اتصال ریلی خواف به هرات در ماه های آتی
قائم مقام مدیر عامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران از اتصال ریلی خواف به هرات در ماه های آینده خبر داد.
به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما ، احمد خدایی با اشاره به این موضوع که در حال حاضر سه نقطه یا محور اصلی را در دستور کارهای توسعه ای خود قرار داده ایم، گفت: عملیاتی کردن ساخت خطوط ریلی آستارا، بصره و افغانستان از جمله محورهایی است که با جدیت کامل در دستور برنامه های ریلی راه آهن قرار دارد.
وی افزود: در سمت غرب کشور نیز خط راهآهن کرمانشاه در حال ساخت است که قرار شده با تکمیل این خط تا مرز سوریه تبادل کالا بین ایران و سوریه و دریای مدیترانه سهولت یابد.
خدایی در ادامه با اشاره به اینکه افغانستان از معادن بسیاری برخوردار است، گفت : ایران طی سالهای اخیر، اتصال ریلی خواف به هرات را دنبال کرد. امیدواریم در چند ماه آینده این مسیر که باید در کشور افغانستان به سرانجام برسد با اتصال خواف تا شمتیغ که در مرز افغانستان واقع است به بهرهبرداری برسد و در ادامه نیز تا هرات ساخته شود.
وی اظهار کرد: اتصال راه آهن ایران به افغانستان جزء پروژه های مهمی است که با سرعت بالایی در حال انجام است و تقریبا به مرز رسیده ایم.
قائم مقام مدیر عامل شرکت راه آهن به اتصال ریلی به عراق اشاره کردو گفت: مسیر دیگر ادامه مسیر خرمشهر- شلمچه بود تا اتصال ریلی با عراق صورت گیرد که بر اساس توافقی که وزارت راه و شهرسازی ایران با عراق داشت قرار است در کمترین زمان ممکن با ساخت پل مرزی اتصال ریلی شلمچه ایران به بصره عراق صورت گیرد.
وی به اتصال راه آهن ایران به بصره اشاره کرد و گفت: با اتصال راه آهن از طریق سوریه – ترکیه می توانیم به اروپا متصل شویم که معضل اصلی گلوگاه بصره است که این به همکاری کشور عراق بستگی دارد.
اتصال ریلی قزوین به رشت و آستارا-آستارا تا سال آینده
وی درباره اتصال ریلی قزوین به رشت و سپس آستارا اشاره کرد و افزود: امیدواریم با اتصال قزوین به رشت و آستارا تا سال آینده کریدورهای اصلی ریلی تکمیل شود. با این اتفاق فقط در محدوده رشت- آستارا مجبور به استفاده از کامیون میشویم.
خدایی افزود: راهاندازی این کریدور کمک شایانی به اقتصاد کشور ما و حتی کشورهایی مثل آذربایجان و گرجستان خواهد کرد .
وی اعلام کرد: مذاکراتی با آذربایجانی ها داشته ایم چرا که این مسیر از نظر جابجایی بارهای ترانزیتی بسیار مهم است.
قائم مقام مدیر عامل به خطوط ریلی اینچه برون و توسعه آن تا راه آهن ترکمنستان و قزاقستان اشاره کرد و گفت: پس از افتتاح مسیر اینچهبرون جلسات زیادی با راهآهنهای ترکمنستان و قزاققستان برگزار شد تا مسیر این خط ریلی در قالب یک کریدور تعریف شود و برای این مسیر تعرفه مشترک و زمان تعریف شدهای برای جابهجایی بار تبیین شود.
بنابر گزارش روابط عمومی شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران؛ وی خاطر نشان کرد: حمل و نقل ریلی به صورت کلی شکلی از اقتصاد مقاومتی است چرا که کیفیت بالا، آلودگی پایین ، کاهش تاخیرات و مواردی از این دست موجب شده همه مصذاق های مربوط به اقتصادی مقاومتی را در خود جای دهد و هر اندازه ما خطوط ریلی را توسعه دهیم با کاهش سوخت و بهره وری مواجه خواهیم شد.