معاون شهرداری تهران
ساخت بیش از 90 درصد از زیر ساخت های شهری
معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران از ساخت بیش از 90 درصد از زیر ساخت های شهری براساس برنامه جامع راهبردی اول، دوم و سوم شهر تهران خبر داد.
علیرضا جاوید در مصاحبه تلفنی با خبرنگار
خبرگزاری صدا و سیما افزود: این زیرساخت ها شامل بزرگراها، پل ها، تقاطع های غیر همسطح تونل ها، بوستان های بزرگ شهری، خطوط حمل و نقل عمومی و شبکه جمع آوری آب های سطحی می شود.
وی با بیان اینکه طبق برنامه ریزی های انجام شده تا دو سال آینده با ادامه این روند زیرساخت های شهری به بیش از 95 درصد خواهد رسید، گفت: پیش بینی های ما نشان می دهد برای تکمیل زیرساخت های شهری تا دو سال آینده توجه به دو موضوع اهمیت زیادی دارد. نخست مساله طراحی پروژه های توسعه شهری جدید براساس نیازهایی که برای 25 سال آینده تهران در حوزه زیرساخت و عمران شهری جدید باید در نظر گرفته شود و دومین مساله موضوع نگهداشت شهر است.
جاوید توسعه شبکه جمع آوری آب های زیر سطحی را یکی دیگر از برنامه های مدیریت شهری براساس افق 25 سال آینده شهر تهران دانست و بیان کرد: در حالی حاضر طبق طرح مصوب جامع شهر، تهران باید 550 کیلومتر شبکه جمع آوری آب های سطحی داشته باشد که تاکنون بیش از 500 کیلومتر آن ساخته شده است که این میزان فعالیت در این حوزه نشان دهنده ضریب تحقق 90 درصد تکمیل شبکه جمع آوری آب های سطحی را نشان می دهد.
وی گفت: براساس افق 25 ساله ای که در برنامه سوم مدیریت شهری در تهران در نظر گرفته شده؛ پایتخت نیاز به 750 کیلومتر شبکه آب های سطحی دارد. به عبارتی 200 کیلومتر دیگر به شبکه مصوب قبلی باز طراحی و اجرا شود.
معاون فنی و عمرانی شهردار تهران با بیان اینکه در حوزه تکمیل شبکه بزرگراهی پایتخت طبق برنامه سوم مدیریت شهری اتفاق خاصی در زمینه ساخت بزرگراه جدید در این کلانشهر روی نخواهد داد، تاکید کرد: با اتمام طرح های بزرگراهی که اکنون در دست اجراست مانند تکمیل 16 کیلومتر باقیمانده بزرگراه حکیم درغرب تهران از تقاطع بزرگراه آزادگان تا جاده مخصوص تهران- کرج تکمیل تقاطع های باقیمانده غیرهمسطح امام علی (ع) صیاد و ارتش ،تکمیل بزرگراه دولت آباد بزرگراه شهید شوشتری و بزرگراه یادگارامام(ره) به نظر می رسد در توسعه شبکه بزرگراهی کار باقیمانده ای نخواهیم داشت .
جاوید با بیان اینکه نگاه مدیریت شهری تهران در توسعه شبکه بزرگراهی به سوی تکمیل و توسعه شبکه زیر سطحی است، گفت: منظور از توسعه شبکه زیرسطحی شامل ساخت و بهره برداری از تونل های شهری است؛ در حال حاضر تهران 5 تونل شهری به طول 20 کیلومتر دارد که افق چشم انداز 25 سال آینده پایتخت نشان می دهد که این کلانشهر به حدود 100 کیلومتر تونل شهری نیاز دارد که باید بازطراحی و مطالعه شود.
معاون شهردار تهران با بیان اکنون رینگ بزرگراه های کمربندی تهران به جز در شمال تهران در شرق غرب و جنوب تکمیل است، افزود: درحال حاضر بزرگراه آزادگان در غرب ، بزرگراه های دولت آباد و شهید شوشتری در جنوب، بزرگراه های شهید بابایی و یاسینی درشرق به عنوان رینگ کمربندی شهر تهران کارکردهای خود را دارند و تا دو سال آینده نیز تکمیل خواهند شد؛ اما درضلع شمال ؛ تهران فاقد رینگ کمربندی است که این رینگ کمربندی در این محدوده به دلیل شرایط توپوگرافی و جعرافیایی شهر و قیمت املاک نمی تواند به صورت شبکه بزرگراهی روسطحی اجرا شود.
وی با اشاره به اینکه شبکه کمربندی شمال تهران می تواند براساس افق چشم انداز 25 ساله آینده شهری تهران به صورت زیرسطح اجرا و به بهره برداری برسد، ادامه داد: به این نکته تاکید می کنم افق توسعه شبکه بزرگراهی تهران به صورت جزئی در روی سطح و در 25 سال آینده به صورت کلی در زیر سطح پیگیری می شود که این نیازمند طراحی مجدد و جدید است.