تجمع فولکس های قورباغه ای ، تلنگری به خودروسازان داخلی+فیلم
بیش از 50 فولکس قورباغه ای به همراه صاحبانشان روز جمعه در تهران تجمع کردند تا بگویند هنوز زنده اند.
به گزارش
خبرگزاری صداوسیما؛ این خودرو که در دنیا با لقب سوسکی شناخته شده در کشور ما با پسوند قورباغه ای شهرت یافته است، خودرویی با ظاهر نوستالژیک برای نسلهای گذشته که بر خلاف بیشتر هم دورههایش، هنوز هم گاهی چشممان به وجودش روشن میشود و راز ماندگاری را در دوره اجناس چینی معنا میکند.
واجیک حق وردیان دبیر و نائب رئیس هئیت موتورسواری و اتومبیلرانی شمیرانات می گوید: قدمت فولکس های قورباغه ای در ایران به سال های 1960 تا 70 میلادی برمی گردد خودروهایی که امروز اینجا تجمع کرده اند برای صاحبانش از جان عزیز تر هستند .
در تجمع امروز فولکس های قورباغه ای خودرویی بود که قدمت ان به سال 1968 برمی گشت، خودرویی عتیقه که بیش از 250 میلیون تومان ارزش گذاری شده است .
تاریخچه فولکس بیتل به پیش از جنگ جهانی دوم برمیگردد؛ هنگامی که فردیناند پورشه، بنیانگذار کارخانه اتومبیلسازی پورشه، در این اندیشه بود که خودرویی را به تولید انبوه برساند که برای قشر متوسط آلمان هم قابل خرید باشد. بدین ترتیب تلاشهایی آغاز شد که ماحصل آنها، طراحی خودرویی قوسی شکل بود که موتور متحرکش در عقب بدنه جا میگرفت و «پورشه تیپ 12» نام گرفت.
اما مدتی از این اقدام نگذشته بود که آدولف هیتلر به مقام پیشوایی آلمان رسید و دستور داد ساخت خودرویی که بتواند با سرعت 60 و حداکثر 100 کیلومتر بر ساعت حرکت کند و توانایی جابجای اعضای یک خانواده پنج نفره را داشته باشد و افزون بر آن، بهایی کمتر از یک موتور سیکلت، یعنی نزدیک هزار مارک داشته باشد؛ صادر کرد .
سرانجام در سال 1936 نخستین مدل از فولکس قورباغه ای ساخته شد و تولید انبوه ان از سال 1938 درست یک هفته پیش از اغاز جنگ جهانی دوم شروع شد و به این ترتیب فولکس کار خود را با جنگ اغاز کرد.
در تجمع امروز فولکس های قورباغه ای تهران برخی همراه با خودروهای خود پیر شده بودند ، صاحب یکی از این فولکس ها روحانی سالخورده ای بود که ظاهرا با خودروی خود پیر شده بود.
صاحب این خودرو می گفت: حاضر به بازسازی خوروی خود نیست و بیشتر تمایل دارد با همین شکل ظاهری آن را حفظ کند، چرا که این خورو خاطراتش را زنده نگاه می دارد.
مالک این خودرو که درسال 1371 ان را خریداری کرده است قصد فروش فولکس قورباغه ای خود را ندارد اما درصورت اصرار برای فروش، قیمت ان 2 میلیارد و 500 میلیون تومان است.
صاحب یکی دیگر از فولکس ها رنگ مشکی خودروی خود و ثبت این رنگ در سند ان را ویژگی این فولکس مدل 1971 عنوان کرده و می گوید: این خودرو الان 50 میلیون تومان ارزش گذاری شده است اما نمی فروشم.
صاحب فولکس قرمز رنگ قورباقه ای با دنده اتومات هم در این گردهمایی می گفت : با گذشت بیش از 30 سال از عمر این خودرو هنوز دیسک و صفحه اون تعویض نشده است .
اینجا بود که نا خودآگاه یاد خودروی 206 اس دی اتومات خودم افتادم واینکه با گذشت 5 سال از عمرش تاکنون بارها به علت صدای ناهنجار گیربکس به تعمیرگاه رفته اما هیچ مکانیکی نتوانسته علت این صدا را شناسایی و برطرف کند، حتی یک بار هم گیربکس ان را با هزینه ای هنگفت تعمیر کرده ام .
شاید حرکت این فولکس های قورباغه ای در مسیر تهران تا نظراباد آن طور که صاحبان این خوروها عنوان کردند، گردش تفریحی در یک روز تعطیل باشد که هر از چند گاهی آن را تکرار می کنند اما اگر مسیر این گردش تفریحی به گونه ای طراحی شود از مقابل غول های خودروسازی اطراف تهران عبور کند، شاید مدیران صنعت خودرو سازی کشور را به بررسی دوباره راز ماندگاری این قبیل خودروها وادار کند رازی که در سه ویژگی کیفیت، خدمات پس از فروش و قیمت نهفته است.