«دلبری»فیلم خاص این روز های سینما
کارگردان فیلم سینمایی «دلبری» گفت: فیلم هایی چون «دلبری»به مرور زمان مخاطبان خود را پیدا خواهند کرد.
به گزارش خبرنگار
خبرگزاری صدا و سیما ؛در سی وچهارمین دوره جشنواره فیلم فجر، فیلمی به نمایش درآمد که نظرات مختلفی پیرامونش بود.
عده ای از مضمون و قصه اش لذت بردند و جمعی هم فضا و تم آن را نپسندیدند. اتفاق خوب این فیلم روایت زندگی یک همسر جانباز بود. قصه ای که این روز ها در سینما کمرنگ تر شده و نیاز به توجه بیشتر دارد. قصه ای که با سبک منولوگ گونه و بازی خوب و به اندازه هنگامه قاضیانی به همسران جانباز که در شرایط خاص زندگی می کنند نزدیک می شود و به روایت مشکلات و سبک زندگی آن ها می پردازد.
سید جلال اشکذری کارگردان این فیلم، کارگردان جوانی است که با فیلم «خانه ای کنار ابرها »خود را به سینما معرفی کرد و به اهالی هنر هفتم حضور کارگردانی جوان که دغدغه به تصویر کشیدن برش هایی از دفاع مقدس و اتفاقات بعد از آن را دارد، نوید داد.
فیلم سینمایی«دلبری» این روزها روی پرده سینما است و مخاطبان خاص خود را جذب کرده. به همین بهانه گفتگویی را با اشکذری انجام دادیم که در ادامه می خوانید.
- درباره پیش تولید و نحوه ساخت «دلبری» کمی توضیح دهید.
فیلم دلبری وام گرفته از یک فیلم کوتاه است که سال85 آن را ساخته بودم و در مرحله6 ماهه فیلمنامه آن نوشته شد.
فیلم فضای متفاوتی دارد و روایت و نگاه خاصی که به کاراکترها در آن بود باعث میشد که فیلمنامه خیلی سخت پیش برود.70 درصد فیلمنامه را آماده کردیم و بعد از تایید نهایی تهیه کننده فیلم، اثر انتهایی آن را نوشتیم و مراحل تولید را شروع کردیم.
- معیارتان برای انتخاب بازیگران این فیلم چه بود؟
معیار اولمان آمدن نقش به آنها بود اما نکته مهمی که وجود داشت این بود که تمام بازیگران ما با اعتقاد قلبی پا به این کار گذاشتند و با تمام وجودشان درآن بازی کردند.
- در یکسری از صحنه های فیلم ما بازی منولوگ محوری می بینیم که گاهی مخاطب را خسته می کند. دلیل این اتفاق چه بود؟
فیلم « دلبری » با توجه به خود تیپ ها و شخصیت هایی که در فیلم وجود داشت در بعضی از صحنه ها شکل مونولوگ محور را می طلبید. فضای خود فیلم فضایی بود که باید در یک سری صحنه ها شخصیت اصلی داستان تنها بوده و بازی حسی داشته باشد و طولانی بودن بعضی از صحنه ها عمدی و متناسب با فضا و نوع روایت فیلم بود.
- شما پیش از این فیلم«خانه ای کنار ابرها»را ساختید که یک کار دفاع مقدسی بود.« دلبری» هم به نوعی به سینمای دفاع مقدس تعلق داشت. چه چیزی سبب شده که شما به این سمت و سو بروید و آیا این مسیر را ادامه خواهید داد؟
دغدغه و علاقه شخصی من حول محور دفاع مقدس است. کار قبلی من در دهه60 رخ می داد ولی این فیلم زندگی یک خانواده دفاع مقدسی در دهه 90 را به تصویر می کشد.
در مورد آینده نمی توانم صحبت کنم چون به چیز های زیادی بستگی دارد از سویی هزینه ها و سختی های کارهای دفاع مقدسی بالا و تولید فیلم در این ژانر سخت است.
- فیلم های این روزهای سینما که بیشتر آنها ارمغان سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر هستند را چطور دیدید؟
من فکر می کنم در این دوره فیلم هایی وجود داشت که از بهترین فیلم های چند سال اخیر سینمای ما به حساب می آمد. علاوه بر این تنوع فیلمنامه ها هم زیاد بود و همین امر سبب می شود سینما امسال بتواند طیف گسترده تری از مخاطبانش را راضی نگه دارد.
- فیلم های این روز های سینما امیدوار کننده هستند؟
بعضی از فیلم ها امید را نمایش می دهند و بعضی فقط برچسب امید دارند. به هر حال همین که فضای فیلم ها تعدیل شده اتفاق خوبی است.
- فکر می کنید در اکران عمومی از فیلمتان استقبال شود؟
فیلم ما اتفاق نویی در سینما به حساب می آید و سبک خاص و تازه ای دارد. پس از نمایش فیلم در برج میلاد هم نظرات مختلفی درباره فیلم بود. عده ای کاملا با آن ارتباط برقرار کرده بودند و عده ای از فیلم خوششان نیامده بود. به نظرم اگر5 فیلم به این شکل ساخته شود این فضا مخاطبان خود را پیدا خواهد کرد.
در خلاصه داستان فیلم سینمایی«دلبری» آمده است که طوبی امشب عروسی امیرحسین، دوتامون خوشحالیم ...من نباید اون حرف ها رو می زدم فقط بهم بگو چرا چهار بار چشمت و بازبسته کردی ... منظور خاصی داشتی میثم؟
هنگامه قاضیانی، آتیلا پسیانی، عباس غزالی، محمدرضا شیرخانلو، مهسا هاشمی و مهدی عطاران ایفای نقش های اصلی این فیلم را بر عهده دارند.