مدیر عامل راه آهن :
واردات ریل تا زمانی که تولید داخل نباشد ادامه دارد
مدیر عامل راه آهن گفت : تا زمانی تولید داخل راه اندازی نشده است چاره ای جز تامین ریل از خارج نداریم.
به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما ؛ محسن پورسیدآقایی در جمع خبرنگاران گفت: قرارداد واردات ریل با هندی ها امضا شده است که 5 درصد پول آن را داده ایم و 95 درصد اعتبار آن را در مدت 12 سال ، دولت هند تامین می کند.
وی گفت : هر زمان ذوب آهن بتواند ریل را تولید کند تمام ظرفیت این کارخانه را خریداری می کنیم اما هنوز نتوانسته است ریل تولید کند.
پورسیدآقایی با اشاره به اینکه تاریخ مشخصی از سوی ذوب آهن برای تولید ریل اعلام نمی شود، گفت: قیمت هر تن ریل هم تقریبا 700 دلار است اما از چین خرید ریل نداریم.
وی با بیان اینکه طرح خط آهن از تهران تا همدان آماده ریل گذاری است ، افزود: بخشی از راه آهن کرمانشاه نیز آماده ریل گذاری است اما به دلیل کمبود ریل نتوانسته ایم ریل گذاری کنیم و آنها که شعار می دهند مقداری هم ریل تولید کنند و تحویل دهند تا ببینند که در داخل
مصرف می شود.
وی تاکید کرد : اگر ریل بموقع تامین شود واردات ریل را کاهش می دهیم و می خواهیم روی زمین ریل به ما تحویل شود نه اینکه فقط شعار داده شود .
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: پارسال کارهای خوبی در حوزه جابجایی بار، مسافر و افزایش ایمنی ، توسعه خطوط، افزایش ناوگان انجام شد در کل کشور به دلیل وضع اقتصادی جابجایی بار 7 درصدکاهش داشت اما در راه آهن 2 درصد رشد داشتیم و به 35 میلیون و 640 هزار تن رسید.
پورسیدآقایی افزود : توسعه ترانزیت ریلی در اولویت است که از محورهای اصلی اقتصاد مقاومتی است و پارسال 95 درصد ترانزیت ریلی افزایش یافت و در زمینه جابجایی مسافر در مجموع یک درصد کاهش داشتیم و به 24.5 میلیون مسافر رسیدیم.
پورسیدآقایی گفت : شاخص حوادث و ایمنی 36 درصد در راه آهن کاهش یافته است و این حوادث بیشتر مربوط به عابرانی است که از روی خطوط رفت و آمد می کنند و در بحث مسافر هیچکونه تلفاتی نداشتیم حتی یک جراحت جزیی نیز برای مسافران در سال گذشته پیش گزارش نشده است.
وی با اشاره به دیوارکشی حریم های راه آهن گفت: سال گذشته، از نظر مالی سال سختی برای دولت بود و تخصیص های عمرانی خیلی کم بود اما زیرسازی دو خطه و سه خطه انجام و 250 کیلومتر ریل گذاری شد.
پورسید آقایی گفت : سامانه کنترل اتوماتیک راه آهن در مسیر مشهد-تهران را اوایل سال گذشته راه اندازی کردیم که سرعت قطار را کنترل می کند. همچنین سیستم تراک بندی مسیر تهران-مشهد در سال 94 اجرا و در فروردین امسال بهره برداری شد که باعث کاهش 50 درصدی تاخیرها شد.
وی با اشاره اینکه میانگین تاخیر از مبدا قطارهای راه آهن 30 ثانیه است، گفت: حداقل 7 بند اقتصاد مقاومتی به عملکرد بخش ریلی کشور برمی گردد به عنوان مثال رشد بهره وری را داریم که بخشی از کارهای راه آهن به همین مسئله مربوط است.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه توسعه خدمات خارجی نیز از جمله برنامه های راه آهن در سال 95 است، افزود: بخشی از راه آهن خواف- هرات ساخته شده است که با ابلاغ بودجه سال 95 کار ساخت باقیمانده این راه آهن در خاک افغانستان اجرا می شود. پورسیدآقایی با اشاره به این که در انتظار تامین اعتبار خط 33 کیلومتری راه آهن شلمچه-بصره از سوی عراقی ها هستیم، گفت : ما همزمان پل این مسیر را می سازیم که پیش بینی تامین اعتبار آن شده است.
وی گفت : در بخش بار پیش بینی کرده ایم که از 35 میلیون تن بار به 40.5 میلیون تن طی سال جاری دست یابیم، همچنین پیش بینی افزایش 109 درصدی ترانزیت را در سال 95 داریم.
مدیر عامل راه آهن به پیش بینی 12 درصدی رشد صادرات از طریق ریل اشاره کرد و گفت: در بخش ناوگان نیز امسال 230 واگن بالای 45 سال سن از رده خارج و به همین میزان 130 واگن بازسازی و 100 واگن نو وارد شبکه ریلی کشور می شود.
پورسیداقایی گفت: در بخش باری نیز تا پایان امسال 2400 واگن با همکاری بخش خصوصی وارد کشور می شود.
مدیرعامل راه آهن با یادآوری اینکه سالانه حمل و نقل عمومی بین 6 تا 8 درصد کاهش می یابد، گفت: این مسئله به تولید خودرو در کشور و ارزانی قیمت سوخت برمی گردد که مردم را تشویق می کند به سمت حمل و نقل شخصی حرکت کنند.