تمایل آذربایجان برای مشارکت در ساخت خط آهن قزوین - آستارا
ساخت این خط آهن و اتصال آن به خط آهن جمهوری آذربایجان در توسعه تجارت منطقه بسیار موثر خواهد بود
خط آهن قزوین - رشت و ادامه آن به بندرانزلی و آستارا نه تنها برای ایران و جمهوری آذربایجان بلکه برای کشورهای حوزه خزر و قفقاز اهمیت زیادی دارد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، وزیر اقتصاد و صنعت جمهوری آذربایجان و رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی آذربایجان و ایران امروز در حاشیه بازدید از خط آهن قزوین - رشت در منجیل گفت: ساخت این راه آهن نه تنها برای مناسبت های اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان مهم است بلکه کشورهای حاشیه خزر و حوزه قفقاز هم می توانند کالاهایشان را از طریق این راه آهن به اروپا صادر کنند.
شاهین مصطفی اف قرار گرفتن خط آهن قزوین - رشت - بندرانزلی - آستارا در مسیر کریدور بین المللی شمال - جنوب موسوم به نوستراک را مزیتی بزرگ دانست و افزود: این خط آهن و اتصال آن به خط آهن جمهوری آذربایجان در توسعه تجارت منطقه بسیار موثر خواهد بود.
استاندار گیلان هم با بیان اینکه 130 کیلومتر از 164 کیلومتر راه آهن قزوین - رشت آماده ریل گذاری است گفت: 58 کیلومتر از این خط آهن تاکنون ریل گذاری شده است.
محمدعلی نجفی با اشاره به اینکه زیرسازی راه آهن قزوین - رشت 93 درصد پیشرفت دارد افزود: برای اجرای این طرح ملی هزار و 258 میلیارد تومان هزینه شده است.
وی با بیان اینکه 170 میلیارد تومان از اعتبار 286 میلیارد تومانی سال 94 طرح راه آهن قزوین - رشت اختصاص یافت و برای امسال نیز 420 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است گفت: برای تکمیل راه آهن قزوین - رشت در مجموع به 536 میلیارد تومان اعتبار نیاز است.
استاندار گیلان تسریع در تأمین اعتبار باقیمانده ساخت راه آهن قزوین - رشت را برای خرید ریل ضروری عنوان کرد و افزود: تکمیل این خط آهن تا پایان امسال و ادامه آن تا بندرانزلی و آستارا یکی از مصوبات سفر فروردین پارسال رئیس جمهور به گیلان است.
محمد علی نجفی با بیان اینکه برای راه آهن قزوین - رشت 8 ایستگاه در نظر گرفته شده است گفت: به دستور وزیر راه و شهرسازی، شرکت زیر ساخت با هماهنگی استانداری و اداره کل راه و شهرسازی گیلان طرح مطالعاتی جانمایی ایستگاه دیگری در داخل شهر رشت را اجرا می کند.
وی با اشاره به اینکه این خط ریلی قادر خواهد بود سالانه 10 میلیون تن بار و 3 میلیون و 800 هزار مسافر را جابجا کند گفت: راه آهن قزوین - رشت علاوه بر آنکه از لحاظ حمل و نقل داخلی بار و مسافر در استان گیلان اهمیت دارد، از نظر ایجاد یک کریدور ریلی جدید برای صادرات و واردات کشور و همچنین ترانزیت کالا از مناطق شمالی کشور به خلیج فارس و آب های آزاد بینالمللی و دیگر کشورهای همسایه ایران بسیار مهم است.
استاندار گیلان همچنین با اشاره به تصویب طرح راه آهن رشت - آستارا به طول 164 کیلومتر در سفر دکتر روحانی به گیلان گفت: براساس برآوردهای اولیه برای ساخت این راه آهن هزار و 300 میلیارد تومان نیاز است که مذاکرات برای جذب سرمایه گذار خارجی در حال انجام است.
محمدعلی نجفی افزود: با توجه به اهمیتی که این طرح برای کشورهای منطقه دارد جمهوری آذربایجان نیز برای احداث خط آهن رشت - آستارا سرمایه گذاری 500 میلیون دلاری پیشنهاد داده است.
وی تصریح کرد: مذاکره برای مشارکت روسیه در این خط ریلی نیز ادامه دارد.
استاندار گیلان در خصوص دلایل اشتیاق روسیه و جمهوری آذربایجان برای سرمایه گذاری درطرح خط آهن رشت - آستارا افزود: با امتداد این خط ریلی حمل بارهای مربوط به جمهوری آذربایجان، قفقاز و روسیه از طریق شبکه سراسری جمهوری آذربایجان وارد ایران شده و از داخل ایران در قالب حمل و نقل ترکیبی به مناطق مختلف جهان ترانزیت خواهد شد.
محمد علی نجفی درخصوص راه آهن رشت - انزلی نیز گفت: این طرح نیز بطول 41 کیلومتر در قالب 3 قطعه اجرا می شود که ساخت قطعه اول آن بطول 18 کیلومتر 20 درصد پیشرفت دارد.
وی افزود: براساس برآوردهای اولیه برای ساخت این خط ریلی 420 میلیارد تومان هزینه میشود.
در بازدید وزیر اقتصاد و صنعت جمهوری آذربایجان و استاندار گیلان از راه آهن قزوین - رشت محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری و رییس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان هم حضور داشت.