهم 2.3 درصدی از کل تجارت جهانی را به خود اختصاص داده است در حالیکه سهم کل صنعت نساجی از تجارت جهانی 3.6 درصد است.
بنابراین به جرأت می توان گفت که درآمد حاصل از پوشاک در بسیاری از کشورها حائز اهمیت بوده و کشور ما نیز از این امر مستثنی نخواهد بود.