جشنواره جهانی فیلم فجر؛ دریچه صدور فرهنگ ایرانی اسلامی به جهان
سی و چهارمین جشنواره جهانی فیلم فجر با راه اندازی بخش دار الفنون و محافل تبادل نظر میان فیلمسازان داخلی و خارجی زمینه مناسبی را برای صدور فرهنگ و هنر اصیل ایرانی اسلامی فراهم کرد.
به گزارش خبرنگار
خبرگزاری صدا و سیما؛ معمولا پس از بسته شدن پرونده جشنواره ها می توان با فرصت و دقت بیشتری درباره آنها صحبت کرد، بخش ها و رویکردش را در بوته نقد قرار داد و برنقاط قوتش تمرکز و آن را تقویت کرد.
سی و چهارمین جشنواره جهانی فیلم فجر نیز از این قاعده مستثنی نیست و پس از پایان کارش اهالی هنر هفتم می توانند درباره آن نظرات بهتر و جامع تری بدهند.
امسال دومین سال جداشدن بخش ملی از بین المللی بود. جدای از این موضوع برای اولین بار بود که مهمترین رویداد بین المللی سینمای ایران نام جهانی به خود گرفت و انتظارها از جشنواره جهانی فیلم فجر بیش از پیش بالا رفت.
نادر طالب زاده کارگردان سینما در این باره گفت: انقلاب اسلامی ابعاد بین المللی دارد که در این جشنواره می توان آن ها را مطرح کرد و به آنها پرداخت.
وی افزود: با برگزاری بخش ملی و جهانی جشنواره به صورت جداگانه در هر سال مسئولان به کاستی های خود پی می برند، ایده هایی جدیدی به ذهنشان می آید و با پیاده سازی آن در سال های آینده جشنواره به شکل حرفه ای تری برگزار خواهد شد.
طالب زاده گفت: برگزاری همزمان بخش ملی و بین المللی سبب می شود هیچ یک از بخش ها درست دیده نشود البته باید کارگردانان سطح اول جهان هم به این جشنواره بیایند که تا چند سال آینده این اتفاق خواهد افتاد.
اما مومنی شریف رئیس حوزه هنری درباره این جشنواره نظری خلاف طالب زاده داشت و گفت: به نظر من فاصله زمانی زیادی بین بخش ملی و بین المللی وجود دارد و باید این فاصله زمانی کمتر شود.
وی افزود: در مورد جشنواره هم نمی توانم نظر بدهم زیرا در جریان آن نبودم.
یکی از بخش هایی که در این دوره به جشنواره جهانی فیلم فجر اضافه شد بخش دارالفنون بود که مورد استقبال بسیاری از سینما گران جوان و دانشجویان قرار گرفت. اصغر فرهادی، مجید مجیدی، فریدون جیرانی، مجتبی راعی، رضا کیانیان و محمود کلاری از افرادی بودند که تدریس این کارگاه ها را بر عهده داشتند.
مجید مجیدی کارگردان سینما و چهره سال انقلاب اسلامی در سالی که گذشت در باره سی و چهارمین جشنواره جهانی فیلم فجر به خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما گفت: یکی از بهترین اتفاقات این دوره برگزاری بخش دارالفنون بود. در این دوره جوانان مستعد زیادی در ایران جمع شدند و درس سینما را فراگرفتند. یعنی سینما را از ایران به کشور های خودشان بردند که فکر می کنم اتفاق بسیار خوبی باشد.
وی افزود: سینمای ایران در آسیا بهترین است و هنرمندانی دارد که تجربیات زیادی دارند و چنین اتفاقاتی می تواند به صدور فرهنگ ایرانی اسلامی و گسترش سینمای ایران در خارج از مرز ها کمک زیادی کند.
پانته آ پناهی ها؛ بازیگر سینما نیز درباره این جشنواره گفت: نظم، برنامه ریزی درست و تخصصی بودن این جشنواره بسیار قابل توجه و سبک برگزاری آن و کار تیمی زیبایی که از عوامل اجرایی دیدم بسیار ستودنی بود.
جانسون فیلمساز ایسلندی که موفق به دریافت دو سیمرغ از این جشنواره شد در مصاحبه اختصاصی با ما گفت: سینما و فرهنگ ایران را دوست دارم و به نظرم سطح این جشنواره بسیار بالا و کارگاه ها و جلسه های گفتگوی آن برای تمام سینماگران سراسر جهان کار آمد خواهد بود.
سید رضا میرکریمی دبیر سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما درباره میزان جهانی بودن این جشنواره از نگاه خودش گفت: در این دوره جشنواره از ویترینی بودن در آمد و جشنواره ای با محتوا شد.
وی افزود: بدون شک در این دوره نقص هایی هم داشته ایم که در چند روز آینده با عوامل جشنواره جلسه ای برگزار و روی نحوه حل آنها تمرکز می کنیم.
میر کریمی اظهار داشت: تصمیم داریم یک دبیرخانه دائمی برای این جشنواره تشکیل دهیم تا در طول سال پاسخگوی مراجعه کنندگان باشد و علا قه مندم کارهای جشنواره به دقیقه 90 کشیده نشود.
سیمرغ های زرین و سیمین سی و چهارمین جشنواره جهانی فیلم فجر هم به خانه هایشان رفتند. مهمترین دستاورد این دوره این بود که سطح دانش سینمایی حاضران در این جشنواره بالا رفت،کارها تخصصی تر و با نظم بیشتری انجام شد و داوری ها هم تا حد زیادی منطقی و معقول بود. بیشتر میهمانان خارجی این دوره هنگام خروج از جشنواره تصمیم داشتند سفیران فرهنگی ایران در کشور خود شوند و فرهنگ غنی ایرانی اسلامی را به سراسر جهان ببرند. فرهنگی که با گسترش در دنیا، بسیاری از معضلات فرهنگی اجتماعی این روزهای جهان را حل می کند و جهانیان را به نبوغ بیشتری می رساند.
گزارش از سحر قناعتی