افتتاح درگاه ملی خدمات دولت هوشمند؛ امروز
نخستین مرحله از درگاه ملی خدمات دولت هوشمند امروز همزمان با روز جهانی ارتباطات با حضور مدیران و فعالان عرصه ارتباطات و فناوری اطلاعات افتتاح می شود.
معاون دولت الکترونیک سازمان فناوری اطلاعات ایران در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار
خبرگزاری صدا و سیما هدف از راه اندازی درگاه ملی خدمات دولت هوشمند را ارائه اطلاعات و خدمات به صورت واحد دانست و گفت: استانداردسازی فعالیتهای دولت و حرکت به سمت معماری سرویسگرا و خدمتمحور از اهداف اجرای این طرح است.
رضا باقری اصل افزود: درگاه ملی شناسنامه خدمات مورد تأیید سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور است و با آخرین ویرایشها، اطلاعات و شرایطی که برای دریافت این خدمات مورد نیاز است.
وی می گوید: در این درگاه کانالهای دریافت خدمت و اینکه مردم برای اخذ خدمت به کجا مراجعه کنند و تمامی اطلاعات مورد نیاز ارائه خدمت در این درگاه ملی دریافت می شود .
باقری درباره ویژگی های درگاه ملی خدمات هوشمند دولت تاکید دارد : وقتی خدمات استاندارد میشود نخستین نکتهای که اتفاق میافتد این است که شفافیت در اطلاعرسانی و دسترسی به خدمات صورت میگیرد، یعنی مردم با دسترسی به این خدمات مسیر اخذ خدمات را شناسایی میکنند و همچنین دسترسی به خدمات الکترونیک نیز حاصل میشود.
دستگاههای اجرایی در سالهای اخیر تلاش بسیاری داشتند که فرآیندهای ارائه خدمات خود را تا حد ممکن الکترونیکی کنند، ولی کار آنها جایی به انتها میرسد که نیازمند اخذ اطلاعات و استعلامات از دستگاههای دیگر میشوند و در حقیقت میخواهند به جای فرآیندهای درون دستگاهی و عمودی ، جایی این فرآیندها به صورت یکپارچه و افقی بین دستگاهی صورت بگیرد.
باقری در این زمینه می گوید : اینجا همان جایی است که ارزش افزوده خدمات نسل دوم دولت الکترونیک شکل میگیرد، اینکه انتظار داریم رفت و آمد مردم کاهش یابد و به جای اینکه مردم دنبال خدمات بدوند، دستگاههای دولتی با تبادل اطلاعات و استعلامات به مردم خدمات دهند.
برای همین و به علت اهمیت این فرایند یکپارچه و با الزاماتی که دولت در این زمینه ایجاد کرده است ، اکنون بسیاری از سازمان و نهادهای دولتی به درگاه ملی خدمات دولت هوشمند پیوسته اند .
در این زمینه مدیر طرح درگاه ملی خدمات دولت هوشمند می گوید: هم اکنون در درگاه ملی خدمات دولت هوشمند 69 دستگاه با ارائه 826 خدمت حضور دارند که مردم از سه طریق می توانند خدمات مورد نیاز خود را به دست آورند .
سید میثم حسینی درباره این سه راه می افزاید: ارائه خدمات در این درگاه در چهارده خوشه بندی تقسیم شده است که مراجعه کنندگاه با مراجعه به این خوشه بندی به عنوان مثال آموزش و پرورش ، بهداشت و سلامت و ورزش می توانند خدمات مربوط به هر کدام از موضوعات را دریافت کنند .
وی می گوید : راه دوم جستجوی خدمات در درگاه ملی خدمات دولت هوشمند ، مراجعه به لینک های هر کدام از دستگاه های اجرایی است که در این درگاه به صورت مستقیم ارائه شده است .
حسینی با اشاره به اینکه برخی مراجعه کنندگاه اطلاع دقیقی از خوشه بندی موضوع مورد توجه خود یا دستگاه ارائه کننده این خدمات ندارد ، می افزاید : در درگاه ملی خدمات دولت هوشمند بخشی برای جستجوی موضوعی در نظر گرفته شده است تا خدمت مورد نظر به راحتی در اختیار مخاطب خود قرار گیرد.
وی درباره دسترسی به درگاه ملی خدمات دولت هوشمند می افزاید : این درگاه با نشانی iran.gov.ir در دسترس است .
حسینی درباره اینکه دستگاههای اجرایی هرکدام خودشان خدماتی الکترونیکی دارند ، گفت: وقتی مردم درخواست مشخصی را از دستگاهها دارند میدانند برای اخذ خدمت به کجا مراجعه کنند، در غیر این صورت در این درگاه با یک جستجوی ساده یا مراجعه به خوشه مربوط میروند و میتوانند متوجه شوند این سرویس وجود دارد یا جزو خدمات دولت هست و کدام دستگاه ارائهدهنده آن است و چه فرآیند و شرایطی دارد.
البته در چارچوب درگاه ملی خدمات هوشمند دولت ، گذرگاه خدمات دولت (GSB) نیز در مرکز ملی تبادل اطلاعات وزارت ارتباطات ایجاد شده است .
این گذرگاه سامانه ای است که به جای اینکه دستگاه های اجرایی برای تبادل اطلاعات ، سرویس الکترونیک ایجاد کنند به این گذرگاه وصل میشوند و با استانداردهای آن دستگاه و امن بودن آن گذرگاه، خدمات الکترونیکی مربوط به دولت را تبادل یا اخذ میکنند.
علی رضا گلی بوشهری مدیر گذرگاه ملی خدمات می گوید : فقط کافی است که همه دستگاههای اجرایی به این GSB وصل باشند و خدمات الکترونیک خود را تدوین کنند، یعنی به جای هزاران نقطه دو به دو، یک اتصال متقابل به GSB یا همان گذرگاه خدمات دولت، بستر یکپارچهای را برای تبادل خدمت انجام میدهد که در حال حاضر 114 مورد وصل شدهاند.
وی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما همچنین درباره مزیت های استفاده از گذرگاه تاکید دارد : مدیریت دقیق و یکپارچه بر روی ارائه خدمات ، ارائه کوتاه ترین زمان برای خدمات و در نهایت اتلاف وقت کمتر برای این گونه خدمات از مزیت های مهم درگاه ملی خدمات دولت هوشمند است .