به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، عبدالرضا رحمانی فضلی در مراسم افتتاحیه دهمین دوره مجلس شورای اسلامی
گزارش روند برگزاری این انتخابات را ارائه کرد.متن کامل این گزارش به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
سپاس و درود بیکران، خداوند باری تعالی را،که توفیقِ خدمت گزاری به ملت شریف،آگاه و ولایت مدارِ ایرانِ اسلامی را نصیبمان نمود و با هدایت و کرامتِ خود،توفیقِ اَدایِ امانتِ سنگینِ برگزاریِ انتخابات را، با شروع دوره دهم مجلس شورای اسلامی برما ارزانی داشت.
با نکوداشتِ یاد و خاطره معمارِ فقیدِ انقلاب اسلامی،حضرت امام خمینی (رضوان الله تعالی علیه)و شهدای گرانقدر انقلاب اسلامی و دوران دفاع مقدس،مایلم تشکرِعمیقِ خود را از مقام معظم رهبری (مدظله العالی) که با رهنمودها و ارشادات حکیمانه و مدبّرانه خویش،راه گشای مسیرمان شدند و نیز از ریاست محترم جمهوری،جناب آقای دکتر روحانی که با توصیه های ارزشمندشان، در فراهم ساختن بستر مناسب برای برگزاری انتخابات، از هیچ کوششی دریغ نکردند، ابراز کنم.
همان گونه که مستحضرید؛ انتخابات در ایران برگرفته از قانون اساسی است. اصل ششم قانون اساسی،اداره امورکشور را تنها از طریق اتکای به آرای عمومی ممکن می داند و اصل هفتم نیز، مجلس شورای اسلامی را از ارکان تصمیم گیری و اداره امورکشور دانسته است. صلاحیت قانون گذاری، اختیارات نظارتی و قابلیت پاسخ خواهی، دلالت برنقش کلیدی، جایگاهِ محوری وآینده سازِ مجلس شورای اسلامی دارد.تأکیدات مهمی که در قانون اساسی بر ضرورت تشکیل مجلس،چگونگی انتخاب نمایندگان، و وظایف واختیارات مجلس شده است، حاوی الزاماتی است که مطابق آن، برگزار کنندگان و تمهید کنندگان انتخابات، باید تمام پیش بینی ها و مقدمات لازم را به منظور تشکیل مجلسی شایسته و منتخبِ واقعیِ مردم، فراهم و تدارک ببینند.
وزارت کشور به نمایندگی از دولت جمهوری اسلامی ایران، در طراحیِ مسیرِحرکت، برای تمهیدِ مقدمات و روند اجرای انتخابات، محکماتِ شرعی، قانونی و اخلاقی را مبنای کارخود قرار داده و با اذعان به مسئولیتِ ملیِ مجموعه یِ عواملِ دست اندرکارِ در دولت، حاکمیت و عرصه های سیاسی و اجتماعی، حرکت خود را برمبنایِ اصولِ راهبردیِ مشخص دنبال کرد و با عنایت به اصول قانون اساسی، توصیه های امام راحل رحمت الله علیه، رهنمودهای روشنگرانه مقام معظم رهبری،چارچوب های ابلاغی ریاست محترم جمهوری و سیاست های مصوب دولت، برگزاری انتخابات را برپایه چند اصل مهم"مشارکت حداکثری" ،"رعایت حق الناس"،"بی طرفی کامل"، "قانون محوری" و" استقرار امنیت کامل وآرامش عمومی" استوار ساخت.
با درک این مهم که انتخابات عرصه ظهور وتجلّی حاکمیت مردمی و ملیِ نظام محسوب و در واقع نمایانگر اراده مردم در اِعمال حاکمیت است، تمامی تلاش ها در راستایِ صیانت از یکایکِ آرای مردم عزیز مصروف شد.
بر همین اساس:
ضمن تاکید برحفظِ بی طرفیِ کاملِ توسط مجریان، بمنظورحذف هرگونه شائبه جانبداریِ جناحی وحزبی درجریان برگزاری انتخابات،نظام های نظارتی وکنترلی مؤثری برای اطمینان ازحفظ بی طرفی مجریان تدارک دیده شد، به گونه ای که ملت فهیم و هوشیار، با اطمینان کامل به این روند، مشارکتی مثال زدنی را درتعیین سرنوشت خود رقم زدند.
بی شک برگزاری انتخابات، در ترازِ شاخص هایِ نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، جز با تأییدات یادشده و همکاریِ صمیمانه دستگاه ها و نهادهای مسئول امکان پذیر نبود. اینک که در این مقطع زمانی حساس، به حَسَبِ وظیفه و به عنوان وزیرکشور و در اجرای قانون، مفتخر به حضور در مراسم افتتاحیه دهمین دوره مجلس شورای اسلامی هستیم، مایلم خلاصه ای از مسیر برنامه ریزی ها،اقدامات و عملکرد وزارت کشور ودیگر سازمان هاو نهادهایِ مسئولِ در برگزاری انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی را که به صورت همزمان، با انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری برگزار و به عنوان برگ زرین دیگری بر دفتر پرافتخار و ارزشمند این نظام الهی– مردمی محسوب می شود، درسه بخش کوتاه، به محضر ملت شریف ایران و شما حضار گرامی تقدیم کنم.
بخش نخست : مقدمات برگزاری انتخابات:
1- تشکیل ستاد انتخابات کشور به ریاست معاون سیاسی وکمیته های شش گانه آن با مسئولیت معاونان وزارت کشور در تاریخ دوم اردیبهشت 94 و به فاصله 10 ماه قبل از برگزاری انتخابات و همچنین ایجاد ستادهای متناظر استانی، که در این مدت با بهره گیری از اختیارات قانونی، ابلاغ مصوبات راهبردی و پیگیری های مستمر برای اجرای آنها، زمینه برگزاری انتخاباتی باشکوه را فراهم کرد.
در این مدت تعداد (40) جلسه ستاد مرکزی و بیش از (2000) جلسه ستادهای متناظر در استان ها برگزار شد.
2- به منظور ارتقای دانش و مهارت هایِ انتخاباتیِ مجریان و دست اندرکارانِ برگزاری انتخابات در سراسر کشور، طرح جامع آموزش مجریان انتخابات،شامل محورهای متعددی ازجمله تهیه وتدوین متون متعدد آموزشی و برگزاری 27 همایش توجیهی در سراسر کشور، آنهم درسطوح مختلفِ مدیریتی و کارشناسی، با حضور رئیس و اعضای ستاد انتخابات کشور و بیش از (960 ) هزار نفر از دست اندرکارانِ برگزاری انتخابات طراحی و اجراء گردید. در همین زمینه نخستین بار، به منظور حصول اطمینان از اشراف و تسلط مجریان به قوانین و مقررات، آزمون جامعی از کلیه فرمانداران و بخشداران سراسر کشور به عمل آمد.
3- این دوره ازانتخابات؛ به علت" همزمانی برگزاری دو انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری"و"وجود شرایط ویژه رقابتی میان جریان های سیاسی و هواداران آنها "، ازحساسیت بالایی برخوردار بوده و گروهک هایِ معاندِ تروریستی و سرویس های بیگانه نیز به همین طریق، درصدد اقدامات خرابکارانه و ایجاد ناامنی درکشور بودند.
از حدود شش ماه قبل از برگزاری انتخابات،اطلس امنیت انتخابات تهیه شد وحوزه های انتخابیه ای که براساس برآوردهای جامعه اطلاعاتی، امنیتی و نیز شورای تأمین استان ها و شهرستان ها، احتمال درگیری و بروز تنش درآنها وجود داشت،مشخص و تمهیدات لازم برای پیشگیری از شکل گیری و یا تشدید تنش و ناامنی اتخاذ و توسط دستگاه هایِ عضوِ شورای امنیت کشور و به ویژه وزارت اطلاعات، نیروی انتظامی، استانداران و فرمانداران، به مورد اجرا درآمد.
ستاد راهبردی امنیت انتخابات کشور؛ نخستین بار، با حضور اعضای اصلی شورای امنیت کشور و با مسئولیت معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور تشکیل و با برگزاری جلسات منظم، مسائل امنیتی را رصد کرد.
250 هزار نفر از نیروهای نظامی و انتظامی برای تامین امنیت انتخابات به کار گرفته شدند.
همچنین 40 فروند بالگرد، 4 فروند هواپیما و 4 فروند شناور نیز، به منظور تسریع در جابجایی صندوق ها اقدامات لازم را انجام داد که حاصل تمام این اقدامات، حفظ آرامش، همراه با نشاط انتخاباتی و پیشگیری کامل از بروز وقایعِ امنیتیِ منجر به تلفات وآسیب های جانی بود که این امر در تمام دوره های قبلی انتخابات بی نظیر است.
4- از آنجا که وزارت کشور، بنا به تصریح ماده 25 قانون انتخابات، علاوه بر مسئولیت اجرای قانون، مسئول حسن جریان انتخابات نیز است، با رویکرد پیشگیری از بروز تخلفات و هرگونه سوء جریان ، شبکه هوشمند، فراگیر و منسجم بازرسی انتخابات را راه اندازی کرد.
برهمین اساس نخسین بار؛ با به کارگیری بالغ بر 60 هزار نفر از نیروهای متعهد و آگاه، از اقشار مختلف مردم در سطوح بازرس، سربازرس، هیئت های بازرسی شهرستان و استان، بازرس ویژه و هیئت مرکزی بازرسی انتخابات درتمام شعب اخذ رأی مستقر تعیین شدند.
در این دوره، استفاده از فناوری های نوین در امر بازرسی، با نگاه بهره گیری از ظرفیت نظارت مردمی در برگزاری قانونی انتخابات، در قالب سامانه هوشمند بازرسی انتخابات محقق شد.
5- هماهنگی با شورای محترم نگهبان در خصوص تعیین روز هفتم اسفند 94 برای برگزاری همزمان دو انتخابات و نیز تاریخ دهم اردیبهشت 95، برای برگزاری مرحله دوم انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی، به عنوان یکی از هماهنگی های بین بخشی محسوب می شود.
6- از مجموع 25 فرآیند اجرائی انتخابات، 23 فرآیند، ازجمله نامِ نویسی رای دهندگان، احراز هویت، ارسال فرم ها و رسیدگی به شکایات، در سراسر کشور به صورت رایانه ای انجام گرفت.
7- اقدامات و پیش بینی های لازم برای برگزاری انتخابات تمام رایانه ای و کاملا مکانیزه، برای اخذ و شمارش آراء در 30 درصد از شعب اخذ رای کل کشور صورت گرفته بود، که البته به علت موافقت نکردن شورای نگهبان، به نتیجه نرسید.
8- هماهنگی و تعامل حداکثری و مطلوب با اصحاب رسانه، خصوصا رسانه ملی، به منظور انعکاس اخبار انتخاباتی و نیز تنویر افکار عمومی، در ردیف اقدامات مهم وزارت کشور در این زمینه بوده است.
9- تهیه به موقع تعرفه های اخذ رای انتخابات، با لحاظ 14 شاخص حفاظتی و امنیتی، اختصاص کُد ویژه ای برای هریک از استان ها و همچنین تامین و توزیع کلیه اقلام و ملزومات برگزاری انتخابات درسطح استان ها و شهرستان ها، با لحاظِ ویژگی هایِ امنیتیِ موردِ انتظار در جریان طراحی و چاپ، در زُمره مهمترین اقدامات ستاد انتخابات کشور بوده است.
10- حسب تاکید ریاست محترم جمهوری، با برنامه ریزیِ لازمِ ستاد انتخابات کشور و پس از تائید شورای محترم نگهبان، صندوق های اخذ آراء به شکل شفاف تولید و در انتخابات مورد استفاده قرارگرفت.
11- برگزاری دو همایش سراسری برای" استانداران"،"معاونان سیاسی- امنیتی"،"مدیران کل سیاسی و انتخابات"و" فرمانداران کشور"، با حضور ریاست محترم جمهوری، ریاست محترم مجلس شورای اسلامی، معاون اول رئیس جمهور، دبیرمحترم شورای نگهبان و دیگر مسئولان تراز اول کشور و در راس همه"دیدار مجریان و ناظران انتخابات با مقام معظم رهبری و بهره گیری از منویات و توصیه های معظم له"، از دیگر برنامه هایِ مهم وزارت کشور، برای برگزاری هرچه مناسب تر انتخابات بود.
بخش دوم : روند برگزاری انتخابات :
مطابق برنامه زمان بندی، از تاریخ 28 آذر 94 ، عملیات نام نویسی از داوطلبان شروع شد و در 207 حوزه انتخابیه اصلی، ستاد وزارت کشور و نمایندگی های سیاسی خارج ازکشور، طی یک هفته انجام گرفت که 12 هزار و 72 نفر شامل: 10 هزار و 637 نفر مرد و هزار و 435 نفر زن نام نویسی کردند که نسبت به دوره گذشته 110 درصد افزایش داشت.
همزمان با آن، هیئت های اجرایی در حوزه های انتخابیه، با حضور 15 هزار و 546 نفر از اقشار مختلف مردم تشکیل و در این بین، با دریافت 33 هزار و 926 پاسخ استعلام از مراجع چهارگانه، از مجموع 12 هزار و72 نفر داوطلب نمایندگی مجلس شورای اسلامی، تعداد 10 هزار و 967 نفر تایید و پس از بررسی هیئت های نظارت و شورای محترم نگهبان، نهایتاً 5 هزار و 944 نفرتائید صلاحیت شده و مردم آگاه و فهیم ایران نیز، در روز 7 اسفند 94 ، با حضور با شکوه خویش در پای صندوق های رای در سراسر کشور، حماسه ای به یادماندنی را رقم زدند.
البته آنچه که در این بخش باید یادآوری شود، تشریک مساعی شورای محترم نگهبان در مسیرِ تجدیدِ نظر و تعیینِ صلاحیتِ حدود 1600 نفر دیگر از داوطلبان در مراحل بعدی و در نتیجه بازگشت آنان به گردونه رقابت های انتخاباتی بود که پس از ارائه دیدگاه های مشورتی و تحلیلی و اسناد مثبت مرتبط از سوی وزارت کشور و همکاری صمیمانه آن شورای محترم صورت گرفت، که در همین جا لازم می دانم از اعضای محترم شورای نگهبان تقدیر و تشکر نمایم.
بخش سوم : آمارها:
1- در مرحله نخست انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی، 33 میلیون و956 هزار و651 نفر از واجدین شرایط که معادل 62 درصد کل است، در انتخابات شرکت کردند.
آنچه که در این دوره از برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی مهم است؛ سرعت عواملِ دست اندرکار، در شمارش آراء و اعلام نتیجه نهائی بود. باوجود آنکه نخستین بار در تاریخ جمهوری اسلامی ایران، دو انتخابات بزرگ، به طور همزمان اجرا شدند و در جریان آن مجموعاً بیش از (67) میلیون رای ماخوذه مورد شمارش قرار گرفت، اما با برنامه ریزی دقیق و تلاش قابل تقدیر مسئولان و عوامل ذیربط، نتایج نهائی انتخابات در بسیاری از حوزه های انتخابیه بویژه درشهر تهران، تا (30)ساعت قبل از مدت مشابهِ انتخاباتِ گذشته اعلام و منتشر شد.
2- باتوجه به بهره گیری از ابزارهای نوین فناوری اطلاعات در این دوره، امکان تحلیل ویژگی های آماری رأی دهندگان فراهم شده است. براساس اطلاعات موجود:
- از میان همه رأی دهندگان؛ 45 درصد در فاصله سنی بین 18 تا 35 ، سی و هفت درصد در فاصله سنی بین 36 تا 55 و 18 درصد نیز در بازه سنی 55 سال به بالا بوده اند.
- از نظر ترکیب جنسیتی رأی دهندگان نیز، 48 درصد زن و52 درصد مرد بوده اند.
- از کل آراء مأخوذه، تعداد رأی دهندگان در روستاها 31% و در نقاط شهری 69% می باشد.
- بیشترین نرخ مراجعه مردم به شعب اخذ رأی،مربوط به بازه زمانی ساعات 17 تا 19 بعد از ظهر روز اخذ رای بوده است.
3- درمرحله نخست انتخابات،152 حوزه انتخابیه تعیین تکلیف و 221 نفر از نامزدها به مجلس راه یافتند و انتخاب 68 نفر از 55 حوزه انتخابیه نیز، به مرحله دوم موکول شد.
4- با هماهنگی شورای محترم نگهبان، مرحله دوم انتخابات درتاریخ 10/2/95، در سطح 21 استان و 55 حوزه انتخابیه و 15 هزار و 158 شعبه اخذ رای ، برای انتخاب 68 نفر از میان 136 نامزد راه یافته به مرحله دوم برگزار شد.
5- در مرحله دوم انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی، تعداد 5 میلیون و901 هزار و 297 نفر از واجدین شرایط، در انتخابات شرکت و آراء خود را به داخل صندوق های رای انداختند که سبب ثبت مشارکت 48/33 درصدی در انتخابات گردید.
6- از مجموع 288 نفرمنتخب دهمین دوره مجلس شورای اسلامی،271 نفر مرد و17 نفر نیز زن هستند.
- مضافاً آنکه درخصوص منتخبِ سوم مردم اصفهان نیز، مطابق آنچه که شورای محترم نگهبان اعلام کرده است، ابطال انتخابات درباره یک فرد اعمال شده و با توجه به تفاوتِ برداشتِ وزارت کشور از قانون، در این خصوص اقدامات قانونی لازم، از جمله ارجاع موضوع به مراجع ذیصلاح و مجلس شورای اسلامی برای ارائه استفساریه پیگیری شده است که کماکان منتظر حل و فصل قانونی موضوع هستیم.
7- در بین منتخبان دهمین دوره مجلس شورای اسلامی، 73 نفر در ترکیب سنی 30 تا 45 سال ، 187 نفر در ترکیب سنی 45 تا 60 و 28 نفر در ترکیب سنی 65 سال به بالا هستند.
متوسط سن منتخبان مجلس نهم 48 سال بوده و در مجلس دهم این عدد به 50 سال افزایش یافته است.
8- تعداد 111 نفر از منتخبان دارای مدرک تحصیلی دکتری، 145 نفر دارای مدرک تحصیلی کارشناس ارشد و 32 نفر نیز دارای مدارک معادل کارشناسی ارشد و تحصیلات حوزوی هستند.
9- تعداد 111 نفر از منتخبان این دوره از نمایندگان ادوار گذشته و 177 نفر نیز نخستین بار به افتخارخدمت گزاری در مجلس شورای اسلامی نائل آمده اند.
10-در این انتخابات، فقط یک حوزه انتخابیه (بندر لنگه، بستک و پارسیان) باطل شده است. این در حالیست که در 9 دوره گذشته و در هر دوره، به طور میانگین، انتخابات در 12 حوزه انتخابیه باطل شده است.
* ضمناً منتخب حوزه انتخابیه مراغه و عجب شیر، جناب آقای حسین زاده نیز بر اثر سانحه رانندگی جان به جان آفرین تسلیم کردند که علّو درجات ایشان را ، از درگاه خداوند مسئلت داریم.
البته ذکر این نکته ضروری و انکار ناپذیر است که؛ مجموعه قوانین و مقررات فعلیِ برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی، پاسخ گوی نیازهای مجریان، ناظران و مردم شریف ایران نبوده و نیازمند اصلاح و بازنگری است. برهمین اساس؛ وزارت کشور درجریان روند برگزاری انتخابات اخیر، درباره احصاء و تعیین مجموعه اشکالات، نواقص، ابهامات و خلاء های موجود در فرآیند تدارک و تمهید برگزاری انتخابات از جمله:" نام نویسی از داوطلبان"،" تعیین و احراز صلاحیت ها"، " تشکیل وحدود وظایف و اختیارات هیات های اجرائی و نظارت و نحوه ادای تکالیف قانونی از سوی هیئت های موصوف"،" شرایط تبلیغاتی و چگونگی تامین و هزینه کرد منابع تبلیغاتی و انتخاباتی"،" نحوه برگزاری انتخابات"،"روند اخذ رای"،" شماش آراء"،" اعلام نهائی نتایج"،"بررسی شکایات و اعتراضات" و دیگر موارد، اقدام و امیدواریم که در تعاملی سازنده بین دولت یازدهم و مجلس دهم، پس از تصویب وابلاغ سیاست های کلی انتخابات، شاهد تدوین و تصویب قانون جدید انتخابات در مجلس دهم باشیم. ان شاالله.
در پایان وظیفه خود می دانم؛ از شورای نگهبان، هیئت های نظارت، هیئت های اجرایی، ستادهای انتخابات استانداری ها و حوزه های انتخابیه سراسر کشور، همه عوامل و دست اندرکاران برگزاری انتخابات در سطح شعب اخذ رأی، اعضای ستاد انتخابات کشور، نیروهای انتظامی و نظامی، وزارت اطلاعات،وزارت ارتباطات وفناوری اطلاعات، دادستانی کل کشور، سازمان ثبت احوال، استانداران، فرمانداران و بخشداران سراسر کشور، بازرسان وزارت کشور و نیز از اصحاب رسانه و خصوصاً رسانه ملی و به ویژه ملت شهید پرور ایران اسلامی تقدیر وتشکر کنم و امیدوارم که؛
شما نمایندگانِ محترمِ دهمین دوره مجلس شورای اسلامی، در پرتو لطف و عنایات اللهی، با همکاری و تعامل جدّی وسازنده با سایر قوا، در زمینه تحقق منویات مقام معظم رهبری و همچنین تحقق آرمان ها، مطالبات و خواست ملت عزیز ایران که صاحبان و حافظان اصلی انقلاب هستند، گام بردارید و پشتوانه ای محکمی برای حفظ، صیانت و تقویت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران که میراث گران بهایِ امامِ راحل و شهدای گرانقدر میهن عزیزمان محسوب می شود، باشید. از عنایت و توجه تان سپاسگزارم و همه شما عزیزان را به خداوند متعال می سپارم.
والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته