رئیس جمهور گفت: امروز برای رشد جامعه شرایط بسیار خوبی داریم و باید همه توان و کوشش خود را برای توسعه کشور به کار گیریم.
آقای روحانی در ادامه سخنانش در جمع معلمان ، اساس شرف انسان بر فرشتگان را به سبب تعلیم و تعلم دانست و گفت: انسان جایگاه و ظرفیتی دارد که بخوبی می آموزد و اندیشه ای در حال تحول دارد و این موجب برتری انسان بر فرشتگان است.
وی گفت: اگر معلم اول خداست ، معلم ثانی ما هم انبیا و بویژه پیامبر عظیم الشان است؛ پیامبر راه عقلانیت و صراط مستقیم را به ما می آموزد .
رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه آمارها و شاخص ها به ما می گوید که در کجا هستیم افزود: ما نمی خواهیم شعار دهیم و خود بزرگ بینی داشته باشیم و بگوییم بالاترین و برترین در عالم هستیم و نمی خواهیم خود کم بینی داشته باشیم و پیشرفتهای بزرگ کشور را از نظر دور کنیم.
وی گفت:آن روزی افتخار می کنیم که در کشور ما هیچ بی سوادی نباشد و در این زمینه در مقایسه با سایر کشورها برترین باشیم؛ آن روز افتخار می کنیم که همه آنهایی که در دبستان و دبیرستان و دانشگاه فارغ التحصیل شوند در مقایسه با آنهایی که در کشورهای دیگر درس خوانده اند امتیاز بالاتری داشته باشیم.
رئیس جمهور به استعداد و هوش ذاتی ویژه ایرانیان اشاره کرد و گفت: ما فرهنگ غنی چند هزارساله داریم و ایرانیان اسلام را با جان و دل پذیرفتند و در تعالی فرهنگ اسلام کوشش کردند که نمونه ای از این موارد را می توان در کتاب خدمات متقابل اسلام و ایران شهید مطهری دید.
وی با اشاره به اینکه توسعه کشور از آموزش و پرورش آغاز می شود گفت: هرچه در دوران دبستان و دبیرستان سرمایه گذاری کنیم حاصل آن را در جامعه خواهیم دید.
آقای روحانی افزود: در روایات سن ساخته شدن انسان در مسیر فرهنگ مطلوب در هفت سال اول و هفت سال دوم آمده است؛ پایان هفت سال اول و هفت سال دوم در اختیار معلمان ما است.
رئیس جمهور با اشاره به اینکه تا می توان باید در سن نوجوانی و آغاز جوانی کسب فضایل و فرهنگ کرد افزود: وقتی سبک زندگی، ذهنیت، اخلاق و رفتار انسانی شکل گرفت تغییر آن سخت است.
وی گفت: در علم و دانش هم بیشترین یادگیری های ما در زمان نوجوانی و آغاز جوانی است.
* آموزش و پرورش پایههای اولیه رشد و توسعه جامعه ماست
رئیس جمهور گفت: خیلی چیزها بعد از دوران دبیرستان یادگیریشان سخت میشود و هم ثبت آن در حافظه بهآسانی ممکن نیست.
آقای روحانی افزود: شب گذشته درباره این بیان مقام معظم رهبری در شورای عالی انقلاب فرهنگی بحث مهمی داشتیم که چطور در اروپا بچه های دبستانی و دبیرستانی حداقل به دو زبان خارجی دیگر مسلط میشوند یعنی غیر از آن زبانی که در آن کشور هست، دو زبان دیگر خارجی باید یاد بگیرند در حدی که هم می توانند حرف بزنند و هم می توانند کتابش را به آن زبان مطالعه کنند و هم می توانند بنویسند.
رئیس جمهور ادامه داد: چرا ما در این زمینه یک قدم عقبیم و باید چه کار کنیم؟ از چه سنی باید شروع کنیم؟ چگونه باید تعلیم بدهیم؟ چرا یک زبان خارجی؟ هرچه بتوانیم جوانهای خود را با چند زبان آشنا کنیم، هر زبانی که شما بلد باشید یک دریچه جدید علم و دانش و فهم جهانی و حتی شناخت به روی شما باز می شود.
وی گفت: ترجمه هیچوقت کار آن زبان را نمی تواند انجام دهد، آن کسی که با زبان عربی آشناست و زبان عربی را بلد است از خواندن قرآن لذت دیگری می برد و درک دیگری دارد تا آن کسی که قرآن را می خواند و با زبان عربی آشنا نیست.
آقای روحانی اظهار داشت: امروز اگر بخواهیم به علم جهانی دسترسی داشته باشیم چگونه می توانیم دسترسی داشته باشیم، البته اینکه چه زبان خارجی و چند زبان خارجی بیاموزیم هم با امکانات ما ارتباط دارد و هم با تعداد معلمان آشنای ما با زبانهای خارجی و هم به خواست مردم ارتباط دارد.
وی افزود: مردم خودشان باید بخواهند و دانش آموز خودش باید بخواهد که بین پنج، شش زبان بتواند انتخاب کند، طبیعی است اگر در یک مدرسه 98 درصد دانش آموزان یک زبان خارجی را انتخاب کنند و 2 درصد زبان دیگر را، مسلما برای آن 2 درصد نمی توانیم معلم اختصاص دهیم.
وی ادامه داد: با امکاناتی که ما داریم هرچه بتوانیم چند زبان مهم خارجی را به دانش آموز یاد بدهیم به نفع زندگی آن دانش آموز کار کرده ایم.
آقای روحانی گفت: امروز در شبه قاره هند که بیش از یک و نیم، دو میلیارد جمعیت دارد به خاطر اینکه به زبان انگلیسی مسلط هستند در آیتی چه کار می کنند؛ چه شغل بزرگی را شبه قاره هند به دست آورده است.
وی افزود: ما زبانی را باید یاد بدهیم که در کنارش علم، راحت تر به دست بیاید، زبانی را باید بیاموزیم که شغل بیشتر برای نسل جوان آینده ما به وجود بیاورد و ارتباط اقتصادی ما را با دنیا تسهیل کند.
رئیس جمهور گفت: البته ما امروز بحمد الله سطح روابطمان با دنیا وسیع است و ما اکنون با یک کشور بزرگ و پیشرفته ای مواجه هستیم که البته ممکن است یاد گرفتن زبان چینی سخت باشد اما به هرحال امکان پذیر است اما اگر بتوانیم در این زمینه تلاش کنیم راه علمی و راه اشتغال آینده را فراهم کردهایم.
وی افزود: آموزش و پرورش پایه های اولیه رشد و توسعه جامعه ماست، مگر می توانیم بدون داشتن معلم خوب مهارت دیده عالم باانگیزه، دانش آموز خوب تربیت کنیم؟ اگر دانش آموز خوب نداشتیم چطور می توانیم در صحنه علمی، صنعت و حل معضلات، جامعه نوجوان و جوان ما بتواند حلال مشکلات باشد؟
آقای روحانی گفت: پایه تعلیم و تربیت معلم است؛ اینکه در این جمع امروز جوانهای زیادی را میبینم از پسران و دختران اینهایی که یا معلمند و یا دانشجویی هستند که خودشان را برای تعلیم آماده می کنند، بسیار جای سرور و خوشحالی است .
وی افزود: البته می دانیم اگر در جامعه توسعه بخواهیم باید نسل جوان انتخابگر ما و جوان بااستعداد ما امروز خودش شغل معلمی را انتخاب کند و این بسیار مهم است.
رئیس جمهور گفت: همه ما یک روز دانش آموز بودیم و من کاملا به یاد دارم در دوره دبیرستان، معلمانی بودند که می آمدند برای اینکه ساعت خود را پر کنند تدریس می کردند، این یک جور معلم بود اما معلم هایی هم بودند که عاشقانه از لحظه ای که وارد کلاس می شدند با شوق و ذوق برای ادای وظیفه تدریس می کردند.
وی افزود: ما باید دانش آموزان را فرزندان خودمان بدانیم، غیر از این نمی توانیم در جامعه توسعه پیدا کنیم، هر معلمی باید دانش آموزان کلاس خود را فرزندان خود بداند و بداند اگر اینها را درست تربیت کند بچه های خودش متنعم می شوند و کل کشور ایران در مسیر پیشرفت قرار می گیرد.
* تنها راه توسعه کشور ازطریق معلمان فرهیخته و باانگیزه است
رئیس جمهور گفت: تنها راه توسعه کشور از طریق معلمان فرهیخته و باانگیزه است، آنهایی که عاشق کشور و آینده کشور هستند.
آقای روحانی افزود: امروز فضا برای پیشرفت کشور پس از برجام ، آماده شده است اما از این فضا شما (خطاب به معلمان) باید بهترین استفاده را ببرید.
وی ادامه داد: شما هستید که باید به دانش آموز امید بدهید، هیچ چیز برای آینده کشور ما بالاتر از امید نیست، امید به آینده، اگر خدای ناکرده در امید نسل جوان ما خللی ایجاد شود ما نمی توانیم به توسعه و پیشرفت برسیم.
رئیس جمهور گفت: برجام یکی از آثار مهمش توسعه امید در نسل جوان ما در کشور ایران است، اگر این امید افزایش پیدا کند، بر مشکلات غلبه و از مشکلات عبور می کنیم و می توانیم فضا را آماده کنیم.
وی افزود: این همه زحمت و تلاش و این کار بزرگ برای این نبود که وقتی برجام به فرجام رسید دو مرتبه بنشینیم دعوا را شروع کنیم، همه این کارها برای این بود که فضا برای پیشرفت کشور، وحدت و انسجام جامعه آماده شود .
روحانی گفت: یکی از بزرگ ترین وظایف معلمان ،ایجاد وحدت و انسجام ملی است ، خدا نکند معلمی دو جور شاگرد خود را ببیند و دسته بندی کند و بگوید این تعداد همخط من هستند و آن تعداد دیگر از خط مقابل هستند.
وی افزود: باید نگاه ما به دانش آموز کاملا یکسان باشد ، از هر قومیتی ، مذهبی ، دارای هر تفکر سیاسی و وابسته به هر حزب و جناحی که می خواهد باشد ، باید نگاه ما به تمام دانش آموزان یکسان باشد.
رئیس جمهور گفت: باید به همه آنها انرژی مثبت بدهیم و در تعلیم همه آنها کوشش کنیم و باید برایند کلاس ما در پایان سال تحصیلی امید، وحدت و اعتدال بیشتر برای جامعه باشد.
وی افزود: فرهنگ اگر در جامعه ما رشد کند باید سرمایه گذاری ما در آموزش و پرورش باشد .
آقای روحانی گفت: امروز ده ها نهاد در این کشور تحت عنوان دغدغه فرهنگی از دولت پول می گیرد که عمدتا برای جذب پول از بودجه عمومی است اما ظاهرا سخنشان دغدغه برای فرهنگ جامعه است.
وی افزود: فرهنگ مهمترین مسئله است و من قبول دارم بالاترین هدف ماست اما اگر می خواهیم فرهنگ جامعه ما رشد کند آن بودجه را باید در آموزش و پرورش خرج کنیم .
آقای روحانی ادامه داد : ما نمی خواهیم در کشور تعلیمات موازی درست کنیم و این بچه هایی که در دبستان و دبیرستان هستند هرچه می خواهیم در آنجا هزینه کنیم ، فرهنگ آنجا ساخته می شود.
رئیس جمهور گفت : از بودجه عمومی با تابلوها و نهادها و تشکیلات مختلف پول بگیرید، اگر یک سوم این پول یا یک پنجم آن بودجه را در داخل آموزش و پروش هزینه کنیم تعالی فرهنگی نسل نوجوان و جوان ما چند برابر خواهد شد.
وی افزود: من هم در شورای عالی انقلاب فرهنگی و هم در شورای اجتماعی هر وقت بحث می شود که ما باید فلان مسئله فرهنگی را حل و فصل کنیم من در این دو سال و نیم از عمر دولت یازدهم مدام تکرار کرده ام که اگر می خواهیم راهش از طریق آموزش و پرورش است و راه دیگر ندارد.
آقای روحانی گفت: اگر می خواهیم آسیب های اجتماعی را حل کنیم به فکر درمان نباشیم بلکه به فکر بهداشت باشیم.
* راه کاهش آسیبهای اجتماعی، سرمایهگذاری در آموزش و پرورش است
رئیس جمهور تاکید کرد: اگر می خواهیم آسیبهای اجتماعی کاهش یابد، راهش سرمایهگذاری در آموزش و پرورش است.
آقای روحانی گفت: خداوند نعمت بزرگی چون کلاس درس، آموزش و پرورش و معلمان عزیز را به ما داده است چرا از این ظرفیت قدردانی نمی کنیم؟
وی تصریح کرد: چرا می خواهیم ظرفیت های موازی ایجاد کنیم که نه در آموزش و نه در پرورش تخصص ندارند و فقط تابلوهایی ایجاد کردند و مدام به سازمان مدیریت و برنامهریزی و دولت فشار می آورند؟
رئیس جمهور افزود: به فکر اهداف بلندمان در کشور عزیزمان باشیم و بدانیم هر میزان در آموزش و پرورش سرمایه گذاری کنیم ضرر نخواهیم کرد.
آقای روحانی گفت: قبول دارم دولت در فرصت های آینده باید تلاش بیشتری برای آموزش و پرورش انجام دهد اما بنا بر اطلاعاتی که دیروز از سازمان مدیریت و برنامه ریزی دریافت کردم اعتبارات ادارات این وزارتخانه در استان ها در سه سال گذشته حدود 2 برابر شده است.
رئیس جمهور افزود: اعتبارات ادارات کل آموزش و پرورش در استان ها در سال 1392 یعنی سال آغاز دولت 14 هزار و 700 میلیارد تومان بود که امسال به 27 هزار و 400 میلیارد تومان یعنی حدود 2 برابر افزایش می یابد.
وی با اشاره به بخش دیگری از گزارش سازمان مدیریت و برنامه ریزی گفت: با آنکه بودجه تخصیصی برای بیشتر دستگاهها کمتر از 100 درصد است اما بودجه تخصیصی این وزارتخانه در سال 1392 ، صد و 13 ممیز 4 دهم درصد، در سال 1393، صد و 8 ممیز 6 دهم درصد و پارسال 108 ممیز 4 دهم درصد بوده است.
آقای روحانی افزود: اعتبارات مربوط به حقوق و مزایای فرهنگیان نیز طی سال های 1392 تا امسال به طور متوسط 20 ممیز 7 دهم درصد افزایش یافته است به طوری که میانگین حقوق و مزایای معلمان در این مدت از یک میلیون و 280 هزار تومان به 2 میلیون و 330 هزار تومان تا پایان امسال افزایش می یابد.
رئیس جمهور گفت: البته آقای فانی تا حدی در آمار دوم شبهه داشت اما حتماً این آمار دقیق است زیرا مربوط به سازمان مدیریت و برنامه ریزی است.
وی همچنین از اختصاص 3500 میلیارد تومان بودجه ویژه برای اجرای طرح رتبه بندی معلمان در سال 1395 خبر داد.
آقای روحانی افزود: طبق گزارش سازمان مدیریت و برنامه ریزی 4500 میلیارد تومان نیز برای پرداخت پاداش پایان خدمت کارمندان و فرهنگیان اختصاص یافته است و برای کارکنان ستادی این وزارتخانه نیز 35 درصد فوق العاده در نظر گرفته اند زیرا مشمول طرح رتبه بندی نمی شوند.
رئیس جمهور همچنین از اعطای مجوز برای جذب 14 هزار و 903 دانشجو- معلم برای تحصیل در دانشگاه فرهنگیان و 500 نیروی آموزشی ویژه استان سیستان و بلوچستان به منظور رفع محرومیت این استان خبر داد.
آقای روحانی گفت: دولت همه این تصمیمات را اجرا خواهد کرد و البته این بدین معنی نیست که همه مشکلات معلمان پایان یافته اما به معنی این است که دولت در حد امکانات و توانش معلمان را به عنوان فرهیختگان جامعه که نسل فردا و جامعه را می سازند مد نظر قرار داده است.
در این مراسم وزیر آموزش و پرورش گزارشی از وضعیت این وزارتخانه و اقدامات اجرایی در دستگاه تعلیم و تربیت ارائه کرد.