حضور قطعی پیمانکاران ایرانی در اجرای طرح توسعه ایستگاه راهآهن تهران
قائم مقام مدیر عامل شرکت راهآهن تاکید کرد : پیمانکاران ایرانی در اجرای طرح توسعه ایستگاه راهآهن تهران در اولویت هستند و نیازی به ورود پیمانکار خارجی نداریم.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ؛ احمد خدایی گفت : طرح برقی کردن قطار گرگان-اینچهبرون نیز در حال نهایی شدن است و مراحل پایانی خود را طی میکند .
وی درباره آخرین وضع طرح توسعه چندمنظوره ایستگاههای راهآهن تهران، قم و مشهد با همکاری شرکت فرانسوی ارپ گفت : مشاوران فرانسوی در حال طراحی این پروژه هستند که تا کنون کار طراحی چند مرحله آن به پایان رسیده و پس از دیده شدن ایرادهایی در آن، مجددا در دست بررسی قرار گرفته است.
خدایی در ادامه با بیان اینکه در اجرای این پروژه قطعا از پیمانکاران ایرانی استفاده خواهیم کرد ، گفت : بدون شک پیمانکاران ایرانی برای اجرای این پروژه در کشور در اولویت هستند و نیازی به ورود پیمانکار خارجی نداریم مگر آنکه شرکتهای خارجی نسبت به شرکت در این طرح از خود تمایلی نشان دهند که در آن صورت نیز در کنار پیمانکاران ایرانی به اجرای پروژه دعوت خواهند شد.
قائم مقام مدیر عامل شرکت راهآهن در ادامه افزود: درحال حاضر یکی از شرکتهای فرانسوی نسبت به همکاری در پروژه ایستگاه تهران و مشهد ابراز تمایل کرده بود که در حال بررسی آن هستیم.
وی درباره مدت زمان اجرای این طرح نیز اعلام کرد: پس از اتمام کار طراحی مشخص میشود که مدت زمان اجرایی پروژه تا چه مدت به طول میانجامد که این امر نیز باید از سوی مشاوران فرانسوی که تنها عهدهدار طراحی پروژه هستند تعیین شود.
خدایی در بخش دیگری از سخنانش تسهیل در امر دسترسی به ایستگاههای حمل و نقل عمومی را یکی از مهمترین اهداف اجرای این طرح اعلام کرد و گفت: در ایستگاههای چندمنظوره امکان دسترسی مترو ، ناوگان اتوبوسرانی و تاکسیرانی هم ایجاد میشود تا دسترسی به این ایستگاهها هم از بیرون شهر و هم از داخل به آسانی صورت بپذیرد.
این مقام مسئول همچنین با اشاره به پروژه برقی کردن قطار گرگان-اینچهبرون نیز بیان کرد: هماکنون درحال بررسی بخش فنی این پروژه از سوی جمهوری اسلامی ایران و همچنین از سوی کشور روسیه هستیم. با توجه به مذاکرات انجام شده ما قصد داریم تا بخش بیشتری از این پروژه را خود به وسیله پیمانکاران ایرانی انجام دهیم و از سویی دیگر روسیه نیز چنین علاقهای را نشان میدهد که همچنان درحال بررسی و مذاکرات دو طرفه در این خصوص هستیم.
خدایی در ادامه با باین اینکه بررسیهای این طرح در حال نهایی شدن است و مراحل پایانی خود را طی میکند خاطرنشان کرد: این طرح دارای بخشهای گوناگونی از قبیل اصلاح خطوط، افزایش بار محوری، لوکوموتیو، نصب علائم علاوه بر برقی کردن خواهد بود که با توجه به صحبتهای انجام شده از زمان آغاز طرح تا 36 ماه به طول خواهد انجامید.
وی در پایان اعتبار پیشبینی شده از سوی کشور روسیه برای این پروژه را 1.2 میلیارد یورو بیان کرد و گفت: این قرارداد از طریق خط اعتباری بانکهای روسی تامین اعتبار خواهد شد که هنوز فعال نشده است.